Hur gör ni när andras hästar skadas lindrigt?

Whirlie

Trådstartare
Hur gör ni stallägare eller anställda när en innackordering skadat sig i boxen eller i hagen? När ringer ni till ägaren och berättar att hästen är skadad?

Frågan uppkom i mitt huvud för någon vecka sedan. Kommer till stallet och går in i medryttarhästens box, och det första jag ser är att hon har intorkat blod på båda frambenen, och att båda benen är jättesvullna från knät och ned över kotan. Höger ben är 100% större än normalt över senan, och vänster ben är 50% större än normalt. Ingen har ringt ägaren eller mig, ingen har spolat bort blodet för att se vad som har hänt.

Det var inget allvarligt eller akut, men det kunde jag se först efter att jag fått bort allt blod och undersökt benen. Och jag hade tyckt att det varit roligare att veta innan att hon var halt och behövde ses över ordentligt och inte få en chock. Men å andra sidan fanns det inget behov av att åka från jobbet direkt ut till stallet för att ta hand om skadan.

Det finns inget inskrivet i kontraktet om att hästen ska visiteras eller ägaren kontaktas vid skada, vi tog bara för givet att det alltid ingick ett visst "ansvar" när man hyr ut stallplatser? Så nu undrar jag alltså vad ni andra tycker och skulle gjort vid liknande fall.

Sv: Hur gör ni när andras hästar skadas lindrigt?

Jag tycker det är självklart att man kontaktar ägaren vare sig det står i kontraktet eller ej.
Jag skulle gå på mitt samvete.
Men de i stallet kanske var så ouppmärksamma att de inte upptäckte att hästen skadat sig?

Självklart ska ägaren kontaktas.
Handlar det om något litet trampsår som varken är djupt eller
orsakar värme eller svullnad, då räcker det med några rader på
White Board tavlan.

Är det en större skada skulle jag kontakta ägaren, men skriver alltid meddelanden om det är mindre skador också. Om jag vet att ägaren inte kommer den dagen kan det hända att jag kontaktar henne/honom även om det är en mindre skada. I detta fall skulle jag definitivt kontakta ägaren

Jättebra fråga!
Samma sak har uppkommit i vårt kollektiv stall, där vi just nu har lite problem med ett par medlemmar tyvärr som mer eller mindre kör sitt eget race och inte respekterar de allmänna regler vi har och som alla andra följer.
När det gäller skador av någon som helst sort tycker jag, så ska detta rapporteras till ägaren omgående. Det är inte upptäckarens sak att bedöma om skadan är "värd" att rapportera eller ej - det är hästägaren som ska få avgöra. Skulle aldrig själv spekulera då alla har olika uppfattning om vad som är en stor skada att rapportera och vad som inte är det - jag lämnar det upp till hästägaren att bestämma, och vill själv som hästägare bli behandlad på samma sätt.

Naturligtvis betyder det inte att man måste ringa om hästen viftat på höger öra 3 ggr i rad, men om något ovanligt hänt eller om hästen agerar onormalt så tycker jag ägaren ska informeras.

Själv ganska upprörd just nu då jag senast igår kom till stallet och X tjej som det inte funkar så bra med för någon i stallet glatt står och pratar om ditt och datt i 45 minuter om saker gällande sin egen häst. Jag hälsar på min pålle och slänger ett snabbt öga innan jag hjälper en annan tjej med hennes häst som skulle ha ett jodopax bandage. 45 minuter senare går jag in till min häst och visiterar, upptäcker då att han är varm och svullen i höger bak. Fäller kommentaren högt och först då visar det sig att tjejen erkänner att han "oj då, han hade ju visst "ramlat" i gången" då hon ledde in honom, (var halt etc igår pga snön.) !!!!!
Hade jag inte kommit ut en extra gång vilket jag gjorde igår (hade redan vart ute på morgonen) så hade detta inte rapporterats och min häst hade stått där tills idag på eftermiddagen med skadan o checkad. Som det nu var lade vi is balsam på och det var nästan ok i morse tack och lov. Men tänk om det INTE varit det - tjejen har inget vett och hade inte ens kollat efter att han ramlat att inga skador uppkommit! Jättedåligt, skulle aldrig drömma om att inte rapportera till hästägaren, bara så upprörd just nu om ni inte märkt det redan :mad:

Tänkte ta upp denna frågan på stallmötet i helgen. Jag äger inte själv häst i stallet men är medryttare och tar fodringar ibland.

herregud! det är ju självklart att man kontaktar ägaren om man märker att en häst är skadad. man måste ju tänk på hästens bästa.

Hej!!

Det är väl självklart att man ska kontakta ägaren om hästen har skadat sig!! Oavsett hur stor skadan är så tycker jag iallafall att man kan ringa till ägaren och berätta om hästen kanske bara har ett litet trampsår eller så. Då är det ju upp till ägaren om denne tycker att hon borde åka ut till hästen eller ej!
I det fallet trådskaparen tog upp skulle det ju vara en självklarhet att man kontaktade ägaren. Verkade ju vara ganska allvarligt!

Klart man ska kontakta ägaren, riktigt dålig stil annars. Tänk om det blir något riktigt allvarligt bara för att dom inte hörde av sig!! Vill veta allt om min häst, speciellt när hon är skadad och har tagit kort när det har varit riktiga sårskador... Vill ha allt dokumenterat och veta det direkt!!

självklart så kontaktar man ägare om en häst är dålig/skadad eller ser dålig ut,
vi har själva inskrivet i kontrakten med ägarna att dom ska kontaktas och har deras telenr till både dom och närmast anhöriga och att vi får kontakta vet vid alvarligare fall, om man nu inte skulle få tag i ägaren ändå..

Ang blod, så har vi själva kommit ner till kvällsfodringen och hittat någon häst full med blod längst benen, trots att vi själva har tagit in dom och man ögnar igenom dom medans man fodrar och inte hittat något. Blod har en förmåga att"torka" i kylan för att sen inne i värmen börja "tina" upp och då börjar det rinna ordentligt...

fast i ditt fall verkar det mera som hästen har gått omkull och skadat sig i frambeba och det borde man ha sett när man tar in hästen...

Hej !!
Givetvis ringer man..
Jag ringer alltid om hästen inte verkar som vanligt eller om man ser något sår eller dyl. Tycker att det är up till hästägaren sen om man vill komma ut på en gång.
Mvh Rosenlund

Om jag ser att någon häst är skadad i stallet och ägaren inte är där tar jag först och främst ut hästen och tvättar rent såret. Ser jag då att såret kräver mer omvård ringer jag till ägaren och frågar om hon kommer ut eller om hon vill att jag skall ta hand om såret. Om såret är mycket ytligt, skriver jag ett meddelande på whiteboard-tavlan.

om det hänt så med en häst i vårt stall hade garanterat ägaren kontaktats direkt!
Annars om vi märker att en häst är skadad i stallet (då inget vidare allvarligt) så har vi en white-board tavla i stallet där vi skriver tex Skippy har ett fult sår i pannan, vi har tvättat det, men ni bör kolla upp det noggrannare osv eller nåt liknande.
Den tavlan är det första alla kollar på när man kommer till stallet, vissa kommer lixom bara mockar utan att kolla till hästen i hagen just då för de kanske har bråttom, förutom om man skrivit om nåt hänt på tavlan.

AtletShipping skrev:
om det hänt så med en häst i vårt stall hade garanterat ägaren kontaktats direkt!
Annars om vi märker att en häst är skadad i stallet (då inget vidare allvarligt) så har vi en white-board tavla i stallet där vi skriver tex Skippy har ett fult sår i pannan, vi har tvättat det, men ni bör kolla upp det noggrannare osv eller nåt liknande.
Den tavlan är det första alla kollar på när man kommer till stallet, vissa kommer lixom bara mockar utan att kolla till hästen i hagen just då för de kanske har bråttom, förutom om man skrivit om nåt hänt på tavlan.

Avundsjuk.... så brukade det funka i vårt stall, men nu har vi fått lite nytt folk senaste månaderna, så typ 30% av folket nu har absolut inte ens minimum vett eller kunskap men framför allt inte rätt känsla för vad att stå i kollektiv stall innebär... enda anledningen att de står där verkar vara att DE och DERAS hästar blir servade och omskötta av andra.... väldigt väldigt tråkigt. Och jobbigt när man ska oroa sig när man själv inte är där, över vad som händer och sker..... jätteavis på dig, verkar vara ett kanon ställe med bra folk du hittat....

Senast ändrad:

Tack för alla svar. Det var skönt att höra att fler än jag ser det som självklart att kontakta ägaren på något sätt då hästen inte mår bra. Det är en sak tycker jag om det bara är ett litet sår, för jag begär inte att andra ska visitera hästen åt mig varje dag, men när det syns på långt håll. En annan häst i vårt stall hade för några veckor sedan ett igensvällt öga. Då skrev stalltjejen på tavlan att det var svullet, men det hjälpte inte ägaren som hade ögonmedicinen hemma (skulle förvaras i rumstemeratur) som hon behandlat med tidigare. Där tycker jag också att de borde ring henne.

Vi har varit lätt missnöjda med stallet innan, men den här incidenten var droppen. Vi har hittat en annan stallplats och sagt upp platsen, och den här gången kollar vi ordentligt hur de gör med skadade hästar.

I vårt stall så gör vi som ni. Alla privathästar går på lösdrift, så det är inte någon som har intagningsansvar, men ser man någon i hagen som har blött eller som är halt eller svullen så tar man in den hästen och ringer ägaren. Självklart.

Jag ringer ägaren eller den som ansvarar för hästen...kollar vad han eller hon tycker gällande om de behövs Vet. eller inte...och aggerar utifrån det

Lycka till med det nya stallet!

Jag anser det som självklart, att ta hand om skadan och sedan ringa ägaren och meddela vad som hänt.

Krävs vet.vård så ringer vi ägaren och talar om att vi kommer ringa vet. snarast alt. åka in med hästen. Då får ägaren avgöra om hxn vill komma ut/åka med eller inte.

Är det mkt akut rings vet. direkt.

Har hänt 2 ggr under alla år att vi fått ringa nödslakt. Då ringer vi dem först och ägaren sedan. Men det är fall, där ingen annan lösning finns.

Man ska alltid kontackta ägaren om hästen har gjort illa sig. och ägaren ska komma ut och titta. Jag har mycket dåliga erfarenheter av vad som kan hända när folk ska beskriva sår.

Där jag red så hade hästägaren en medryttare som går omkull med hästen och hästen får ett litet skrapsår på knät. Enligt medryttaren.

Enligt hästägaren, hästen får åka in akut till kliniken för såret var stort, djupt och lede till att hästen fick infektion i leden, Hästen fick lida massor och vila länge, hästägaren blev många 1000 lappar fattigare..

så det räker inte att skriva på anslagstavalan om ett litet skrapsår, för små skrapsår är inte alltid små skrapsår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur