Hur gör ni med rastningen på nyårsafton??

border_kelpie

Trådstartare
hej,

hur gör ni med hundarnas rastning nu på nyårs afton???
vill inte gå ut alls imorgon då alla kommer smälla som in i redan på morgonen men har en icke rumsren valp så vet inte riktigt hur jag ska göra för att han inte ska bli rädd för smällarna..

Jag vet att jag ska vara lugn m.m och det är jag men han kan endå bli rädd ifall han möter en stoor raket :confused:

kommer nog få rasta sista rundan innan 12 redan 9-10 tiden och sen 14-15 tiden... men vet att han inte kommer att kunna hålla sig så får vara riktigt icke rumsren imorgon..

men tillbaka till frågan

hur gör ni med rastningen??

mvh carolin

Sv: Hur gör ni med rastningen på nyårsafton??

Jag tar en längre runda på eftermiddagen, förhoppningsvis har de inte börjat smälla som tokar än då. Sedan blir det kisseturer resten av dagen och sedan ska han med min till jobbet på natten, men där lär han väl inte vilja gå ut. Han klarar av några enstaka skott, men blir det för mycket vägrar han gå ut.

Än så länge har min "valp" inte reagerat något öht på fyrverkerierna och smällarna (de har redan börjat smälla här), så jag kommer göra precis som vilken vanlig dag som helst.
Kissrunda på morgon, långpromenad mitt på dagen, kissrundor då och då resten av dagen. Kommer dock inte gå ut mer för kvällen när de börjar smälla mer.

Jag ska iväg imorgon bitti och spåra. Lydnadspass senare mitt på dagen och sen blir det en tur till stallet efter det och eventuellt en tur med en polare och hans hund på eftermiddagen.

Efter kl 18 blir det bara upp och ner och kissa därhemma.

Precis som vanligt, han bryr sig inte överhuvudtaget om smällar.

Som vanligt under dagen, hon följer med mig till stallet och sen ska hon vara hos mina föräldrar på landet, det är lite lugnare där än här. (Plus att jag ska bort på fest ändå). Hon bryr sig inte om smällarna så mkt. När hon var liten och upplevde sin första nyårsafton blev hon lite rädd men jag brydde mig inte om det och då slutade hon.

Vi kommer att gå de vanliga rundorna på samma tider som vanligt. Min 8-åring bryr sig inte ett dugg. Nu ikväll har han sovit som en "klubbad oxe" när man har smällt och skickat upp raketer cirka 2 meter ifrån honom. Bara husväggen emellan.

Min 8åring rastar jag som vilken dag som helst,hon bryr sig inte!
Jag går dock inte ut med henne vid tolvslaget,man behöver ju inte utmana ödet,men hon får i vanliga fall heller ingen nattpromenad vi midnatt annars heller!
Då sover hon i godan ro!

I dag blir det lite annorlunda,har dotterns 7mån valp här,så vi får se hur dagen blir,hon har ju aldrig upplevt en nyårsafton!
Så det blir nog en ordentlig prom mitt på dagen,och kiss och bajsrundor sen,och lite lek inomhus!
Och reagerar inte valpen på smällarna,så bryr jag mig inte om henne,annars så avleder jag med lite lek och gömma godis eller liknande!

Jag rastar också som vanligt. Tar inte med henne ut under tolvslaget, det känns onödigt. Förra året stod hon i fönstret och tittade istället.

Rastar som vanligt. Han bryr sig inte om smällare/raketer.

Försök rasta som vanligt. Hunden märker ju på dej att något konstigt är på gång annars.
Min gammelhund ville vara med ute när det sköts raketer, han kunde ligga och titta på dem och blev inte rädd.
Mina barn älskade/älskar raketer och deras glädje smittade nog av sig.

Min lillehund (min älskade gammelman finns inte längre:cry: ) kommer jag inte göra något särskilt med alls, han får sina dagliga rutiner och jag håller tummarna att gammelmannens lugn förra nyår finns kvar i honom.

Min gammelman tyckte att det var konstigt och obehagligt första gången han var med om raket skjutning, men eftersom han såg att jag var lugn så blev han också lugn. Likadant var det med lillhunden, han for upp vid första smällen men eftersom ingen gjorde någon affär av det så brydde han sig inte sen.
För många hundar är husses/mattes reaktion värre än själva smällarna och ljusen.

Vi gör som vanligt, våra är inte rädda för smällarna. Första nyåret vi hade våran äldsta hund blev hon akut kissnödig fem i tolv, gick ut, kollade lite på de konstiga sakerna på himlen, sen var det inget mer med det. Andra hunden ska försöka jaga ljusen när hon ser dem i fönstret, men går och lägger sej efter några minuter. Enda gången de blivit rädda är när grannen fyrade av en raket precis utanför vårat vardagsrumsfönster, hela familjen hoppade rejält och jag var övertygad om att det var en bilbomb...

Nu bor vi visserligen på landet så här skjuts det inte mycket raketer alls, men vi hade nog rastat som vanligt även om vi befann oss någon annanstans. När inte hunden själv bryr sig om raketerna så gör inte vi det heller.

Jag rastar dom väl vid 17-18 en snabbis i princip utanför dörren, sen får de klara sig under kvällen och måste jag gå ut med nån av dem så sätter jag nog fetvadd i öronen, i allafall på min äldre som inte tyckte nyår var så skojigt förra året :crazy: Min yngre hund har ännu så länge inte visat någon som helst oro...men då har de ju inte börjat smälla ordentligt här än heller.

min är inte skotträdd och har varit ute som vanligt nu under dagen sen kommer hon att vara med mamma på jobbet så det blir en långis till vid 18.00 sen går mamma ut med henne rrunt 21-22, sen kommer hon nog lägga sig och sova.

Jag går precis som vanligt, bortsett från att jag har fest hemma.. Men min hund är oberörd av raketer så jag tar det lugnt och kör på som vanligt. :)

Jag har försökt rasta som vanligt. Hon var med mig i stallet en sväng och så gick vi en stund i skogen. Sedan 14.00 strejkar hon och vägrar kissa eller bajsa förrän vid 3 tiden igen.

Min hund är livrädd för smällare.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 897
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: tanten
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka