Hur gör ni med linan på vintern?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 733
A

anja23

Har upptäckt att min söta och vänliga valp förvandlats till en trotsig, "kan själv"-tonåring! :devil:

Tidigare har hon aldrig vågat sig längre än 10 meter ifrån mig, och varit väldigt uppmärksam så att jag inte "försvinner".
Men idag tog hon sig friheter för första gången. :cool:
Hon hittade en stor pinne som hon stolt sprang runt med. Och ca 30 meter bort gick en tjej med sina två vorstehs.
Då fick hon eld i baken och sprang ditåt för att stolt visa upp pinnen(?). Sån tur var så är hon en fegis innerst inne och stannade ett par meter ifrån hundarna. Jag chansade även och gick åt andra hållet eftersom hon brukar tycka det är otäckt att bli själv.
Då kom hon springande tillbaka, men var väldigt speedad över sitt äventyr! :crazy:

Så nu framöver blir det nödbromsen/linan på om hon ska släppas.

Men hur gör man med linan på vintern?! Det fungerar ju inte att kliva på den då eftersom den bara glider i snön.
Och hur gör ni i övrigt med den? Kliva på den direkt hunden är påväg ut ur 15 metersradien som linan ger?

Sv: Hur gör ni med linan på vintern?

Läste i en bok förut att man inte ska trampa på lina hellst utan att man ska ta tag i linn och gå fram till hunden och säga åt den eller vad man nu gör.

Jag har aldrig använt lina till min, om jag har haft ett koppel (och det är väll typ samma) som släpar när jag har tränat henne att gå brevid mig lös och då har jag trampat på den.

Men det blir ju lite svårt att ta tag i linan om hunden springer iväg i 110. Då blir väl händerna flådda.
Men vår lilla hund gick det att knyta fast linan i midjan eller benet så det automatiskt blev stopp.
Men gör jag det nu så kommer jag nog flyga all världens väg! :s

Alltså linan ska ju vara en nödbroms när inget annat fungerar och du ser en fara och behöver stoppa hunden.

Dvs att kliva på den när hunden passerar 15 radie direkt är ju att ta bort effekten lite ( som jag ser det ).

Linan existerar ju inte om det inte innebär fara ( eller annan hund ) och ska endast nyttjas i nödfall.

Jag hade greppat linan med händerna, på vintern har man ju alltid handskar ?

Varför är lina det enda alternativet?

Är det inte lättare att sätta inkallning på hunden?

Varför är lina det enda alternativet?

Är det inte lättare att sätta inkallning på hunden?

Jo självklart är målet att få en 100 procentig inkallning!
Men eftersom hon inte lyssnar så bra just nu så litar jag inte på henne om hon är lös, hon är bara sju månader och jag hade nästan räknat med att det skulle komma en sån här period någon gång.

Som det är nu så lyssnar hon till 95 % på inkallning, men det är de sista 5 procenten som gör att jag vill ha linan.

Och linan har jag som nödbroms de gånger hon skiter i att lyssna, och som ett träningsredskap iom att hon (förhoppningsvis) upptäcker att det inte fungerar att bara strunta i mig.

Jag förstår att du inte har 100% koll på din hund just nu, alla har vi väl sådana perioder. Jag har en nu med min 1,5 åriga kille som innan varit en ängel. Jag har kört lina och stampat på den. Självklart ska detta inte missbrukas utan bara användas vid nödfall. Springer hon längre i lugna lägen så får du som du gjort springa åt andra håller tex. Men är dom på väg till en annan hund så är linan verkligen bra vid sådana här perioder. Man ska inte riskera dumma hundmöten pga att man inte "ska behöva" lina på sin hund.. Alla har vi upp och nedgångar i våra relationer med hundarna som visar sig på olika sätt.

P.S Jag har uppfattat det (på min hund iaf) att det effektivaste sättet att få hunden att inte sticka är att det händer något roligt hos matte när vi tex möter hundar. Jag brukar tex när jag ser att det kommer någon (helst innan hunden får syn på dom) börja träna fot eller ngt annat för att få all uppmärksamhet och vara intressantare än hunden. På min hund får det effekten att han gillar att vara nära mig och väntar på att vi ska göra något roligt, att ge skäll när han redan är på väg är inte alls lika effektivt, han verkar inte ta åt sig alls.

Senast ändrad av en moderator:

Beroende på hur man bor kan det vara det enda ( nja kanske inte ), men det bästa alternativet iaf :)

Men förklara gärna en annan syn på hur man tränar inkallning istället för TS så får hon mer råd och tips och kan sedan välja vad som passar bäst.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 943
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 948
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 062
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat. Här hemma bor det en bearded collie... 2
Svar
23
· Visningar
5 001
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10