@tuaphua fast jag ser inte hur ansvaret för "sunt förnuft" skulle ligga på hästägarna faktiskt, det blir orimligt att tycka/tro att ens kunder självmant ska komma på/bjuda till att styra dina arbetstider/service du erbjuder inkl prislapp till din fördel liksom.
Det handlar inte ett dugg om just hästbranschen.
Hade Kalle Rörmockare jour dygnet runt och ok:ade jobb på kvällstid kl 21.00 med jour utöver så hade även han varit nyttjad utefter det.
Är det stängt så är det och då förhåller sig kunder till det och lär sig/anpassar .
Däremot så just hästnäringen tar ju ut sig själv i det att många erbjuder dessa möjligheter och obegränsade arbetstider osv. Då blir det ju svårt för en kollega att konkurrera .
Jag bor som sagt i Östergötland med gott om väl renommerade hovslagare . Så just i hovslagarfrågan måste jag säga att alla de etablerade och renommerade jobbar "kontorstider med lite flex". Då funkar det ju för de tar inte ut varandra i konkurrens och utifrån det så främjas även deras egna verksamheter som helhet inkl deras egna arbetsförhållanden på ett ypperligt sätt .