Ja, vi tycker olika. Jag tycker det är mycket som är förlegat och bakvänt i hästbranschen. Det finns mycket som är som det är för att det alltid varit så och då borde få vara det.
Jag tycker att iom att de här inkörda skitvanorna leder till att vissa regelrätt utnyttjas och far illa får vi alla ta ett kollektivt ansvar på vad sätt vi kan. Både att som chef eller den som erbjuder tjänster se till att arbetsvillkor är riktiga. Men också att som hästägare inte köpa sånt man vet inte kan gå korrekt till.
Jag tycker att detta är en intressant diskussion (hugger bara ett av dina/mackans inlägg).
Just vad man ska kunna begära för arbetstider och tillgänglighet.
Vi har vant oss vid att det mesta är tillgängligt större delen av dagen: mataffärerna är ofta öppna åtminstone 09-21 varje dag, klädaffärerna är oftas (???) öppna till 18-19 tycker jag det verkar som, liksom många andra affärer och butiker. Helgöppna är de också.
Efterfrågan efter icke-akut sjukvård på kvällar och helger ökar också, och man tillmötesgår önskemålet via tillgång till "internetläkare" och politiska förslag om utökade öppettider för vanliga vårdcentraler.
Efterfrågan på barnomsorg nattetid ökar.
Ridtränare, hovslagare, veterinärer "önskas" ha öppet/vara tillgängliga på kvällar och helger.
Det mest intressanta i diskussionen är väl egentligen vad som är rimligt att förvänta sig/kräva.
Är det rimligt med "normala" arbetstider för egna företagare?
Är det rimligt med "normala" arbetstider för hantverkare? Ridtränare? Hovslagare? Veterinärer? Butiksanställda? Vårdpersonal?
Personligen tycker jag att det är rimligt att det som är akut "på riktigt" kan lösas även på kvällar och/eller helger.
Jag fick fel på min vattenpump en fredag kväll. Jag var MYCKET tacksam över att den lokala rörmokaren svarade i telefon en lördag och faktiskt kom ut och fixade en ny pump år mig. Men det var inget jag tyckte att jag kunde kräva. Hade man inte svarat - de har inte jour så det hade varit rimligt - så hade jag fått lösa vattensituationen tills det var vardag igen.
Akut sjukvård (allvarliga tillstånd) - full beredskap helger.
Akut veterinärvård: tillgång till jour.
Resten tycker jag faktiskt att man som "kund" får anpassa sig efter de öppettider som finns.
En hovslagare behöver också ha rimliga arbetstider, liksom en ridtränare.
Det är inte rimligt att förvänta sig att en hovslagare ska vara hos kund 1 kl 08 på morgonen, göra jobbet, ha "dödtid" ett par timmar, sedan insats någon timme igen, sedan dödtid ett par timmar - och så vidare hela dagen fram till kl 21 bara för att kunderna efterfrågar den typen av tillgänglighet.
Samma sak med alla andra yrken: rimligt lång arbetsdag, så får jobben samlas ihop under de timmar personen är i arbete.
Jo, när jag rider kurs så blir det oftast helger. Tränarna i fråga får då jobb heldag med de kurserna där jag deltar; ett undantag är dressyrtränaren som jag ibland åker hem till för en enstaka lektion.
Egenföretagare inom hästnäringen verkar förväntas ha orimliga arbetstider: jobba alla veckans dagar, knappt kunna ta semester, vara fritt tillgänglig enligt "allas" önskemål.
För det är ju kunder som de kan tjäna pengar på, så då får de ju se till att vara tillgängliga när tjänsten efterfrågas...
Nej, inte rimligt i mina ögon.