Hur gör ni med hunden när ni är sjuk?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare JulietteF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 412
Sv: Hur gör ni med hunden när ni är sjuk?

Är jag sjuk går grannen ut med vovven, hon älskar att dalta med honom och har inget emot att ta en promenix med han då och då (även om jag inte är sjuk). Krisar det får morsan gå ut med honom, fast hon säger att han är sååå jobbig och att jag måste skynda mig att bli frisk.

De som ser dig reagerar säkert. Men å andra sidan.... när jag varit hemma, magsjuk, med jättehög feber, eller som för något år sedan med 6 brutna revben så var det bara att knalla iväg med barn till skolan, Det är ju inte så att arbetsgivaren gör det åt en. Jag har dessutom, i och för sig mer osynlig, varit tvungen att släppa ut hästar, mocka och fodra, fast jag en del gånger varit så dålig att jag både grinat och spytt bakom knuten. Ska man gå och jobba då också?
Jag tror bara att det är du och samvetet som vet hur illa du mår och vad du kan göra. Beror väl på vad du jobbar med också. Men fejksjuka drabbar alla illa!

Allt beror på hur sjuk man är och vad man har för jobb.Jag jobbar med psykiskt sjuka och bröt för några månader sedan fotleden.Eftersom jag jobbar nätter och har det oftast väldigt lugnt skulle jag säkert ha kunnat jobba om det inte vore för "hot och våldbilden".Men självklart var jag tvungen att gå ut med hunden trots sjukskrivning och då handlade det om flera ggr per dag och med kryckor tog även en kort runda ganska lång tid....

I övrigt så skulle det nog bli korta kisserundor om jag var jättesjuk(kräksjuka,hög feber),men annars skulle jag nog klä på mig ordentligt och iallafall gå någon halvtimmesrunda i lugn takt så hunden får vädra av sig lite iallafall.Sen blir det godislet och ben inomhus vid sjukdom

När jag är sjuk går jag endast ut och låter hunden göra sina behov sen ägnas resten av dagen i viloläge!
Hunden får helt enkelt anpassa sig efter flockens hälsa!

Ibland kör jag hem till mamma och pappa för att tigga mat och då tar pappa hund på två längre promenader under dagen, gör han visserligen när jag är frisk också! haha

När jag är sjuk går jag endast ut och låter hunden göra sina behov sen ägnas resten av dagen i viloläge!
Hunden får helt enkelt anpassa sig efter flockens hälsa!

Ibland kör jag hem till mamma och pappa för att tigga mat och då tar pappa hund på två längre promenader under dagen, gör han visserligen när jag är frisk också! haha

ohh så bortskämd:D:angel:

Är jag hemma från jobbet så är jag så pass dålig att hundmotion inte är att tänka på! Min hund får då nöja sig med att kissa & bajsa på trädgården. Övrig motion och träning får han klara sig utan den/de dagarna.

Jag ligger nu i en rejäl förkylning med feber,vaknade dessutom i morse med ett rejält munsår,ser ut som jag stoppat in BOTOX i överläpp och ena näsborren..

Och dessa dagar som jag legat,så har jag gått runt husknuten till gärdet,där får dom göra ifrån sig och sen in..
Orkar inte mer..

Och hundarna verkar inte lida,dom sover när jag sover,så dom river inte huset..

jag har inte haft nån som har kunnat gått ut med min hund när jag hade hund förut när jag har varit febrig och dårligt det har varit bara och gå ut ovasett vad det har varit för väder ute så är det när man har djur *L*:)

Jag är förkyld nu och orkar inte alls gå ut och gå något. Det blir små rastrundor i trädgården bara.

Är jag hemma och sjuk, då är jag verkligen sjuk så då blir det bara ut och göra de akuta behoven och sen in igen fort som attan.

Mina pojkar brukar kura ihop sig så nära mig som möjlig för att hjälpa till att kurera matte (vilket är mysigt, men kan bli lite tungt med mina två 40kgs schäfer killar :))

De får så mycket motion, träning och aktivering i vanliga fall att en liten vilodag eller två inte påverkar dem alls.

Jag kan förstå din chefs reaktion, men allas tröskel ligger ju på olika nivå.

Är jag sjuk så blir det en promenad runt huset så de får göra sina behov och sen in igen. Mina hundar anpassar sig efter mig och är inte såna hundar som "klättrar på väggarna" om de inte får komma ut ordentligt en dag eller två, de ligger lika gärna och sover på sängen med mig.

Det beror helt på, dels vad man jobbar som, just nu jobbar jag som brevbärare, Den senaste månaden har det vart jäkligt mycket att göra, o vara ute och cykla och springa en fem- sex timmar (minst), även om man bara är lite snuvig, leder mot en säker dunderförkylning, och då kan jag med andra ord klara av ett hyffsat normalt liv även om jag känner mig krasslig.

Det beror helt på som sagt. Vissa jobb går det inte att vara lite förkyld, vissa jobb går det bra ändå. Ibland så vet man med sig att man inte klarar av åtta timmar, o då får det ju bli så. Klart så finns det stunder när man inte klarar av nånting. Men lika väl måste man ju till hästen för det.

*kl*

Jag har precis tillfrisknat från magsjuka, ligger nu och tar igen mig från gårdagens 1000-tals toletbesök..:cool:

Fanns liksom inte en chans att jag skulle klara mer än en 10 meter innan jag hade.. ehm.. ja.. ni fattar! Och min vovve vägrar att skita på trädgården, så jag skickade iväg honom till mamma och pappa..

Sen har jag en hund som kräver mycket motion, så att bara gå ut och kissa skulle inte funka med honom, han måste få minst 1 timmes motion per dag!

)

Vet du, sån är min med, men ligger man med magsjuka, så TAR man sig inte ut och då finns det likosm inget att göra. Han får vackert ta en kissesväng och sen vara inne. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 220
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 043
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka