Hur gör ni med hunden när ni är sjuk?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare JulietteF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 412
J

JulietteF

Ja som frågen lyder, vad/hur gör ni? Låter hunden bara gå ut för att göra sina behov, går ut som vanligt eller har ni nån som kan ordna det åt er?

Sjukskrev mig från jobbet i morse och några timmar senare gick jag ut med hunden i ca 1/2 timme.
Min chef ringde senare för att höra hur det var och sa "jaha men du kan vara ute?".

Jag är av den åsikten att hunden måste få komma ut oavsett om jag är sjuk, trött eller har lite tid och eftersom jag inte hade nån annan som kunde gå ut med honom idag så gjorde jag det såklart själv!

Så då blev det ju en liten fråga till, hur reagerar dom på erat jobb om ni går ut med hunden när ni är sjukskrivna (beror ju såklart på varför man är sjukskriven)?

Tycker själv att det är stor skillnad på att jobba 8 timmar eller gå ut med hunden en 1/2 timme.

Sv: Hur gör ni med hunden när ni är sjuk?

Nja, en halvtimmes promenad låter lite väl friskt i mina öron, så jag förstår din chefs reaktion. Vad är det för sjukdom du har som du måste sjukskriva dig för, men som ändå tillåter dig att orka med 30 min hundpromenad?

Vi bor i hus med stor inhängnad trädgård, så jag kan släppa ut min hund ganska enkelt. Och jag går inga promenader när jag är sjuk. Då får det räcka med att hon motionerar sig själv en stund i trädgården.

Är jag sjuk så blir det kisspromenader och inget mer. Kan jag gå längre med hundarna så är jag frisk nog att jobba. Jag vill heller inte vara sjuk längre än nödvändigt och därför undviker jag att vara ute och anstränga mig.

Som jag skrev tycker jag att det är stor skillnad på att jobba 8 timmar i sträck, än att gå ut med hunden ca 1/2 timme för att sen kunna gå och lägga sig igen.

Sen har jag en hund som kräver mycket motion, så att bara gå ut och kissa skulle inte funka med honom, han måste få minst 1 timmes motion per dag!
Och jag bor i lägenhet så det finns ingen möjlighet att låta honom springa lös och leka av sig heller, ska han få det måste vi ändå ta oss ut.

Och sen ska jag väl tilläga att jag inte är dödssjuk, utan har ett virus som härjar i kroppen, och eftersom jag ska jobba hela jul och nyår tycker jag att det är bättre att vila upp sig nu än att det ska bryta ut ordentligt nästa vecka :)

Då ska du vila upp dig också, inte ränna ute med hunden. Jag bor också i lägenheten, med två brukshundar dessutom, men de har allt fått lära sig att är matte sjuk så är det inaktivitet som gäller.

Är du ute och anstränger dig kan du mycket väl bli sjukare.

Då ska du vila upp dig också, inte ränna ute med hunden. Jag bor också i lägenheten, med två brukshundar dessutom, men de har allt fått lära sig att är matte sjuk så är det inaktivitet som gäller.

Är du ute och anstränger dig kan du mycket väl bli sjukare.

Det är nog där vi tänker lite olika, tycker inte alls att en 30 minuters promenad är ansträngande, och tror inte heller att jag blir sämre av det.

Brukar inte sjukskriva mig nå ofta (tror jag har 4 sjukdagar på 3 år) men jag blir ju förkyld och hängig ibland jag med men brukar ränna runt som vanligt utan att bli sämre.
Så jag tycker att 30 minuters promenad på en dag är rena rama hälsokuren, men jag kanske ska tänka om...Vill ju inte vara sjuk :crazy:

Vi är ju två om hunden, men skulle båda vara dödssjuka får sambons föräldrar ta honom några dagar. De är så förtjusta i honom så det gör de gärna (tror jag!).

Sen har vi ju inte hamnat i så många situationer än, bara haft honom drygt ett halvår ju. Sambon är egen företagare dessutom, så huruvida han kissar hunden en halvtimme eller inte...nja...Försäkringskassan kan ju ha åsikter...iofs. Troligast är att om vi båda ligger utslagna blir det bootcamp hos gammelhusse/matte för Keo.

/Syrsa

Jag kan förstå din chefs reaktion till viss del. de gånger jag fått sjukskriva mig och inte kunnat jobba har jag INTE kunnat ta en halvtimmes promenad med hunden. Jag har varit sängliggandes och det har enbart varit korta kisserundor. Jag brukar ha min mamma eller bror som kan komma hit och ta ut honom på långrundor. Då de jobbar brukar min granne ställa upp och jag brukar hjälpa henne med hennes hund då hon är sjuk. Men jag tycker en hund ska ha tillräckligt med psyke för att klara av att varva ner en dag oavsett hur aktiv den är. Min hudn är också aktiv men han förstår omman är sjuk och anpassar sig efter det tempot tillfällugt.

Sn beror det ju på vad man är sjukskriven för som någon skrev. Om man är sjukskriven för man är "sjuk" eller om man är sjukskriven pga andra skjäl. Vissa sjukskrivningar kan man vara ute och röra sig utan problem, beror på vad felet är.

När jag är sjuk så släpar jag mig till dörren och släpper ut henne i trädgården, när sambon kommer hem från jobbet får han ta henne på en promenad men det blir mindre är normalt och det får hon acceptera.

När jag är sjuk blir det bara korta promenader på ca 5-10 minuter. Är det flera dagar vilket det var sist tog min snälla mamma hundarna på långpromenad så att de iaf fick en sådan.

Hundarna anpassar sig. Ligger jag på soffan/sängen gör de det också.

Är jag sjuk släpper jag ut hunden i trädgården. Är sällan sjuk så jag har inte ens funderat över saken tidigare.

Släpper bara ut på gården isf, så får hon/dom kissa där och springa om dom vill

Då mina föräldrar är närmast döden när de är sjuka från jobbet så händer det sällan. Och inge klagomål från chef att hundarna ska ut. De klarar sig MYCKET bra den tiden med bara kisspauser till den friska parten är hemma igen. Regnar det går dom ändå inte ut mer än 5 min och gömmer sig vid nästa promenad!:o

Är jag hemma för att jag är sjuk så blir det bara korta kissrundor. T.o.m. min valp som varit sjövild anpassade sig fint till det en gång när det blev aktuellt en gång.

Jag tycker det är ganska betydande vad man har för jobb också. Jag är sällan sjuk *peppar peppar* men mitt jobb skulle inte fungera om jag kom dit med feber, medan jag faktiskt kan ta lugna turer med hundarna trots feber.

Sen är det skillnad på att vara ute och ta luft samtidigt som hunden får springa av sig lite mot att ta en riktigt aktiv promenad på 30 min.

Är jag riktigt dyngsjuk så är det hasa sig till närmsta gräsplätt och låta dem göra sina behov, sen får sambon sköta träningen/riktiga motionen av dem den dagen.

Nja, en halvtimmes promenad låter lite väl friskt i mina öron, så jag förstår din chefs reaktion. Vad är det för sjukdom du har som du måste sjukskriva dig för, men som ändå tillåter dig att orka med 30 min hundpromenad?

Vi bor i hus med stor inhängnad trädgård, så jag kan släppa ut min hund ganska enkelt. Och jag går inga promenader när jag är sjuk. Då får det räcka med att hon motionerar sig själv en stund i trädgården.

Fast en halvtimme.. Alltså, en runda som normalt sätt tar mig 10-15 minuter, kan lätt ta en halvtimme med lite feber i kroppen etc.

Jag anser att man ibland måste ut med hunden. Bor med sambo i lägenhet och visst, han tar henne på morgonen, men är inte hemma förrän 18,30 om kvällarna. Ligger jag då hemma och är sjuk, nog fasen får jag helt enkelt ta ut henne. Och det är trist att jag för tillfället bor granne med stället där jag ibland arbetar (tim-anställd och student..) och de ibland ser mig gå ut med hunden för att sen gå in efter en stund igen.
Vår vovva har dessutom lite strul med magen och behöver röra sig och komma till sina vanliga bajs-ställen.

Likaså måste jag ta mig ner och mocka till mina två hästar, trots att jag är sjuk, för det finns inte en jäkel som kan hjälpa mig. Jag har bil så då kör jag självklart.

Jisses vad surt det va här då!! kan ts ta en stilla promenad på 30 min så innebär det väl inte att hon är frisk.
Jag har väl släpat mig till bussen och åkt till skogen för att hundarna ska busa av sig själva då hade jag lungenflammation, har man ingen trädgård och dom man känner
inte kan hjälpa till, så ska man väl va nästan död då är det väl dax att ringa djurskyddet och ambulans. När jag var nyopererad och hemma från sjukhuset fick jag feber, släppte ut hunden på natten det funkade bra där jag bodde då, men det skulle inte funkar nu, så nu har jag bra grannkontakt dom skullt ta ut dom om jag ber.

Varför i hela friden svarar du på mitt inlägg?? Jag har verkligen inte sagt ngt surt

Jag förstår vissas reaktioner men tror också att det beror på vad för jobb man har. Jag jobbar på konditori/café/mini-restaurang och kan således inte jobba om jag t ex får ont i halsen och tappar rösten. Jag måste ju kommunicera med kunderna! men jag kan säkert ta en halvtimmes promenad för det.

Annars så är det disken som gäller om man inte kan vara där ute :). Det är ju ingen idé att varken vara i köket eller plocka bröd och kakor som kommer om man är förkyld, inte särskilt fräscht.

Stressen och springet som man kan utsättas för på mitt jobb innebär att om jag bara var småförkyld på morgonen så är jag död på kvällen och de kommande dagarna. Då stannar jag hellre hemma och kurerar mig.

Senast ändrad av en moderator:

Är jag dålig så går jag ut så hunden får kissa. Sedan sätter jag honom, gömmer en grej som han får leta efter och upprepar några gånger och sedan slänger jag ut några godisar han får leta efter så han är lagom trött när vi kommer in. Sedan blir det kissesvängar om jag inte kan övertala roomien att ta en lite längre promenix. Ett par dagar med lite akvivitet får de tåla. Är jag helt död så får jag be roomien att köra honom till hundvakten som gärna tar honom ett par dagar.

Men jag är väligt sällan sjuk och jag jobbar som timvikarie så det är ju inte direkt sjukskrivning som gäller för mig.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 220
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 043
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka