Hur gör ni med hö sommaren 2012...?

lotols

Trådstartare
Hur har det gått för er med hö skitsommaren 2012?

Har ni fått tag på hö? Hur är kvalitén? Vad fick ni betala per kilo? Var i Sverige finns du?

Jag bor i mellansverige och det är verkligen inte lätt att få tag på hö! Försökte först vid midsommar när några lyckades få in hö då det var uppehåll i några få dagar. Jag blev erbjuden ett parti skulltorkat hö på småbal för tre kronor kilot men valde att vänta lite då jag tyckte det var lite väl dyrt. Och då visste jag ju inte hur resten av sommaren skulle bli...

Nu har jag precis fått tag på stora rundbalar som skulle vara jättebra hygienisk kvalitet enligt säljaren. Togs in när det var lite uppehåll i slutet på sommaren. Priset ca 1,50/kilo. Har precis börjat ge hästarna av det och dom vill inte äta det. Har aldrig hänt förrut. Har beställt en hygienisk analys av det. Fortsättning följer :(

Sv: Hur gör ni med hö sommaren 2012...?

Här har mina leverantörer (har en handfull bönder jag brukar köpa av) fått in gott om hösilage, det har varit rikligt med gräs på vallarna. Hö är det inte så många som skördar här längre, men jag har tillgång till litegrann. Igår öppnade jag årets flesta rundbal med hö, finstråigt ängshö och det var lika bra som det brukar vara...

Bor i Skåne och här är gott om hö. Köper hösilage för 1.40 kilot. Jättefint hö som hästarna äter med god aptit.

Bor i Skåne och här är gott om hö. Köper hösilage för 1.40 kilot. Jättefint hö som hästarna äter med god aptit.

Härligt! :) Jag hörde ett rykte om att hö kostade 4kr/kg i Skåne vid det här laget.

Höet superfint, massor med hö, samma pris som alltid 2 kr kg. Halland mot Småland till :)

Härligt! :) Jag hörde ett rykte om att hö kostade 4kr/kg i Skåne vid det här laget.
Hö kan säkert kosta 4 kr/kg, hösilage brukar vara billigare eftersom det är enklare att skörda och inte behöver ligga på skulltork.

Jag hade turen att få ett unikt erbjudande. Om jag jobbade hela midsommarafton så skulle jag få en årsförbrukning av hö. Vet att höet är bra då jag själv hjälpte till att ta in det + att det var sol och vind hela tiden det torkade. :) Har hört att det kostar mellan 3-5;-/kg här om kring att köpa hö så jag är glad för detta erbjudande.

De jag känner som tar in eget så har det varit mängdmässigt väldigt bra år och de har fått in mycket mer än "normal" år. Det är i småland.
I skåne verkar det också väldigt bra år.
Nu pratar jag hösilage.

Jag bor i Dalarna och här är det mer eller mindre katastrof.
Näst intill omöjligt att få tag på hö och får man tag på det kostar det 4-5kr/kilot.

Min stallägare har peppar peppar fått in hö som är av bra hygienisk kvalitet men tyvärr med väl låga näringsvärden.
Hade min lillkille bott kvar hemma hade det inte gjort ngt men min nya tjej hade behövt ett kanonhö.
Men men det finns hö iaf och det är inte dammigt eller mögligt :)
Min stallägare tar 2kr/kg.

Jag har ändå valt att köpa en del hö utifrån också då jag är skeptisk till om höet som finns i stallet faktiskt räcker till alla hästar hela vintern.
Hittade torrhö i småbal för 1,40kr/kilot med bra hygienisk kvalitet och helt okej näringsvärden :)
Dock finns det höet 17 mil bort enkel resa, men det är påvägen hem till min familj så passar på att köpa en transport när jag ändå åker hemåt :)

Chima Grattis ett bra byte! Ja Dalarna är inget bra ställe för hö i år, hört om flera som fått hem dåligt hö:mad:
Själv så ska jag och min kompis dela och fodra med silage i vinter, tror det ligger på 2kr/kg 65%.
Där jag ev. kan få köpa hö ligger det på 3 kr, köpt lite fjölårshö för 1 kr så jag har nu och i vår.

Jag fick tag i hö i rundbalar för 300kr/st. Ett superfynd tycker jag. Jag lät plasta in ett gäng också, att ha efter jul.

Av samma bonde köpte jag halm, stora rundbalar, för 100kr/st.

Allt hemkört. Det känns sååå skönt.

Fick häromdagen frågan om jag visste någon som ville köpa 300 balar fint småbalshö. Första året det har hänt. Givetvis inträffade det för att jag för första hösten since ever inte har någon häst...

Silage i 170 kgsbal har jag alltid tillgång till oavsett hur illa det går med vädret.

Vi har fått bra faktiskt. Vi analyserade gräsfröhalm som hade hövärden, så det kör vi på i år. Har inte fått fram nån kilokostnad, men skulle tro att det ligger på 2 kr/kg.

Vår stallägare har fått in så mycket hösilage på första skörden i år att han funderar på att strunta i andra skörden. (Har ingen egen plastare så måste hyra in en som plastar åt honom så han skulle heller inte tjäna på att sälja skörden.) Dessutom så har han kvar runt 30bal av förra årets första skörd.
Verkar var bra kvalite och bra värden på det också.

Södra Halland

Jag bor i Dalarna och både jag och de övriga i stallet har köpt hö för 2 kr/kg, från olika bönder. Mitt är inte analyserat, har ingen koll på de andras. Är ändå glad att jag har kvar sedan förra året, jag bävar inför våren...

Bor i Närke och här verkar det som om det är lite svårare att få tag på bra hö (inte hösilage alltså) i år men vi har en bra leverantör som fick in fint hö som ligger på skulltork. Vi hämtar lite åt gången så det ligger bra där på torken, han har en egen tork åt vårt hö.
2.50kr/kg får vi betala för det.

Vi har dock även vaccinerat upp mot botulism nu under tiden utifall vi i framtiden inte får tag på hö. Eller om vi vill komplettera med hösilage, vi ska göra det i vinter på gammelhästen 27 år så hon kanske får i sig lite mer grovfoder. Jag tycker ju trots alllt att hö är bättre foder för hästar än hösilage, men samtidigt måste de ju äta oavsett.

Vi försöker fodra småbalshö i vårat stall. Vår bonde som brukar ta in 6000 bal fick in en tredjedel... Så i år blir det jakt på hö, hoppas slippa hösilage. Vi bor i Småland.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka