Hur gör ni med hästen när ni åker på semester?

A

Albin

Drömmer om att skaffa en egen häst om några år.Maken tycker att det är okey så länge vi fortfarande kan resa som vi brukar.Vilket innebär 2veckor utomlands runt årsskiftet, 1 vecka utomlands på sommaren och 3-4 weekendresor per år.
Är det realistiskt att tro att ett inakorderingsstall tar hand om hästen åt mig dessa perioder? Jag vill tävla i lätta klasser i dressyr, går det att hålla hästen i bra form under dessa förhållanden? Jag har tänkt skaffa en medryttare ett par dagar i veckan.

när jag åkte utomland så frågade jag en kompis som jag rider lektion med att ta hand om min ponny åt mig, vilket hon gärna gjorde.
detta funkade hur bra som helst (hon trpovred självklart först för att se om det skulle funka eller inte) och som tack för alltiohpa så köpte jag med mig en present åt henne därifrån jag var, som hon blev jätte glad över eftersom att hon inte hade hoppats på att få någonting.

Om du har en medryttare till hästen så kan du ju fråga denna person om han/hon även har lust att ta hand om och motionera hästen meddans ni är borta, fast detta bör du nog fråga innan hon/han blir medryttare för att se om hon/han är villig till detta, så att han/hon inte har tit för bara ett par, tre dagar i veckan och inte kan ta någonting mer.

Själv har jag medryttare som försöker rida lite mer när jag är borta men annars får hästen oxå lite semester. Minm mamma fodrar, kollar till etc. Jag brukar dock bara vara borta en vecka i fjällen på vintern och en vecka på sommaren plus någon helg om året. Att räkna med att inackorderingsstallet ska sköta hästen åt dig tror jag inte är någon bra ide, beror iof på vad det är för stall.

Åker inte på semester.... :smirk: Max en vecka i året isf och då sköter mamma om mina hästar, då blir dom inte ridna.

Tycker det verkar ganska orealistiskt att ha häst och fortsätta resa som du gör! Då får du skaffa en medryttare tror jag, somkan ta hand om hästen och rida när du är bortrest. Är mkt sällan att inackorderingsstall gör annat än att fodra, mocka och ta ut/in hästen. Den får bara stå där, utan vare sig rykt eller ridning, tills ägaren kommer tillbaka. Så skulle inte Jag ville att mina hästar skulle ha det iaf!! Då hade jag inte haft hjärta att åka på semester...

Jag har min häst inackorderad i ett stall där vi hästägare gemensamt sköter den mesta skötseln. Gårdens ägare släpper ut och morgonfodrar vardagar, men annars gör vi resten. Vi träffas en gång per månad och fyller i en lista med vem som skall släppa ut/in, mocka, fodra osv. Skall man då åka bort några dagar/en vecka, är det ju bara att låta bli att skriva upp sig dessa dagar, och istället ta mer vid andra tillfällen. Är någon bortrest mer än ett par dagar, brukar han/hon prata med en av de andra hästägarna för att hästen skall få lite extra tillsyn och/eller bli borstad/riden eller vad man nu kommer överens om. Detta system fungerar utmärkt - alla får hjälp när de behöver!

Normalt för min häst i fråga om ridning/omvårdnad är att jag rider 4-5 dagar i veckan, och naturligtvis också borstar osv dessa dagar. Någon gång kan det hända att jag utöver "riddagarna" bara går till stallet och borstar/pysslar, men det blir inte 7 dagar i veckan.

Under 4-6 veckor varje höst/vinter (oftast nov-dec) får han en sammanhängande vila och går då på lösdrift. På lösdriften har de fri tillgång till foder och tillsyn varje dag, men nån rykt blir det definitivt inte... Tillsynen turas vi om med, dvs jag måste inte dit varje dag, utan den som är där kollar alla hästarna.

Utöver den långa vilan, kan det bli 3-4 dagar eller ibland upp till en veckas vila åt gången, utspritt på ett par tre gånger per år när jag tycker att det behövs (eller skall åka bort!).

Min häst är en 7 år gammal islandsvalack, som regelbundet tränas för instruktör och tävlas på klubbnivå.

Jag tycker inte att det är det minsta orealistiskt att resa som du gör och ändå ha häst - särskilt inte om du har medryttare!

Jag åker väldigt sällan på längre resor, men det händer ca vart annat år att jag och sambon tar en solresa i november. Nu har jag sex hästar och känner att jag kan inte lämna dem till vem som helst. Har snälla och hjälpsamma föräldrar som hjälper till. De är de enda jag kan lite helt på känner jag.

Jag har ett eget stall med enstaka inakorderingar. De brukar hjälpa till med vissa sysslor, som att ta in, kvällsfodra osv. Jag skulle inte vilja lämna hela ansvaret på dem, det är för mycket.

Bor du på en mindre ort med lite mindre stall tror jag nog att det går att få hjälp vid ev resa, men det är givetvis svårt att sia om. Det bästa är väl om du undersöker lite redan nu, försöker lära känna hästmänniskor där du bor.

Lycka till!
Piggy

Tycker inte du reser så himla mycket. Hålla igång hästen i tävlingskondition är absolut inga problem. Den måste ju ändå vila ibland.

Du måste dock hitta någon som kan hjälpa dig. Att utgå från att stallägarna ska hjälpa dig kan ju vara lite vanskligt. Men du har kanske någon kompis, släkting eller familj som är hästkunnig och kan ställa upp.

I de flesta stall hjälper man ju varandra så det brukar ju inte vara problem.

Tycker du kan skaffa en häst med gott samvete!!!

Har du en bra medryttare och står i ett stall där mycket av skötseln ingår så kan du säkert fortsätta med ditt semestrande :)

Nu vet jag inte hur er ekonomiska situation ser ut, men egen häst kostar ju en hel del pengar, speciellt om man står uppstallad i storstadsområde, om hästen blir skadad/sjuk...

Later inte som nagot problem alls. Antingen ser du till att ha en medryttare som kan hjalpa till, eller sa har du hasten helinackorderad - fast var beredd pa att betala extra om du vill ha den motionerad. Det blir dyrt, men det gar.

Tack för alla svar!
Det verkar på de flesta av er som att det skulle fungera. Jag skulle förstås stalla in hästen i ett stall där alla fodringar, in-och utsläpp och mockning i alla fall vissa dagar ingår.En medryttare skulle vara ett måste för jag skulle inte ha möjlighet att rida mer än 4dagar i veckan+ att bara pyssla med den någon ytterligare dag.Nu får jag ofta intrycket här på Buke att det är svårt att hitta en bra medryttare. Jag bor i mellansverige i en hyffsat stor stad och hästen skulle stallas in ganska centralt i närheten av ett ridhus. Hästen skulle vara välutbildad och snäll och jag skulle inte kräva någon betalning av medryttaren. Då borde det väl finnas någon som kan tänka sig att hjälpa till vid resor hoppas jag?

Ja nog borde du kunna hitta någon bra medryttare.
Men var noga när du väljer bara, så du inte få en överraskning när du varit borta och kommer hem och nåt har hänt.

Men jag tycker sällan det är problem att åka bort även om jag har häst. Jag står i ett stall där vi har schema över in och utsläpp. Men vi är några som hjälper varandra när någon har mycket att göra. Kanske inte så att vi rider varandras hästar så mycket pga tidsbrist, men mockning och foder och koll på hästarna hinns alltid med.
Så har man bara rätt folk runt sig så brukar det ordna sig.

På vårt stall brukar vi hjjälpas åt om någon åker bort. Är någon borta en längre tid kan vi vara några stycken som turas om och har några dagar var så blir inte belastningen så stor då man också har en egen häst att ta hand om. Om du får tag på en bra medryttare kan kanske den ta hand om hästen när du är bortrest mot kompensation av något slag. :)

Semester för mig innebär att ta med hästarna (och några av deras kamrater!) till sommarstugan och skrota runt där...

Eftersom du tänkt skaffa en medryttare så tycker jag i så fall att du ska skaffa en som vill ha hästen 2-3 dagar i veckan PLUS under dina resor, på så vis hålls hästen igång så att du kan tävla och du slipper blanda in ytterligare en person i hästens skötsel och träning.

Det där lilla problemet löser sej så bra själv.Ju fler hästar det blir här hemma ju mer sällan har jag råd att resa och ju kortare resor blir det.Oftast varar de bara mellan utsläpp och insläpp......... :D

Sv: Hur gör ni med hästen när ni åker på semester?

Åkte på semester i Juni o då gick hästarna ute dygnet runt så jag hade bara några kompisar som åkte dit o tittade till dom, fyllde på vatten o red. Men jag har funderat på att åka iväg i vinter oxå o har man tur så kanske nån snäll kompis kan sköta pållarna under den tiden, det brukar alltid gå att lösa men det får man ju kolla upp innan man bokar resa :D

Sv: Re: Hur gör ni med hästen när ni åker på semester?

Hästar behöver inte ridas mer än 4 ggr/vecka för att hållas i träning om de går i en bra hage för övrigt.

Hästar kan utan vidare vila en vecka och några helger per år.
De behöver vila kanske 6 veckor om året och det kan man ju sprida litet som man vill.
Det kan ju bli när man vill åka bort eller när hästen blir sliten.
Med litet god planering så kan man få det att bli så att hästen behöver vila just när man åker bort.

Rent allmänt så rids det ofta för mycket på hästarna.
Träning varannan dag är det optimala om musklerna skall hinna återhämta sig.
Att rida varje dag har mera att göra med hur mycket arbete som man kan pressa ur en häst, än med hur mycket träning hästen behöver.
Om man har råd att inte ha medryttare, så kan man ha en skötare i stället.
Och så kan skötaren få rida litet mot att den hjälper till när det behövs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: mattson
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 144
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama