Jag har min häst inackorderad i ett stall där vi hästägare gemensamt sköter den mesta skötseln. Gårdens ägare släpper ut och morgonfodrar vardagar, men annars gör vi resten. Vi träffas en gång per månad och fyller i en lista med vem som skall släppa ut/in, mocka, fodra osv. Skall man då åka bort några dagar/en vecka, är det ju bara att låta bli att skriva upp sig dessa dagar, och istället ta mer vid andra tillfällen. Är någon bortrest mer än ett par dagar, brukar han/hon prata med en av de andra hästägarna för att hästen skall få lite extra tillsyn och/eller bli borstad/riden eller vad man nu kommer överens om. Detta system fungerar utmärkt - alla får hjälp när de behöver!
Normalt för min häst i fråga om ridning/omvårdnad är att jag rider 4-5 dagar i veckan, och naturligtvis också borstar osv dessa dagar. Någon gång kan det hända att jag utöver "riddagarna" bara går till stallet och borstar/pysslar, men det blir inte 7 dagar i veckan.
Under 4-6 veckor varje höst/vinter (oftast nov-dec) får han en sammanhängande vila och går då på lösdrift. På lösdriften har de fri tillgång till foder och tillsyn varje dag, men nån rykt blir det definitivt inte... Tillsynen turas vi om med, dvs jag måste inte dit varje dag, utan den som är där kollar alla hästarna.
Utöver den långa vilan, kan det bli 3-4 dagar eller ibland upp till en veckas vila åt gången, utspritt på ett par tre gånger per år när jag tycker att det behövs (eller skall åka bort!).
Min häst är en 7 år gammal islandsvalack, som regelbundet tränas för instruktör och tävlas på klubbnivå.
Jag tycker inte att det är det minsta orealistiskt att resa som du gör och ändå ha häst - särskilt inte om du har medryttare!