hur gör ni med era föl (2010:or) ?

_Skifting_

Trådstartare
hej. Jag har ett helt underbart stoföl fött 24/4 - 2010.
Hon och hennes mamma går på bete nu och kommer så att göra tom. sep/okt.
Men jag tänkte börja sätta igång stoet lite försiktigt inom de närmaste veckorna och undrar hur ni gör med fölet?

Fölis är totalt ohanterad och går inte ens att röra vid, går i flock med fler ston och föl.
Jag tänkte att jag skulle sätta igång stoet lite lugnt på ridbanan den första månaden, och då låta fölis vara med, men sen då?

Kan man stänga in fölis i en box så länge?

Och hur gör ni med all hantering? Hon är ju som sagt inte hanterbar än, ska jag ta in båda i en box och sen börja pilla med henne?

Tips tack.. allt ni kan komma på..

Sv: hur gör ni med era föl (2010:or) ?

Varför ha så brått med ett sto som har föl? Fölis är 2mån o behöver mamma.
Sen undrar jag varför fölet inte är hanterad? Född utomhus?

Att ta in dem i en box o hantera/borsta stoet så fölet ser o blir nyfiken är bra. Men koncentrera dig på att pilla på stoet så kommer fölet att vänja sig vid dig så du så småningom kan klia lite manke.

Ta tag i hanteringen av fölet, de blir bara större o starkare för var dag.
Hur gör du tex vid hovvård, avmaskning eller vid skada?
Ta hjälp av kunniga runt dig eftersom det låter som om du inte är van vid föl.
// Linda

Sv: hur gör ni med era föl (2010:or) ?

Jag har låtit fölet få vara kvar i flocken medan jag ridit mamman. Mitt sto är trygg med det men inte med att ha ungen ensam i box. Stoet har själv valt att lämna sina föl bland flocken när de är cirka tre månader gamla, innan dess vill hon ha dem med sig när jag tar ut henne ur hagen.

Jag har också haft grimma på fölet, lett det, borstat och lyft fötterna när det är lika gammalt som ditt föl är. Bästa sättet brukar vara att hantera mamman, då blir fölet nyfiket och trygg med att det är så det ska vara och lär sig att människor är något positivt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 259
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka