Hur gör ni med era dyngblöta hästar..??

Sv: Hur gör ni med era dyngblöta hästar..??

Jag har häst i ett islandsstall och alla där rider sina isisar om de är dynglblöta. De verkar vara hur pigga och glada ändå. Själv är jag en liten pippel maja och ger min kue ett ylle täcke innan jag rider :p

Skrapa av vattnet och ifall den är kall så låt den stå med ylletäcke o halm. Ifall den inte är kall, på med filt o gjord o rid barbacka! Jättebra för balansen :banana:

Samma som tidigare skrivit: ylletäcke/filt efter att man skrapat bort det värsta. Man kan ju vara lite överseriös också och torka med handduk precis vid sadelläget ;) Och så brukar jag ga teddyvojlock eller liknande så jag inbillar mej att den suger upp en del fukt från hästen.

Annars kan man ju alltid köra med hårtork *lol*

bengall skrev:
/.../ Jag torkar hästen för att jag inte vill kunna rykta av hästen ordentligt innan ridning.
Dessutom slipper man ju dyngsura schabrak.

Fast om det fortfarande ösregnar vid ridturen (om man rider utomhus) blir schabraket i alla fall vått... :smirk: Och min häst svettas så mycket när han jobbar att schabraken blir blöta ändå.

Själv brukar jag ta in mina kusar i vardagsrummet, virar in dem i varsin filt, serverar dem thé , smak efter önskemål.Oftast blir det något fotbad också eftersom det tar ett tag innan de torkat och vi tittat klart på My Little Ponny som de alltid envisas att se jag får aldrig bestämma film :mad:

Jempa skrev:
Fast om det fortfarande ösregnar vid ridturen (om man rider utomhus) blir schabraket i alla fall vått... :smirk: Och min häst svettas så mycket när han jobbar att schabraken blir blöta ändå.

Ridtäcke! :idea:

Haha, fast svetten hjälper det nog inte ;) hästar brukar förresten svettas mer om de är ltie stressade/pigga, särskilt när man rider ut. Min kuse svettas bara(!) när man inte ridit ut på länge och han blir lite överpigg (typ när jag går i sämsta möjliga terräng för att slippa bromsa hästen ;) ) men det är ju olika förstås.. Tänkte bara påpeka att hästen inte nödvändigtvis behöver "jobba bra" för att bli svettig och tävrtom ;)

Om min häst mot förmodan fått stå ute i regn utan täcke så kan jag inte rida honom. Han skulle ha mkt ont i ryggen och frysa. Jag skulle slänga på honom ett halstäcke i fleece och ett ylletäcke på det, när han torkat skulle jag massera hans ömma ryggmuskler med liniment en stund.

Sen skulle jag gå hem och må dåligt över att jag är en så dålig hästägare.

:crazy:

Fröken_Skåne skrev:
Själv brukar jag ta in mina kusar i vardagsrummet, virar in dem i varsin filt, serverar dem thé , smak efter önskemål.Oftast blir det något fotbad också eftersom det tar ett tag innan de torkat och vi tittat klart på My Little Ponny som de alltid envisas att se jag får aldrig bestämma film :mad:
:rofl: :rofl:
Det måste jag testa på min islandshäst! :D

Fröken_Skåne skrev:
Min gillar inte tramsiga my-little- pony , han vill ha riktiga westernfilmer!

Fröken_Skåne skrev:

hehe låter jobbigt :D det e jobbigt när dem ska bestämma dem e ju alldeles för söta för att man ska säga nej ;)

jag brukar först ta svettskrapan o sedan ett ylletäcke medans hon torkar sköljer jag benen smörjer in dem i en salva så hon inte får mugg och sen torkar av henne i ansiktet med en handuck sen när hon har torkat iallfall på rumpan o och ryggen så brukar ja rida ut..sen torkar hon atumatiskt efetr en lite skritt :smirk: om hon e fortfarande blöt lägger ja ett fleecetäcke över henne

Gör det, men akta dig för att visa My Little Ponny filmerna ! Rena drogen.

Ja mina pållar är ju lite barnsliga, det är väl det minsta man kan säga ;)
De vågar inte kollar på western filmer sist fick de jag sova ute i stallet hos dem med tänd lampa och läsa godnatt sagor !
(en aningens känsliga)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 209
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 594
Senast: Explorer
·
Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka