Hur gör ni med era dyngblöta hästar..??

A

allessa

Säg att ni ska ut och rida. Men det håller på/ har ÖSREGNAT i flera timmar och din älskling :love: är totalt dyngsur. Ge mig nu ditt bästa tips på hur man får pållen någotsånär torr innan ridturen.
Samt hur sköter ni om hovarna?? Något speciellt knep?? :confused:
Oh, vise bukefalister, dela med er av er kunskap!! :bow: :bow:

Sv: Hur gör ni med era dyngblöta hästar..??

Om nu min häst råkat stå ute o bli blöt så tar jag på henne ett ylletäcke. Det drar fukten ur pälsen rätt fort. Efter en stund när det är helt blött ovanpå brukar jag byta till ett fleece eller något.

Hur menar du med sköta hovarna? Förutom att man kratsar ur dem eller?

Om hon bara är blöt så brukar jag skrapa ur det värsta med svettskrapa, sen gnugga med handduk så att pälsen blir lite rufsig/uppruggad. sen på med svetttäcke, ev med lite halm under.

Sen väntar jag ;) tar en kopp kaffe, mockar, pysslar med lite av det som alltid finns att göra, linda lindor, smörja ett träns osv osv i all oändlighet :devil:

Efter typ en halvtimme/45min brukar hon vara så gott som torr, då ryktar jag som vanligt och rider sen.

Är hästen däremot både blöt och lerig ( :crazy: avskyr det) så är det ju en annan femma, bara att vänta tills eländet är helt torrt och sen rykta bort det eller att duscha av det, vilket inte brukar vara ett alternativ här på vår/höst med bara kallvatten i stallet...

Sen väntar jag ;) tar en kopp kaffe, mockar, pysslar med lite av det som alltid finns att göra, linda lindor, smörja ett träns osv osv i all oändlighet :devil:
Tar detta bara 30-45 minuter :eek: :D fikat tar ju bara 30 min..

Efter typ en halvtimme/45min brukar hon vara så gott som torr, då ryktar jag som vanligt och rider sen.

Till trådskaparen: ser till att hästen är torr genom det som de andra har svarat :D

Skrapa av det värsta. Låter hästen rulla i spån. Sedan på med ylletäcke av ordentlig sort.

Skrapar och sen ylletäcke på.

Ylletäcke på :bow: :bow:
Bytar till fleece när yletäcket är fullt med en massa fuktpärlor på utsidan.

Gnuggar aldrig eftersom jag har fått lära mig att man då gnuggar in fukten under det skyddande fettlagret i pälsen.
Halm tycker jag fungerar dåligt. Det fastnar i täcket, på hästen och suger alldeles för dåligt.

Apo

Skrapar av det värsta med svettskrapan och lägger på ett ylletäcke.
Torkar man/hals och svans med en handduk.

Vad menar du med sköter om hovarna?
Kratsar och spolar bort leran.
Ibland smörjer jag även kronranden med rapsolja.

Men, varför måste hästen vara torr innan man rider??? Upplys mig, oh allvetande Bukisar! :bow:

Jag vågade knappt skriva mitt svar tidigare, men nu när du skriver som du gör ska jag berätta hur jag gör:
Om hästen är blöt så rider jag ändå! Det händer såpass sällan att hon är dyngsur och de få gångerna det händer så rider jag och inte tycks det göra någon skada. *hukar för huggen* ;)

Fram med hårtorken :bump: Johodå jag använder faktiskt det på min lill-piga om hon är aldeles genomblöt :D

Hon fick under vintern regnskollor vilket inte var så roligt och då inhandlades en hårtork åt henne :idea: Hoppas nu kunna få slippa dessa "skollor" framöver...

Gör som jag! Torka din häst med en hårtork ;) :D :cool:

Haha, hårtork har jag också använt till min häst ;) men bara till benen vid rasp. Men det funkar ju :p

Jag tror inte hästen måste vara torr.
Jag har ridit dyngblöta hästar förut och dom verkar ju inte ha tagit någon skada. ;)
Jag torkar hästen för att jag inte vill kunna rykta av hästen ordentligt innan ridning.
Dessutom slipper man ju dyngsura schabrak. :angel:

Tar det värsta med skrapa lägger sedan på ylletäcke. Men oftast har min hästregntäcke vid sånt väder pga ryggen så det händer inte ofta.
Hovarna kratsas och spolas från lera med vatten.

mysko skrev:
Tar detta bara 30-45 minuter :eek: :D fikat tar ju bara 30 min..

Till trådskaparen: ser till att hästen är torr genom det som de andra har svarat :D

Haha, jo tiden kryper ju gärna iväg lite :D Men oftast är jag ensam människa i stallet och efterssom varken katter, kaniner eller hästar vill dricka kaffe med mig så brukar jag dricka det samtidigt som jag gör resten, blir mer tidseffektivt så ;)

Jag sadlar och rider. Hästen torkar bra under tiden den jobbar.

Jag rider hästen - blir den varm så torkar den MYCKET fortare. Fleecetäcke efter ridturen om hästen fortfarande är blöt eller blivit svettig.

Svettskrapa och fleecefilt över rumpan medan jag sadlar. Sedan rider jag som vanligt.

Min häst är så otroligt öm i huden då han är våt, så jag brukar oftast inte rida de dagar det regnar och han är våt. Istället longerar, tömkör eller löshoppar jag.

Itchie skrev:
Men, varför måste hästen vara torr innan man rider??? Upplys mig, oh allvetande Bukisar! :bow:

Om hästen är blöt finns det risk att den också är kall. Det kan ge mycket obehag för hästen som kopplas till ridningen som negativt. Dessutom är skinnet mjukt och är mer känsligt för skav/tryck.

Se till att hästen är torr och varm innan man lägger på sadel är min rekommendation. I längden tjänar man på det. :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 209
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 594
Senast: Explorer
·
Mat Jag har under en ganska lång tid funderat på att börja äta mer kött än jag i dagsläget gör. Nu äter jag fågel och fisk (och i teorin...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka