Hur gör ni med en svettig häst efter ett hårt ridpass på morgonen?

M

MangoTango

Har klurat på det här ett tag nu, men kommer inte på någon riktigt bra lösning.

När man har ridit på kvällen och hästen blivit riktigt svettig är det ju bara att svampa av och lägga på ett fleecetäcke, och sedan får han stå i stallet och torka.

Men vad kan man göra om man rider på morgonen? Alla dagar funkar det ju inte att släppa en avsvampad häst i hagen, pg.a. temperaturen eller liknande. Men finns det något alternativ till att slänga på en massa täcken?

Sv: Hur gör ni med en svettig häst efter ett hårt ridpass på morgonen?

Klipper hästen, så svettas den inte så mycket, och gör den det, torkar det direkt omgående.

Jag undviker så långt som bara möjligt att lägga täcken på blöt häst om jag inte kan ordna det så att någon (jag eller någon annan) tar av det blöta täcket när hästen torkat (och ev. lägger på ett torrt). Rider man på morgonen är det ju ganska enkelt att svänga förbi senare under dagen och byta täcke själv eller be nån annan som har vägarna förbi. Då tycker jag att det är knepigare kvällstid.

Är det iskallt eller blött ute så undviker jag att rida hästen dyngsur/svampa av med mycket vatten. Skulle det ändå hända så är det att låta hästen stå inne tills den torkat. Kan påskynda torkningen lite genom att massera försiktigt med en handduk eller liknande.

Jag vet inte hur svettig du menar, och vid vilken temperatur. Men är mina hästar svettiga (oavsett temperatur) så släpper jag bara ut dem i hagen, utan täcke. Svetten lägger sig snabbt som ett ytlager kring hästen, men de blir inte kalla in på skinnet.

:rofl: ett av dina bättre råd................

TS. Inte så hårda ridpass så att hästen blir jättesvettig. Torka av med handduk och låt bli att svampa med en massa vatten. Skritta tills hästen är nästan torr............. fast, nu är det ju snart SOMMAR!

skrittar hästen torr, borstar o släpper ut den.

Skrittar av hästen ordentligt , tar in den och ger den mat , sen ut i hagen.

Jag har ju eget stall och kan alltså lämna hästen inne en stund efter ridning om jag vill. Men det bästa tips jag har är att klippa hästen så att den inte svettas lika mkt eller åtminstone torkar fort. Solarium är också bra men dyrt, ett bra alternativ är värmelampor (sådana man har till smågrisar, billigare och med infrarött ljus=bra för musklerna). Det påskyndar torkningen men är dessutom bra för muskulaturen och jätteskönt på vintern när man gör i ordning hästen då det blir varmt och skönt. Blir garanterat poppis och vet och hovslagaren också :p

Har man inte eget stall kan man ju inte bestämma sådant själv, men föreslå för hyresvärden kan man ju göra.

Mvh JV

Såg att nga nämnt lång avskrittning och att låta bli att svampa, självklart är det ju det enklaste alternativet. Jag svampar aldrig mina hästar när det är minusgrader. Jag tycker inte att det finns någon anledning att blöta ner dem i onödan.

Mvh Jate Volim

I vintras satte jag igång min nordis lite sent, hade klippt bogen men ville inte klippa mer för det var i dec/jan. Han svettades som en gris. :p Då var det åtminstone -10 ute och jag släppte ut honom med vintertäcke, för det tog ett dygn för honom att torka annars.

Det gick finfint. På 2-3 timmar var han helt torr, och täcket likaså. Inget fancy täcke, det är från Gekås men funkade utmärkt. Han gick aldrig täckad utomhus annars tack vare sin päls. Det gick inte ställa honom i stallet med svettäcke, då blev han bara ännu varmare och plockade av sig det. Inomhus utan täcke tog som sagt ett dygn innan han var torr.

Om det är varmare ute så nöjer jag mig med att hästen är hyfsat torr, och släpper ut den efter att ha torkat och skrittat rejält. Om hästen bara är lite svettig där sadeln legat är ju ingenting emot en dyngsur pålle med vinterpäls.

Nu är det ju vår och ganska varmt ute samt att vinterpälsen är på väg av. Alltså får han gå ut även om han är svettig.

I vintras hade jag oklippt häst, red helt enkelt så pass lugnt att han inte blev överdrivet svettig. Vid plusgrader kan jag släppa ut svettig häst med täcke men aldrig vid minusgrader.

Absolut bästa är ju att klippa hästen.

Skritta av. Det mår även hästens muskulatur bäst av.

jag har en 5min skrittväg från ridhuset, om det blåser ute så torkar svetten på halsen tills vi är hemma. svett vid sadelgjorden torkar jag med en blöt trasa och tar sen på det vanliga ute täcket och släpper henne i hagen. vid ridning kvällen och hästen blir mycket svettig och fortsätter att svettas när vi är hemma så får hon ett fleece täcke som jag byter efter hand som det blir blött tills hon är torr.)
rider aldrig så att hästen är extremt svettig på morgonen då jag inte har någon möjlighet att låta henne vara inne ngn längre tid då jag måste till skolan.

Jag ser till att ha min häst så pass klippt att hon inte blir svettig som "ligger kvar", dvs svettas hon avdunstar det direkt och torkar på någon minut :)

Kanske svampa och gnugga järnet med handduk efteråt? / Lägga på ett fleecetäcke som inte är så "fancy" (efter svampning), men som sitter kvar bra?

Jag svampar/spolar/whatever, lägger på ett svettäcke och promenerar tills den är torr.

Jag har aldrig täcke på min häst när han blivit svettig, då stänger man ju in svetten. Bättre att låta hästen luft torka. Täcken förstör bara hästens eget skydd, hästar transporterar bort svetten själv och sköter allt sånt själv egentligen, men börjar man ha på täcke så förstör man det ...

Men är det flera minus grader så låter jag hästen stå inne i stallet med fleece täcke ca 30min - 1h och sen av med täcket och ut igen. Nu är det ju ganska varmt ute, trotts tidigt på morgonen så det är bara att släppa ut hästen.

Det man ska tänka på med svettiga hästar är att känna så att den inte är svettig in till huden (på vintern, vid minus grader) DÅ kan hästen frysa och bli förkyld. Men är den bara blöt på hårstråna så spelar det ingen roll .. Det ända man kan få är fula istappar på hårstråna.

En svettig häst är alltid blöt in på skinnet, ganska givet eftersom svetten kommer inifrån hästen. En regnblöt häst kan mycket väl vara torr in på skinnet beroende vilken slags päls den har.
Själv lägger jag så här års på ett tunt bomullstäcke om det inte är ordentligt varmt i luften. Min häst har björnpäls och blir alltid svettig vid körning, ej klippt eftersom han står i utebox.
Vintertid får han ett medium Horseware på sig när han är svettig.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka