Hur gör ni med äldre hund?

_moa_

Trådstartare
Jag har en tik på 10 år (labrador/hamilton stövare). Hon är en aktiv familjehund som motioneras en hel del med promenader, träning i skogen, bus med andra hundar och en del joggande.

Nu börjar man märka av att hon är äldre. Hon är inte lika pigg som tidigare utan tycker mycket om att strosa någon timme i skogen och njuta av livet. Hon verkar dock inte riktigt inse att hon inte alltid orkar så mycket längre.

Jag har en kompis med tre flattar, varav två av dom är unghundar och den tredje är en tik på ca 4 år tror jag. Dom två unghundarna är ju galna som unghundar är och rusar runt när man släpper dom osv precis som det ska vara. Saken är den att min tik då försöker springa ikapp dom och när hon springer allt vad hon kan brukar hon skrika. Jag vet inte om det är av smärta eller frusteration över att hon inte hinner med. Hon verkar inte ha ont när dom väl saktar farten. Men då hon ibland har ont i ena frambenet vill man gärna ta det lite lugnare ibland med henne.

Likadant när vi är ute och joggar så får jag släpa henne halva rundan, springer hon lös går det hur bra som helst och hon lunkar efter. Men i koppel går inte.

Men vad ska man tänka på när man har en äldre hund?
Jag vill ju att hon ska kunna gå med på promenader med andra hundar och göra långa mysiga turer i skogen.

Men hur länge har ni som max att ni går med era hundar som är 10+?
Hon vill väldigt gärna hänga med hela tiden och lämnar man henne hemma och går ut och går är hon skitsur på en hela resterande tid av dagen. Såfort hon fattar att man ska gå följer hon en konstant vart du än går. Jag tycker det är viktigt att hon får ha kul men är osäker på vart gränsen går.
När vi pratat med veterinären tyckte dom att en hund på 10 år skulle gå 30 minuter om dagen. Grejen är bara den att min hund blir jätte jobbig av att gå så lite nu, speciellt när hon är van att göra mycket mer.

Så tips på vad man ska tänka och hur ni gör med era hundar mottages tacksamt :)

Sv: Hur gör ni med äldre hund?

Först så tycker jag att du ska kolla upp det här att hon skriker till ibland och verkar ha ont i sitt ena framben. Det kan tyda på artros.

Jag har en hund på 14,5 år. Numera får hon inte följa med om vi går på regelrätta motionsrundor för det blir för hastigt tempo för henne under för lång tid, utan det är långpromenader i ett ganska lugnt tempo som gäller för henne. En som jag känner som har både yngre och äldre hundar - de två äldsta är 16 och 12 år och de andra kring 5-6 år. De försöker separera promenerandet en del för att alla hundarna ska få det dem behöver.

30 minuter per dag som din veterinär föreslår tycker jag låter på tok för lite. Min hunds fysioterapeut säger att min snart 15-åriga hund bör röra på sig minst en timme per dag. Ju mer och framförallt ju oftare desto bättre. Den gamla hundens största fara är inaktivitet. Min hund klarar av en promenad om ca. 30 minuter i raskt tempo och en promenad på hur många timmar som helst i lugnt tempo om hon får strosa runt och stanna och lukta på saker med jämna mellanrum. En vanlig vardag är vi ute 1-1,5 timmar sammanlagt. På helgerna mer.

Jag tycker så här: Kolla först och främst upp om hon kan ha någon artros. Sedan tycker jag att du ska låta hunden röra på sig mycket och ofta men i sin egen takt. Lita på ditt sunda förnuft.:)

min 13-åring hänger fortfarande med på alla promenader (2 timmar och mer) så att de bara skulle klara 30 min låter jättekonstigt! hon är dock helt fräsch i kroppen fortfarande. jag har slutat jogga och cykla med henne, men hon "får" inte lata sig hur mycket som helst på promenaderna. jag inbillar mig att hon kommer vara mycket fräschare längre om jag ser till att hålla igång henne.

men har de ont ska man givetvis inte pressa dem över deras förmåga. är lederna kollade? får hon glukosamin-tillskott?

Hon är kollad i benet tidigare och blev då bättre med antiflamatoriskt. Hon hoppade ner ifrån bilen i vintras och halkade på en isfläck och efter det var hon halt. Nu blir hon halt ibland om hon är lite kall och hoppar från höjder eller ouppvärmd och rusar. Kanske ska kolla upp det mer nu ändå, det kanske kan ha utvecklats till atros. När hon skriker så visar hon ingen symptom i tassen utan springer som vanligt. Men hon kan vara duktig på att dölja sådant också.

Hur gammal var din hund när hon slutade följa med på motionsrundorna?

Det är svårt att lita på sunda förnuftet då jag inte heller vill inse att min hund börjar bli gammal och hon vill inte inse det om sig själv heller. Jag vill att hon ska vara som för 8 år sedan då hon aldrig blev trött.

27215866.jpg

Ja alltså hon är genomkollad nog tidigare, dock inte dom senaste månaderna. Det enda hon egentligen har problem med är frambenet. Dock är det inte ett jätte stort problem då det sällan är så att hon har ont i det. Eller det kanske är det som är problemet egentligen att det bara kommer ibland och då någon timme, max en dags vila. Annars är hon mycket fräsch i kroppen och har inga andra problem. Eller jo, hon har kanske 1-2 kg övervikt som vi kämpar med att får bort. Dock sitter dom kilona som berget!

Hon har ätit något. Aktiv hund tror jag det heter, luktar musslor. Nu är det dock slut. Tips på något bra?

Ska ta upp simningen också nu tänkte jag. Blev ett uppehåll då hon fick vattenexem över hela halsen och sedan har det inte blivit av igen.

Hur gammal var din hund när hon slutade följa med på motionsrundorna?

Hon var 13 år då. Det var när vi började märka att hon blev halt. Efter artrosen så måste vi ju anpassa oss till henne och hennes dagsform. Men hon har inga problem att gå längre turer, bara vi tar det lugnt. Någon powerwalk blir det dock inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Lyan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 194
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka