Hur gör ni i kollektivstall sommartid? HJÄLP

X

xect

Ja, ni som står i kollektivstall, hur gör ni med vanorna vad gäller in- och utsläpp under sommaren?

I vårat stall har vi faktiskt inga bestämda "regler" om hur det ska vara, och det har blivit en del missförstånd nu under sommaren och alla tycker olika.

Vi har haft lite olika från sommar till sommar, t.ex såhär:
1. Hästarna som står ute dygnet runt behöver inte vara med och släppa in och ut de andra hästarna.
2. ALLA måste vara med och ha sina pass, även om hästen står inne, ute dygnet runt eller t.o.m. är på sommarbete någon helt annanstans.

Vad är den bästa lösningen, enligt dig?
Vi kan verkligen inte bestämma oss för vad som är mest rättvist. Jag förstår båda parter.

Kanske en lösning om att dom som har ute dygnet runt får ta 50% av alla passen? Kom med lösningar då vi är i behov av dom!
:grin:

Sv: Hur gör ni i kollektivstall sommartid? HJÄLP

I vårat stall så har vi inga pass mellan 1/6-31/8, i varje fall inte fodring och utsläpp eller intag. Man har en passvecka i sommarbeteshagen under sommaren, de som har sina hästar installade får ombesörja in och utsläpp själva.

Vi har en magerhage som hästarna föses in i på kvällen och där har vi schema för dom som har sina hästar där. Morgonen öppnar bonden grinden, snäll som han är.
Innehästarna sköter ägarna själva.
Utehästfolket som inte vill banta sina behöver inta ta några pass.

Måste man vara så *kollektiv* på sommaren ? Varför kan inte de som vill ha sina hästar inne ta in dom själva ? Däremot tycker jag att alla ska hjälpas åt med att tex: fylla på vatten, se över hagarna.

Dom som har sina hästar inne sköter om det själva och alla hjälps åt med att kolla hagen och fixa vatten när hästarna är ute. Förstår inte ens tanken att folk som har sina hästar ute dygnet runt ska behöva åka och släppa in/ ut andras hästar?? Eller tillochmed om dom står i ett annat stall?
Funkar det inte får dom väl släppa ut alla hästar dygnet runt? varför står dom inne?

De som vill ha sina hästar ute ska väl inte behöva jobba med fodringar åt hästarna som står inne? Det hade iaf inte jag tyckt. Man gör väl det som ens egen häst kräver.

Vi har ju lösdrift så för oss är det inga problem. Hästarna går redan ute och alla äter/dricker ur samma hink. Däremot, om ngn häst skulle bli skadad eller av annan anledning måste stå inne en period, så ingår den ju i samma skötsel som de andra hästarna får. Den som fodrar i hagen fodrar också i stallet. Man kan ju inte hjälpa att en häst blir sjuk. Men vi gör inte föer fodringar än vanligt, hästen i stallet får nöja sig med 1-2 fodringar/dag den med. Och det är inga problem. Fri tillgång på grovfoder och vatten, och hästägaren fodrar själv kraft/ger mediciner/byter täcken/sköter om inget annat avtalas.

Jag tycker att ni bör ha en överenskommelse om hur ni ska göra kommande år med sommaren. Bete mellan juni-sep är för mig en självklarhet och de som inte vill ge sin häst det får själva se till att hästarna får mat/sköts på andra tider. Ha ett möte i höst och kom överens om hur ni ska göra i fortsättningen. Tex. att under månaderna juni-sep går hästarna ute och utfodras endast vid behov av stödfodring om betet inte räcker till. De som vill göra annorlunda får själva se till att lösa det på lämpligt sätt. Men de som vill ha hästen på bete ska inte tvingas att fortsätta som under vinterhalvåret.

Min åsikt. :)

När våra går på bete sköter alla sej själva. Nu ska min häst stå inne i en vecka, alltså sköter jag både insläpp och utsläpp själv. Annars brukar vi ordna det lite som det kommer, om det till exempel blir skitväder en dag så tar den som kan in dem och den som kan ut dem.

Jag skulle iaf inte vara så sugen på att ta in och utsläpp åt andra om min häst gick på bete.

Vi har inget schema från 1 juni till 1 september ungefär. Det betyder att om man vill ha sin häst inne får man sköta det själv eller komma överrens med de andra i stallet om något.

Om alla vill ta in sina hästar innan 1 september börjar schemat tidigare. Är det bara hälften så hjälps de åt fram till 1 september, därefter måste alla vara med på schema även om man väljer att ha hästen ute på natten. Man kan ju tänkas vilja ha sin häst fodrad i hagen ändå t.ex.

På betet sköter varje hage sitt vatten själva, men alla har ansvar för att se så det inte står tomt, är det så hjälps man åt att fylla så ingen häst står törstig.

Tycker absolut inte att de som har sina hästar ute dygnet runt ska behöva ta in och släppa ut de andra hästarna! Fy vad arg jag skulle bli om vi hade det så. Nu tillhör jag iofs en av de som har min häst inne ibland men jag skulle aldrig kunna tänka mig att kräva av någon som inte har det att hjälpa till. Lite sunt förnuft måste få styra och inte massa andra dumma idéer:mad:!

hos oss går man ur schemat när man släpper ut hästen dygnet runt och ej behöver någon hjälp med foder i hagen el dyl.
sedan går man med på schemat igen när hästen går in igen.
de hästar som ev står inne över sommaren sköter ägaren själv. är de flera brukar de göra ett eget schema över sommaren.

har aldrig varit några problem.

Tycker absolut inte att de som har sina hästar ute dygnet runt ska behöva ta in och släppa ut de andra hästarna! Fy vad arg jag skulle bli om vi hade det så. Nu tillhör jag iofs en av de som har min häst inne ibland men jag skulle aldrig kunna tänka mig att kräva av någon som inte har det att hjälpa till. Lite sunt förnuft måste få styra och inte massa andra dumma idéer:mad:!

Håller HELT med.

Sånt där bör man sätta upp fasta regler om i förväg. Så att alla vet vad som gäller. OM det finns fasta regler om det så skulle jag tycka det var ok att ta jourer trots att egna hästen är ute dygnet runt, finns det ingen fast regel skulle jag tycka det var självklart att slippa jourerna då.
Många har ju hästarna ute dygnet runt för att det är bekvämt och mindre jobb, att man kan leja någon som tittar till hästen bara om man vill åka bort nu i semestertider t ex. Jag har hästen ute dygnet runt eftersom alla andra har det - skulle bli för jobbigt att åka ut två gånger per dag för ut- och insläpp och hästen skulle nog tycka det blir ensamt utan sällskap i stallet.

knapplån

Vi hade samma diskussion i våras och kom fram till att så länge majoriteten av hästarna går kvar bara i vinterhagen och det behövs de vanliga tre passen om dagen så gäller ordinarie schema dvs även om någon släpper sin häst på bete nån annanstans eller liknande är de kvar på passen, precis som om nån har tombox av nån anledning på vintern. Så fort de går över på bete och alltså klara sig ute längre utan fodringar och det alltså räcker med två pass/dag går vi över till att de som fortfarande har sina hästar inne på nätterna hjälps åt och att de som har sina hästar ute dygnet runt slipper.
När det gäller koll av beteshästar, staket, vatten osv så har vi vars 5 dagar under perioden ca midsommar till mitten av augusti då vi ansvarar för det. Det hör också till boxen och gälle alltså oavsett om vi har hästen på bete eller av någon anledning inte har det. Jag har tex en fånghäst som går i egen hage hela sommaren och är inne på nätterna men jag har hagvakt iallafall. De som har hästarna ute dygnet runt längre än den perioden hjälps åt med koll då.

Det är alltid knepigt hur man ska göra när de vanliga rutinerna bryts men jag tycker att vi kom fram till ett rätt bra system.

Ja säg det.. :grin:

Det finns gott om bete så alla skulle kunna klara sig ute dygnet runt, det är inte där det hänger.

Så majoriteten verkar tycka att man ska slippa ha pass om man har sin egen häst ute dygnet runt?

Det stallägaren tycker blir fel är att om ALLA hästar går ute dygnet runt (t.ex) FÖRUTOM en enda som av någon anledning vill ta in sin häst under natten/dagen så blir det väldigt mycket åkande för just den personen. Åka två gånger om dagen och ta in och ut sin häst tycker han låter helt befängt, vilket jag iofs håller med om.

Jag har min häst ute dygnet runt och kan väl tycka ibland att det känns dumt att hjälpa till med alla andra hästar när dom inte hjälper till med min. Men det är ju ett kollektivstall så det kanske manfår ta? eller?

Ja säg det.. :grin:

Det finns gott om bete så alla skulle kunna klara sig ute dygnet runt, det är inte där det hänger.

Så majoriteten verkar tycka att man ska slippa ha pass om man har sin egen häst ute dygnet runt?

Det stallägaren tycker blir fel är att om ALLA hästar går ute dygnet runt (t.ex) FÖRUTOM en enda som av någon anledning vill ta in sin häst under natten/dagen så blir det väldigt mycket åkande för just den personen. Åka två gånger om dagen och ta in och ut sin häst tycker han låter helt befängt, vilket jag iofs håller med om.

Jag har min häst ute dygnet runt och kan väl tycka ibland att det känns dumt att hjälpa till med alla andra hästar när dom inte hjälper till med min. Men det är ju ett kollektivstall så det kanske manfår ta? eller?

Varför skulle det vara mindre befängt att x antal andra ska åka och ta in ngn annans häst, när inte deras själva är involverade utan det bara är den hästen?
då får man väl skaffa hjälp om man är så beroende och ändå vill ha sin häst inne.

jag tycker det är helt befängt att folk i kollektiv ska ställa upp sommartid för att ta hand om de andra hästarna även om den egna går ute dygnet runt.

Instämmer med övriga. Under sommaren går hästarna ute dygnet runt, vill man ha sin häst inne får man ombesörja det själv.

Fast så är det ju för mig. Jag var den enda i stallet som ville ha hästen inne på nätterna hela sommaren. Nu har vi iofs inte ett kollektivstall utan ingen service tre månader på sommaren, normalt sett har vi delat på kväll- och helgjourer.
Eftersom det kändes för dyrt och omständigt att åka 1,4 mil *4 per dag för att fixa det själv så lät jag min också vara ute helt enkelt. Om jag absolut inte hade kunnat/velat ha hästen ute på nätterna, för att den är sjuk eller blir toktrött eller annat, då hade jag masat mig ut helt enkelt eller bytt stall.

Förra sommaren fick jag ta alla jourer själv, men då ingick det fortfarande service på vardagarna (morgon, lunch) och det var inom cykelavstånd till stallet.

Det stallägaren tycker blir fel är att om ALLA hästar går ute dygnet runt (t.ex) FÖRUTOM en enda som av någon anledning vill ta in sin häst under natten/dagen så blir det väldigt mycket åkande för just den personen.

Men det här valet har ju den personen gjort, varför ska det drabba majoriteten av hyresgäster. Då får man bita i det sura äpplet och åka helt enkelt, personligen skulle jag inte ställa upp på det om våra hästar gick ute.

I vårt stall har vi våra bestämda jour dagar höst som sommar, vår som vinter. Även om hästarna står ute hela veckan ska där ändå kollas vatten, staket och kolla igenom hästarna.

Skulle det då vara att de ska vara inne någon natt så ordnar jourhavande det. Stallägaren är så snäll att han släpper ut dem på vardagarna, men helgerna har vi rullande schema på, precis som insläppen.

Har man häst och står i kollektivstall så får man helt enkelt räkna med att få åka på de dagar man har jouren. Dagarna är fasta (jag har alltid torsdagar), samt var fjärde helg och har man jouren så har man insläpp fredag, ut- och insläpp lördag + söndag. Dessutom har en annan person lunchfodringar på helgen. Även det är bestämt i förväg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka