hur gör ni halvhalt?

angelaL

Trådstartare
Att man ska anv'nda halvhalten när ska be hästen om något som en förberedelse det vet väll alla, men jag har lärt mig göra halvhalt på olika sätt, med olika framgångar.

Hur gör ni halvhalt?
Vad är det som är så bra med det sättet som ni gör det på?
Har du prövat på något annat sätt?

Jag gör en cirkel med händerna mot kroppen, håller kvar på toppen tills hästen har lydigt så mycket som jag tycker är bra och fortsätter då cirkel = eftergiften.

Jag tycker det är bra för att det är så simpelt, en hjälp i taget gör det enklare för hästen att förstå. sen så är det så mjukt oxå, jag brukar använda en tygel och då är det i princip omöjligt att vara hård om man inte håller emot på andra sidan för då böjer sig hästen på en gång.

Sv: hur gör ni halvhalt?

En halvhalt för mig är inte en Halvhalt ordagrant för mig.
I en halvhalt för mig "växer " hästen uppåt framåt..

Jag sitter bara till lite extra det är det enda jag gör.. brukar funka för mig... och efter att jag setat till följer eftergiften..

Även jag använder mig utav småcirklar och använder mig utav enkla hjälper ( singel hjälper ) Dock håller jag inte kvar i cirkeln utan tar hellre fler små cirklar med eftergifter än hållerkvar eftersom hästen alltid tar upp huvudet genom cirkel rörelsen, det är när rörelsen går genom kroppen och hästen stannar upp sätter sig mer bak som men ( jag ) är nöjjd, och det går genom många cirklar. Kan även använda halvhalten på olika nivåer, från att höjja fram ( sänka bak ) nästa steg sänker man farten, nästa bytergångart, nästa är halt, nästa är ryggning.

Jag vill dock helst inte tänka att jag gör en cirkel med handen utan det är den automatiska effekten av att jag sluter underlivet och höjjer min överkropp, i en halvhalt sluter jag växelvis vill jag ha halt sluter jag helt. *skum förklaring*

På en utbildad häst tar jag en halvhalt genom att nästan omärkligt sitta till lite extra i sadeln. Min vikt läggs alltså något tillbaka för att hästen ska bära upp mera med sina bakben.
Men olika hästar behöver olika hjälper. En unghäst behöver mycket mera hjälp för att förstå vad man menar och vissa hästar behöver drivas extra in i halvhalten för att få med sig sina bakben ordentligt. Det viktigaste är att halvhalterna fungerar och om du har hittat ett sätt som funkar för dig och din häst är det väl bra.

Bra förklaring!!!
Gör samma sak även på min unghäst under utbildning, men naturligtvis lite tydligare. Försöker ha så lite "hand" involverad som möjligt då det lätt blir att man drar oavsiktligt, och ha fokus på sätet som primära hjälpen. Tänker på en halvhalt som en fin uppbromsning där hästen sätter under sig lite för att sedan komma framåt återigen.

nää jag tycker att det var en jättebra förklaring. jag gör halvhalt som jag skrivigt men jag tar oxå med kroppen ett djupt andetag får ju precis samma effekt (fast bättre) som om man gör det med enbart händerna.

Fast jag håller kvar tills jag fått den effekten jag velat av halvhalten och gör sedan eftergift för jag tycker att det är lättare för hästen att förtå då än om man gör flera oplanerade eftergifter..

men vad har hänt med ridskole viset att göra halvhalt med ben, sits och tygel. el hur de nu va man gjorde.

Hej!
Jag gör en halvhalt genom att sitta till lite extra, sedan ta en förhållning och sist en eftergift.
På en unghäst tar det längre tid, först fram för skänkeln, sen lyssna till förhållningen och sen beröm, för att hästen ska förstå och svara på alla hjälperna.
Allteftersom man kommer framåt i utbildningen kan man koppla ihop det hela lite mer, alltså krama om-förhållning-lätta, och få en förändring i formen. Som alltid, dela upp det hela i dess beståndsdelar, lär in, och koppla samman.

Jaddu, jag har inte ridit på ridskola på några år, jag rider ju för en klassisk tränare så det är väl därför jag inte använder mig av den metoden,

har sedan länge förstått att hålla och dra principen inte är varken väl genomtänkt, trevlig eller speciellt rolig ridstil. :)

jag skulle gissa att vi rider för samma ;)

jag sliter inte och drar men vill få igång en diskution, men de va ingen som nappa

när min häst är uppvärmd räcker det att jag klämmer om med knäna och rätar upp mig för att få en bra halvhalt.
Om han inte lyssnar dvs inte är uppvärmd driver jag fram han lite, göra samma som ovan och kramar tyglarna mot mig och sedan eftergift direkt.

AtletShipping skrev:
när min häst är uppvärmd räcker det att jag klämmer om med knäna och rätar upp mig för att få en bra halvhalt.
Fast att klämma åt med knäna är väl inte någon strålande idé? Det enda som händer är att hästen stannar upp för att du hindrar bogrörelse... (det brukar jag mer använda som en panikåtgärd om jag av någon orsak måste tvärbromsa :angel: )

med sätet. håller givetvis om med skänklarna. handen ska alltid, i alla lägen, gå framåt!

En ridskolehäst som har olika ryttare på ryggen hela tiden blir inte lika känslig för hjälperna och behöver i större utsträckning ha mera hjälp. På vissa hästar måste man öka hjälpgivningen för att de ska förstå. Det är svårt att jämföra ridskolehästarna med ens egen. Ridningen blir helt enkelt inte riktigt likadan.

det stämmer det. på ridskolehästarna brukar man få prioritera framåtbjudningen och lösgjordheten, och får leva med att halvhalterna inte blir lika bra eftersom det kräver mera bjudning och styrka att sätta under sig och detta brukar ridskolehästar inte vara så pigga på.

Jag får använda mycket halvhalter i min ridning, pga en halvspattig häst som gärna fjollar iväg (inte ung, men ser spöken :smirk: ).
När han är spänd och inte ännu uppvärmd funkar tydliga halvhalter, av typen halt...maybe not :angel: ... bäst, när han redan är hyfsat samlad är det en rutinrörelse med kropp och tänk som kommer ofta, en uppmärksamning eller förberedning för något annat. Ju mer flow vi har, desto finare blir hjälperna och därmed halvhalterna. Rider inte mkt med händerna och för mig är det sitsspråket som sköter halvhalten.

hej jag sitter in i en halv halt samtidigt ökar man drivningen och mothållande hjälper ,tyglarna men sitsen och benen är de som gör mest inte att dra in hästen , jag ökar min övre benmuskler som kramar lite tydligare om hästen plus hela min sits och lutar mig bakåt samtidigt händerna är över manken och höga mjuka händer som oxå kramar om tygeltagen samtidigt brukar jag tänka lite mjukt att lugna dig lite fint min pålle ,här gäller det. som på en tävling ungefär.lugnt och fint.klappa gärna lite fint på hästen som en lugnande gest ..och säger ptrooo lugna dig........men utdragen röst i tonen lägre ner.
åtföljt av ett beröm braaa...klappa..... :banana: :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar