Hur gör man ....

zilla

Trådstartare
Misstänker att min 2 åring har problem med tillväxtzonerna . Framknäna är rätt svullna.
Innan man spekulerar i att träna eller vila . Bör man röntga?
Eller kan man bara träna lungt i nån månad . ?

Kommer inte ihåg hur vi/jag gjorde 1814 :)min hjärna har blivit lite ringrostig..

Sv: Hur gör man ....

Misstänker att min 2 åring har problem med tillväxtzonerna . Framknäna är rätt svullna.
Innan man spekulerar i att träna eller vila . Bör man röntga?
Eller kan man bara träna lungt i nån månad . ?

Kommer inte ihåg hur vi/jag gjorde 1814 :)min hjärna har blivit lite ringrostig..

Beror på. siktar du på 2 års start kan en röntken vara på sin plats. Om inte så kan vanlig motion duga under någon/några månader. Men inte vila!
gulan

Om framknäna är "rätt svullna" skulle då jag inte träna alls.

Kanske ska gå på min felling och prata med tränarn att jag vill att hon röntgas...

Börjar lessna på allt.....:devil:

så nu är det bestämt . Vet ska titta på henne på tisdag. Man måste tydligen ha remiss för rtg.

Får hoppas att det inte är nån katastrof .. annars får jag hoppas att brorsan går bra i kungapokalen,, avelsvärdet lär väll höjas med en 1/2 % iallafall.

Jag hade skrittat den i 2-3 veckor och sedan provat o motions köra ett tag om det inte blir bättre då hade jag åkt till veterinären.

Röntgar utan tvekan...

Jag fick min -04:a "utdömd" redan som tvååring och det sparar en hel del jobb och räkningar och förhoppningar även om det är tungt... :cry:

Han hade problem med tillväxtzonerna som åring på hösten och sen passade han på att växa så fel de bara kan så han var slut i maj som tvååring.

kl

Sådärja.... det ser inte bra ut eller nja... Det går att op ..eller ialla fall gå in å titta hur det ser ut . Fattar inte om det var i bägge knäna eller ett . Men hon hade en liten flisa och en lite större ...

Jä***r .... jag vet inte vad/vem jag är mest arg på..... :devil::devil:

Går det ev att sälja som fölmärr? hon är e lindy lane.

Men vad skönt att du kollade upp!
Nu kommer hästen sparas för onödigt lidande.
Om man kan sälja som fölsto vet jag inte, bara att pröva.

Vad tråkigt för er.

Men vad himla bra att du gjorde som du gjorde! :bow: Det besparar ju hästen en hel del lidande.

Att operera är ingen alternativ då?

Tränaren tyckte alltså inte som du, att man skulle kolla upp varför hon var svullen, utan tyckte man kunde mala på och träna?
Synd på en sån stammad häst....

nej han tyckte inte det ... Det var efter lite "tjat" från mig !
Däremot har jag fått reda på att hon gått omkull eller ner på framknäna ..å att de "avvaktade." att svullnade skulle lägga sig..

Det finns risk för tränar byte efter op. !!!

Även om hon inte blir nån stjärna har ni säkert "sparat" många kronor på de där röntgenplåtarna!

Ibland är det bra att propsa på saker. :idea:

Håller på att fylla i försäkring papprerna . op är bestämmt till nästa torsdag.:)

Reg /id nr. Vad fyller man i där ?

eller
S*****

Färg o tecken hon har ,vänsrer bak = vt bakre kota o.vt ikr.m.sv.krr.o.br.vt y.krr.o.vt bal.m.sv.flr +Höger bak: vita fläckar på ballarna
och allt det får inte plats. !

Vad skriver jag ? räcker det med vt bakre kota. hb vita fläckar på ballarna

Håller på att fylla i försäkring papprerna . op är bestämmt till nästa torsdag.:)

Reg /id nr. Vad fyller man i där ?

eller
S*****

Färg o tecken hon har ,vänster bak = vt bakre kota o.vt ikr.m.sv.krr.o.br.vt y.krr.o.vt bal.m.sv.flr +Höger bak: vita fläckar på ballarna
och allt det får inte plats. !

Vad skriver jag ? räcker det med vt bakre kota. hb vita fläckar på ballarna

(det vart lite stav fel..)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar