Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

T

Thundra

Ja, eller kanske inte med medryttarhästen men dess ägare :D..

Från början så stod vi i ett litet stall men det fanns inte ridbana eller ridhus nånstans i närheten, inte heller åkrar utan man fick bara rida på ganska hårda skogsvägar. Utöver det var stallägaren/hästägaren (jag är medryttare med fodervärden men hästen står hos ägaren) ganska otrevlig och la sig i ganska mycket som hon egentligen inte kunde så mycket om.
Hon var också ganska hårdhänt och gapig, något som stressade upp hästen.

Fodervärden hade väl antagligen tänkt på att flytta från början men först när jag vart medryttare vart det aktuellt.
Så hon frågade mig om jag var villig att betala en summa om vi flyttade till ställe med ridhus, ridbana och jättefint stall.
Jadå, det var jag och jag såg fram emot det även fast jag redan då börjat tappa suget, tänkte väl att det skulle bli en nytändning.

Nu har jag i allmänhet tappat suget för ridningen, jag känner att det just nu räcker med lektion en gång i veckan och vissa gånger orkar jag inte ens dra mig iväg till det. Varje gång det är min dag så drar jag till med nån ursäkt eller så åker jag dit och rider ganska oengagerat vilket varken ger mig eller hästen något.

Så jag vill nog sluta vara medryttare, men det går inte!
Hur många tankar som helst bara surrar runt runt runt i min hjärna och jag får ont i magen när jag tänker på det.

Jag har lärt känna fodervärden ganska bra och hon är en helgo tjej.
Jag vill absolut, om hon nu skulle vilja, hjälpa henne komma framåt med hästen men just ridningen är något som just nu inte intresserar mig.

Men samtidigt så tänker jag att jag antagligen kommer få tillbaka suget direkt efter att jag slutat rida, eller typ en vecka efter.. Speciellt eftersom det snart är lov och vi går mot ljusare tider. Det är en sak som får mig att tveka.

En annan sak är att jag kommer känna som att jag överger de båda eftersom hon inte har tid till att hålla igång hästen så ofta som den skulle behöva och det är något jag vet hon tycker är jobbigt.

Samtidigt känner jag att jag inte har lust att betala den summan jag gör just nu för att rida nån gång i veckan, om ens det.
Det blir alldeles för högt styckpris, dyrare än en lektion. Då inte sagt att jag ska få rida gratis, absolut inte, men att det inte känns värt att betala för att knappt rida längre. Då känns det bättre för mig som "fattig student" att sluta och börja utnyttja pengarna som just nu försvinner till i stort sett ingenting.

Men då börjar tankarna mala igen, tänk om hon inte har råd att låta hästen stå kvar om jag slutar?
Tänk om hon måste flytta tillbaka henne eller så, då skulle jag få sjukt dåligt samvete. Något jag kommer få nog av ändå.

Kommer hon ta det personligt? Kommer hon bli sur eller ledsen på mig?
Jag har tre av hennes släktingar som goda bekanta och det vore inte så kul om hon blir ledsen
för att jag slutar och de börjar tycka illa om mig.

Och det här är bara en bråkdel av allt som yr omkring. Så ja, hur fan gör man slut på sånt här och hur ska jag föra fram det?
IRL? SMS? Hur ska jag göra för att inte få dåligt samvete? Förtjänar jag dåligt samvete?:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Det har du såklart helt rätt i, det är ju också det enda jag kan göra.
Men det vore skönt att veta att jag inte gör fel eller så, då känns det lite bättre inför det som måste göras.
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Jag tycker du ska prata med tjejen och förklara hur du känner. Trots allt så är det ju hennes häst och hon som är betalningsskyldig, så har hon hängt upp hela flytten på att du betalar en del så tycker jag hon handlat lite galet. Å andra sidan tycker jag inte du ska lämna henne i sticket så där med en gång. Vanliga avtal har ofta en uppsägningstid så om du kan tänka dig att rida en månade till eller så så får hon tid att antingen hitta en ny medryttare alt flytta till billigare stall.

Du ska ju inte betala för nåt du inte är intresserad av såklart.
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Varje gång det är min dag så drar jag till med nån ursäkt eller så åker jag dit och rider ganska oengagerat vilket varken ger mig eller hästen något.

Om det är så här du sköter det så hjälper du knappast hästen eller ägaren på något annat vis än ekonomiskt. Förklara för henne precis som du har gjort här och så kan du ju ge henne en månad "uppsägningstid" eller nåt så att hon får lite tid att leta rätt på en ny medryttare.

Att fodervärden inte har råd att stå kvar om du slutar är inte ditt ansvar, krasst sett.
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Tack! Det har du helt klart rätt i, och ska jag absolut göra med.
Hon har visserligen sagt att jag får sluta när jag vill
men det känns såklart inte rätt att bara lämna henne i sticket om hon skulle känna att det blir svårt utan mig.

Sen ja, det är klart att hon handlat galet om hon bara kan stå där med mina pengar som hjälp.
Det är ju egentligen inte mitt ansvar, men samtidigt.. :crazy:
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Precis. Inte för att hästen mår dåligt av att stå men hon blir väldigt het och ganska svårjobbad så jag hjälper ju som du sa varken ägaren eller hästen utöver det ekonomiska längre.

Jag har också tänkt lite som så att det är för att jag måste iväg så mycket som jag börjat tröttna, men nu på sistone har hon kunnat åkt ut väldigt mycket så jag har inte behövt rida alls, och då har jag insett att jag inte vill längre eftersom jag inte saknar ridningen alls.
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Som de andra har skrivit: du måste prata med henne. Och då är det enda som gäller att prata direkt, öga mot öga. Absolut inte SMS eller mejl! Ni behöver diskutera igenom det hela, och det är svårt när man inte ser varandra.

Hon måste ha märkt att du är mindre intresserad! Bäst att ta upp det så snart som möjligt.

Som du redan har fått förslag på; erbjud en "uppsägningsmånad" så har hon lite tid att förbereda för de nya omständigheterna
 
Sv: Hur gör man slut med sin medryttarhäst?

Ja jag har pratat med henne lite nu och hon sa att hon nästan förstått det.
Hon sa också att hon väldigt gärna tog emot en uppsägningsmånad
för att hitta billigare stall eller medryttare. Hon hade inte råd att stå kvar annars.

Har riktigt dåligt samvete men jag har hört runt bland alla jag känner och förhoppningsvis så hittar jag en ny medryttare snart.
Dock blir det svårt då hon nu vill ha en enligt mig orimlig summa av sin nya medryttare isåfall..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 209
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 679
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp