Hur gör man med betalningen

A

Annakarenina

Har nu lagt handpenning på en häst som jag tänker köpa.
Hästen måste åka med ett transportföretag till mej, då jag inte har någon större lust att halka iväg genom hela Sverige i snökaoset, och nu funderar jag, hur gör jag med betalningen till säljaren? Finns nåt säkert sätt att betala, så om säljaren tänker blåsa mej, det vill säja inte stoppar på nån häst på lastbilen, så får denne inte ut några pengar? Säljaren vill ha pengarna helst innan hästen klivit på bilen.
Känner mej lite skeptisk till att bara föra över pengar innan jag har hästen åtminstone på lastbilen.

Sv: Hur gör man med betalningen

Jag har också funderat på det här och kommit fram till att det borde gå bra att använda payson, förutsatt att hästen inte kostar över 100.000 som är deras gräns. Det går (om du inte redan visste det) till som så att du sätter in pengar på ditt paysonkonto. Säljaren får få ett bekräftelsemail att pengarna finns där och ställer hästen på lastbilen. När hästen kommit fram och du ser att det är rätt häst loggar du in på ditt konto och accepterar betalningen. Om du INTE får någon häst meddelar du payson som låser pengarna, och båda parter måste vara överrens innan pengarna släpps till någon. Om du som köpare inte agerar på betalningen inom en viss tid släpps pengarna till säljaren, så det gäller att vara lite uppmärksam på sitt konto. :)
Kostar hästen mer än 100K har jag inget tips för stunden...

Hur skaffar jag payson? Jag har inget sånt konto, men det låter ju bra, hästen kostar inte över den summan. :)

www.payson.se Här står allt, det är jätteenkelt att skaffa ett konto, och säljaren behöver inte ha ett. Kolla med säljaren om det är ok för denne. OM du använder dig av den här metoden (eller kommer på nån bättre) så får du jättegärna dela med dig av erfarenheten! Och såklart vill man ju veta vad det är för häst. :) Lycka till!

Payson var ett bra tips du fick, det kostar ju en liten slant men det kan kan det vara värt när det är en så pass stor sak som en häst man köper då är det ju en hel del pengar det handlar om.

Annars så om du o köparen har samma bank, så kan du be ägaren eller chauffören ringa när de står beredda att lasta hästen, så kan du föra över pengarna direkt och samtidigt få bekräftat att hästen lastas.

När jag köpte häst på samma vis tänkte vi inte på payson och vi hade inte samma bank. Det slutade med, för att jag skulle kunna försäkra hästen och använda mig av det veterinärintyg som utfärdats (vi var tvungna att besiktiga innan det bokades transport annars skulle jag ju stå där med en dyr bil utan häst), att vi gjorde upp affären innan hästen åkte. Jag betalade handpenning och fick tillbaka ett (påskrivet) kontrakt samt betalningsvillkor. När jag betalade resterande summa så fick jag hästens pass och ägarbevis och blev registrerad ägare och då försäkrade jag hästen. Detta en vecka innan hästen åkte.
Det funkade bra, det enda som var lite struligt var riskens övergång, säljaren hade ansvaret tills dess att hästen stod på bilen, men det var min häst. Vilket innebär att det om det hänt något hade varit min försäkring som gått in, men säljaren som fått betala. Det gick bra, säljaren var orolig att något skulle hända o jag tror inte han fick lämna gården han bodde på efter vet.besiktningen, men det var nog för att hon var väldigt mån om att han skulle vara hel för min skull.
Så som vi gjorde funkade också bra, eftersom ingen av oss har nytta av att blåsa den andra. Jag hade hästens pass och pappper, de är värdelösa utan en häst, men ännu mer så är en häst utan papper inte värd någonting (i den mån det handlar om en renrasig registrerad häst så klart).

När vi sålt hästar långt iväg så har köparen betalat i förskott men det har inte varit några stora summor.

Om säljaren accepterar payson är det ett jättebra tips! Det hade jag använt om jag tänkt på att det räckte såpass lång som till 100´.

Jag har sålt en häst så. Innan han lastades kollade jag med min bank att betalningen kommit in på mitt konto.

I min värld är det självklart att man gör som man kommit överens, tycker inte att det är värt att sälja sin heder för ett antal tiotusen.

Vi har sålt hästar som blivit hämtade med transport. Alla gånger har vi gjort så här:
Skickat 2 påskrivna kontrakt till köparen som skrev på och skickade tillbaka en kopia (behöll en själv).
Betalning till vårt konto innan hästen åkte.
Ägarbytet skedde när hästen var lastad på transporten.

Jag kan förstå att det kan kännas läskigt att föra över pengar för något som man inte fått ännu, men har man ett påskrivet bra kontrakt borde man känna sig säker.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Fritid Jag är sugen på att köpa fritidshus :) Jag tänker mig antingen inom en radie på ungefär 10-15 mil utanför Stockholm, eller på Gotland... 2
Svar
26
· Visningar
3 200
Senast: Singoalla
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 024
Senast: MiniLi
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 632
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka