Hur gör man ingenting?

Jag proppar oxå mina dagar fulla men jag känner mej inte stressad av det så frågan är varför stressen?
Känner du ett tvång att du måste göra alla dom sakerna?

Jag älskar att rida och träna hundar men jag har aldrig känt mej tvungen att göra det jag städar och rensar ogräs mer än gärna än rullar tummarna men känner inte att jag måste städa eller rensa ogräs.
Så jag tror du får ändra inställning till saker du gör än lära dej ha tråkigt.

Jag känner inte ett tvång, men om jag t.ex. sover längre än vanligt så känns det så "slösigt" med tiden.. och det behöver inte vara just hushållssysslor jag gör.. Det kan vara precis vad som helst.. så länge jag gör saker känner jag mig inte stressad..men så fort jag försöker ta det lugnt blir jag stressar och fnattar iväg och gör fjorton saker samtidigt..
 
Jag är värdelös på att göra ingenting. Tex kollar jag på film så sitter jag med datorn i knät och/eller telefonen också, annars blir jag rastlös. Sitter jag i soffan och försöker slappna av så ser jag allt man kan tänkas behöva göra som tex vattna blommorna, dammsuga, diska osv. Folk brukar fråga om jag har adhd eller nåt....

Enda gången jag kan slappna av är om jag åker och sätter mig vid sjön med ett metspö i handen eller åker till stallet och sätter mig och kollar på hästarna. Eller med rätt sällskap hemma i soffan, någon jag är trygg med, för trygg = avslappnad för mig.

Så du måste helt enkelt hitta ditt ställe som gör dig avslappnad!
 
Jag känner inte ett tvång, men om jag t.ex. sover längre än vanligt så känns det så "slösigt" med tiden..

Fast det verkar ju inte riktigt handla om att använda tiden vettigt och effektivt ändå, tycker jag. Många av de saker du skriver att du gör, är ju mer eller mindre onödiga, och så sett slöseri med tid även de.
 
Fast det verkar ju inte riktigt handla om att använda tiden vettigt och effektivt ändå, tycker jag. Många av de saker du skriver att du gör, är ju mer eller mindre onödiga, och så sett slöseri med tid även de.

jo jag vet det.. jag vet inte riktigt hur jag ska skriva för att få fram det jag vill få fram?
Jag behöver egentligen inte göra mer än ta hand om hundar och hästar på mina lediga dagar (vilket kan vara allt från en dag av fjorton, till fjorton dagar ledigt i ett streck).
Jag vill få tips till hur jag finner ro till att dra ner på tempot? Om någon kanske har tips på hur jag ska kunna dra ner på tempot utan att känna mig stressad för att jag skulle kunna göra arton saker till...
 
Mitt enda tips är att "boka" in en tid för något lugnare att göra. Då får du något gjort och känner inte att du slösar med tiden, trots att du egentligen inte gör något.. Hänger du med i mina virriga tankar, för jag är precis likadan som du beskriver :-).

Jag har ju också hund och hon är ju ett "måste" att rasta, motionera och aktivera dagligen. Jag är en stor soldyrkare som inte klarar av att vara inne när solen skiner och samtidigt ska jag baka, städa, laga mat, trimma hunden, handla, ställa upp på allt och alla mm mm hela tiden. Jag har löst mina " problem" med att tvinga mig till olika aktiviteter beroende på väder.

Är det sol ( och varmt) ute, så åker jag till en öde badstrand med hunden. Då kan jag sola (får vara ute), samtidigt som hunden aktiverar sig med bad, apporter och får vara med i flera timmar och bara vara hund, och där jag kan "aktivera" mig med ingenting, som med en bok, en tidning, lösa korsord, fika, fiska ( får du fisk, är det supergott att grilla med vänner sen), sola, leka med hunden eller bara sitta och filosofera över sjön. Jag vilar och återhämtar mig, samtidigt som jag egentligen inte gör något mer än att aktiverar hunden lite under denna tid. Det är jag nöjd med, jag solar och rastar hunden samtidigt ( slösar inte tiden på att gå en långpromenad den dagen då hunden ändå är nöjd och jag inte gjort något mer än kört bilen till badstället) :-)

När vädret är dåligt, kan vi istället ta en hemmadag ( hunden får kanske en vilodag med enbart rastrundor om det bara handlar om en dag) och då med matlagning och bak ( storhandling). Inget ansträngande utan ganska rogivande att använda händerna, smak och lukt för att skapa något utan ansträngning. Då mår jag skitbra utan att jag måste vila/sitta still hela tiden. Det är också underbart att hyra en film/se något kul på tv den kvällen och njuta av det man bakat/lagat ( gärna med en vän, men även helt själv med hunden och lite tända ljus och filt) :-)

Och för att balansera upp det hela så när jag har bakat, handlat, lagat mat, och kanske städat dessa regniga dagar, så känns det utmärkt att njuta av att bjuda hem folk ( vänner) på det man lagat/bakat och få skratta och ha kul av umgänge på kvällarna. Det är ju så enkelt att ta hem folk till ett nystädat hem och bara plocka fram något gott ur frysen ( ingen ansträngning alls) och bara ha det bra :-)
 
Jag är också en rastlös själ, men jag tränar på att kunna vila och vara stilla.

Ta ett fotbad, fila smörj och måla både tå- och fingernaglarna. Att måla naglar = den perfekta övningen i att ta det lugnt. Det tar ett bra tag innan det har torkat och innan dess är det lönlöst att röra sig.
 
Emmahpemma:

Jag vet precis vad du menar. Jag är exact likadan. Sover jag en timme längre någon dag så har jag slösat bort en timme av dagen och får sjujädrans brått med allt som "ska göras" den dagen. Måste ju ta igen den tid som har gått förlorat då jag har legat och latat mig med sömnen :crazy: Låter ju rätt så idiotiskt i andras öron har jag förstått, men inte i mina öron.
Att se en film/tv är hopplöst med mig, och alla vänner m.m. har slutat att försöka. Jag har inte tid att sitta still i 2 timmar och se på dumburken, finns ju annat som ska göras. Slösa bort den tiden på en film? Nej, bevare mig väl!
Sen kan jag inte heller bara ligga och läsa en bok, sola, sitta och prata över en kaffe m.m. Då känner jag också den där stressen inombords att "det där ska göras, det där måste jag fixa, det där ska städas, diskas, tvättas, hästarna ska ha mat, mockas, boxen ska fixas m.m. m.m. m.m."
Sen snurrar det alltid tankar i huvudet på mig. Finns aldrig någon gång då det bara är "tomt" så att säga. Det är alltid vad som ska handlas, vad som ska åtgärdas, vad som ska fixas, vad som måste tvättas, hur morgondagen ska struktureras m.m.
Jag själv har aldrig ansett tidigare att jag är en person som inte kan ta det lugnt, men har börjat inse att så nog är fallet. Vänner, bekanta, släktingar m.m. runt om har alltid sagt det till mig, att jag aldrig sitter still, aldrig kan ta det lugnt osv. men själv har jag bara tyckt att dom överdriver. Alla har väl saker som ska göras? Alla har väl mer eller mindre fullt upp? Joo, det har dom säkert, men kanske inte så till den grad att dom får dåligt samvete så fort dom har sovit 5 minuter längre än normalt :angel:
Nå, detta är jag, och mina närmaste har vant sig vid att kommer dom hem till mig så får dom diskutera saker och ting med mig samtidigt som jag står och bakar bröd, dammsuger, rastar hunden, mockar skit eller något annat som "måste göras" ;) :D :up:
Visst, en kaffe kan vi också ta, men bara i 5 minuter, för sen ropar tvätten på mig :rofl:
 
@Emmahpemma

Åk hemifrån ibland, så du inte omges med allt som ska göras. Hälsa på nån, sitt i deras trädgård o fika o prata skit.
När du tar hundpromenad, så ta alltid med fika o kamera. Hitta nåt fint ställe o mys.
Var kreativ, skapa nåt. I trädgårn, med musik, måla, rita, skriv.
Skratta. Andas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp