Hur gör man i detta fall? (uppfostran)

S

Sirisiri

Igår var jag ute och gick i skogen och jag mötte ett par som undrade om jag hade sett deras rottweiler som sprungit ifrån dom. I en hel timme hade han varit borta och de bad oss hålla ögona öppna om han skulle dyka upp. Medan vi står och pratar ser jag att han kommer lufsandes på stigen. Han stannar en bit bort och vet troligtvis att han gjort fel.

Hur bemöter man hunden i den situationen? Har ingen hund själv, men är intresserad av djuruppfostran så jag blir nyfiken.

Sv: Hur gör man i detta fall? (uppfostran)

Beror på ålder, mognad och hund. En osäker ung hund så skulle jag ropa och springa bort och sedan berömma hunden.

Min hund, som "vet bättre" och är av typen som kräver "tummen i ögat" skulle få en avhyvling eller utfrysning.

Min hund hade troligtvis varit så skärrad att jag hade ömkat honom för att förstärka hur farligt det är utan matte. Inte för att han skulle våga rymma, men en gång blev han rädd för ett gäng hästar i skogen och stack iväg, vi letade i en halvtimme och hittade honom på samma ställe han hade stuckit, och det var det läskigaste han hade varit med om. Sedan var han som ett klistermärke på mig.

Hade det varit en annan hund hade jag hämtat den och inte brytt mig om rymningen.

Jag skulle ha kallat in hunden och berömt den för att den kom på inkallningen. Att hunden stannade en bit bort tycker jag tyder på att relationen matte-hund inte är så bra, iom att hunden blev osäker på om han 'vågade' gå fram och söka kontakt.

jag vill att mina hundar ska tycka att det alltid är roligast och tryggast hos mig, oavsett situation.

Dessutom, om min hund hade varit bortsprungen i en timme så skulle jag ha bajsat i byxorna av oro och vara så överlycklig av att se hunden igen så jag skulle inte kunna komma på tanken att på något vis straffa den.

Jag skulle ha kallat in hunden och berömt den för att den kom på inkallningen. Att hunden stannade en bit bort tycker jag tyder på att relationen matte-hund inte är så bra, iom att hunden blev osäker på om han 'vågade' gå fram och söka kontakt.

jag vill att mina hundar ska tycka att det alltid är roligast och tryggast hos mig, oavsett situation.

Kan bara instämma och hålla med.

Okej, tack för era svar! :bow:

De hade bara haft hunden i några veckor, så den kanske var lite osäker på nya ägarna. Men både hund och ägare verkade vara vettiga individer, så jag hoppas att det går bra för dom i fortsättningen! :)

Att starffa en hund i den situationen skulle den överhuvetaget inte förstå. Enda gången man kan ge en hund (djur) en bestraffning är i samma ögonblick när den gör fel. Att staffa den i det läget skulle vara det samma som att berätta för den att den gjorde fel som kom tillbaka.

Nä, precis det var därför jag undrade. Har ju ingen direkt erfarenhet av hundar, men det skulle ju kännas konstigt att berömma den också. Min första tanke var att man bara skulle det låta vara, dvs vara helt neutral. Men som de andra skrev, ropa på den och berömma för att den kommer på inkallning verkar ju bra!

Jag vill också ha en hund!! :banana:

Jag håller med dig.

Har ett par som bor i min närhet som inte kan det här med hund.
De har i stort sett vrålat och gett hunden stryk när de väl fått tag i den om den inte kommit på inkallning. Första gången jag såg det fick dom en åthutning och hjälp förstås. Tyvärr verkar det inte ha satt sig då jag fick höra av min sambo häromdagen att deras mycket veka jämte hade sprungit fram till honom och vår hund, tillslut hade hunden dock vänt och kommit tillbaka till husse som stod o ropade.
DÅ händer följande:

"LIGG PÅ RYGG! Du fick en glass innan idag så du ska vara SNÄLL!"

(Hunden ligger som slickad på marken och fattar antagligen inte varför han blir hotad när han varit lydig och vad sjutton en glass är)..

Behöver jag säga att hade jag sett alltihop hade jag blivit rasande?..och vad gör man då?

Jag håller med dig.

Har ett par som bor i min närhet som inte kan det här med hund.
De har i stort sett vrålat och gett hunden stryk när de väl fått tag i den om den inte kommit på inkallning. Första gången jag såg det fick dom en åthutning och hjälp förstås. Tyvärr verkar det inte ha satt sig då jag fick höra av min sambo häromdagen att deras mycket veka jämte hade sprungit fram till honom och vår hund, tillslut hade hunden dock vänt och kommit tillbaka till husse som stod o ropade.
DÅ händer följande:

"LIGG PÅ RYGG! Du fick en glass innan idag så du ska vara SNÄLL!"

(Hunden ligger som slickad på marken och fattar antagligen inte varför han blir hotad när han varit lydig och vad sjutton en glass är)..

Behöver jag säga att hade jag sett alltihop hade jag blivit rasande?..och vad gör man då?
Oh jösses. Är folk inte kloka.

Men själv så skulle du ge din hund en avhyvling eller utfrysning om den sprungit bort och sedan kommit tillbaka? Det låter inte heller riktigt klokt. Enda gången man kan bestraffa ett djur och då få "rätt" effekt är om bestraffningen kommer omedelbart när djuret gör fel.

Mvh

Tora

Men själv så skulle du ge din hund en avhyvling eller utfrysning om den sprungit bort och sedan kommit tillbaka? Det låter inte heller riktigt klokt. Enda gången man kan bestraffa ett djur och då få "rätt" effekt är om bestraffningen kommer omedelbart när djuret gör fel.

Mvh

Tora

Har han rymt, och sedan står och tvekar om han ska dra igen efter nåt vilt eller komma när jag ropar - ja då får han en avhyvling.

Hunden ska ha en avhyvling omedelbart om den inte lyder på inkallning men att straffa den för att den har rymt för en timme sedan är helt meningslöst och obegripligt för hunden.

Vid inlärning av inkallning så kallar jag en gång, kommer inte hunden så "ryar" jag på hunden och den omedelbara reaktionen är att den kommer in och fjäskar. Jag gör om proceduren; inkallning, hunden kommer och får beröm i form av glad röst och smekning, inget godis. Den första tiden sker inkallningsträning alltid i koppel.

För mig är detta ett helt naturligt sätt att lära in inkallning, titta på tiken hur hon gör med valpen som inte följer henne tillräckligt uppmärksamt när hon begär det. Tycker inte att detta är något märkligt eller styggt alls.

Vad jag hade gjort i parets fall det är att träna inkallning och undvika att ha hunden lös i skogen tills inkallningen funkar bättre i kontrollerad miljö. Sen är hundar inga maskiner så det är ett ständigt arbete om du har en hund med mkt motor och egna drifter.

Som jag fattade det så hade hunden varit borta en timme och sedan kom inom syn/hör håll och funderade på att dra IGEN.

Som jag fattade det så hade hunden varit borta en timme och sedan kom inom syn/hör håll och funderade på att dra IGEN.
Nja, det skrev jag inte. Bara att hunden stannade en bit bort. När husse gick fram till honom stannade han snällt kvar.

Hade det varit min hund så hade han inte stannat/ej kommit när jag ropade av osäkerhet inför mig, utan för att han återigen velat dra efter vilt. Alltså "Jag tänker inte komma för nu kom den en ny rolig hare"

Hade det varit en ung elelr osäker hund hade jag precis som jag skrev ropat och berömt kommandet.

Förstår du skillnaden?

Glömde ju skriva knapplån:o Inte riktat till dig enbart i a f.

Jag tror att jag förstår hur du menade, och om hunden kommer lufsandes, man kallar in och den inte lyder då är det ok att rya på den - inte för att den rymde för en timme sedan. Tror vi tänker hyfsat lika.

Sen är hundar inga maskiner så det är ett ständigt arbete om du har en hund med mkt motor och egna drifter.

Ja, det är en skillnad på den hunden jag har nu och mina tidigare hundar. Han är en mycket trevlig hund och lätt att ha att göra med.
Men det är tummen i ögat som gäller.
För att en sak ALLTID varit förbjuden, igår, idag och imorgon och hunden verkar respektera det så innebär det INTE att han INTE kommer försöka testa det helt appropå om två veckor.
"Går det så går det"

Det krävdes flera kyssar av getternas elstängsel innan han tillslut slutade försöka gå genom det, och jag skulle aldrig HELT lita på att han inte skulle gå genom elstängslet OM frestelsen blev tillräckligt stor.
(De andra har hållt sig lååångt borta efter att ens varit i närheten av en kyss av staketet)

Glömde ju skriva knapplån:o Inte riktat till dig enbart i a f.

Jag tror att jag förstår hur du menade, och om hunden kommer lufsandes, man kallar in och den inte lyder då är det ok att rya på den - inte för att den rymde för en timme sedan. Tror vi tänker hyfsat lika.

Ja, precis. Och ser man hunden komma lufsande efter att ha varit borta så ropar man väl på den? (OM man nu har någon röst kvar:angel:)

Upptäckte att mitt svar verkar som jag aldrig berömmer hunden, vilket jag givetvis gör!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·
P
Hundträning Min väninna,P, som önskar att jag frågar här, har en 1,5 års tik, blandras Azawakh och Akita Inu, V. V är räddad från en bakgård, har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 729
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 471
Senast: Exile
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 346
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka