Hur gör man föl när man inte har egen gård?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pollux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 016
Sv: Hur gör man föl när man inte har egen gård?

Det låter toppen! :love:

Synd bara att mitt jobb inte är flyttbart. Men jag tror mig veta i vilken kommun du bor i och jag såg en platsannons nyligen på en ledig tjänst där som skulle kunna passa mig :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, du ska flytta MYCKET längre norrut och köpa en egen gård :idea:

Nu beror det ju mkt på vart du bor inne i Sthlm...
Bor man i innerstan så är det ju långt OAVSETT åt vilket håll man har stallet.
Själv har jag alltid bott i "närkomunerna" (Haninge/Huddinge) när jag inte hade eget stall... Jag svarade på en annons om hingstföl sökes (min var alltså redan född men satt i en "måste flytta situation") och då blev det ett stall mellan Nykvarn och Järna (södertälje) detta var inga problem då det var ett "helinackorderingsavtal" vi gjorde och hon hade endast sina egna avelshästar hemma. Jag bodde då i Hökarängen men jobbade i Södertälje (3,5 mil till jobbet) så att nån dag i veckan åka ytterligare 1,5 mil till stallet och hantera sto + föl och se hur de mådde (alltid bra :bow: ) var för mej ett bra alternativ.
Nu har pappa egen gård utanför Södertälje som jag har mina hästar på :)

Jo just det :devil:

I så fall blir det bara jag, hästen, firrarna och ena katten som flyttar
:cry:

Jag bor innanför tullarna, på söder, så söderorter är enklast för mig att ha hästen i. Då slipper jag i alla fall åka igenom hela Stockholm för att ta mig till stallet. Jobbet ligger dock inte ditåt utan österut.

Men det är ju så, bor man i innerstan blir det alltid långt att åka hur man än vrider och vänder på det.
Dyrt är det också att bo inne i stan :devil:

Men det är ju så, bor man i innerstan blir det alltid långt att åka hur man än vrider och vänder på det.
Dyrt är det också att bo inne i stan :devil:
Och så ägnas all tid åt att sitta i bilköer eller vara på jobbet / i stallet i olika förorter. Hur ofta utnyttjas egentligen närheten till innerstan...? :angel:

:D
Nä, när man väl är hemma efter allt flaxande hit och dit och stillasittande i bilkörer så är man så slut att man inte orkar nyttja utbudet av allt skoj inne i stan!

Ja jag säger ju det! Du får övertyga karln att om hästen bor hemma/nära så kan pendlingstiden bytas ut mot umgängestid :idea:

(Men om du har en egen "bilkör" så kanske det inte är så synd om dig :rofl: )

När jag fick betäckt mitt halvblodssto, så stod hon uppstallad på en liten ridskola några km från där jag bodde. Eftersom det var den enda häst jag hade just då, så hade jag inte en tanke på att skicka iväg henne någonstans när det började närma sig fölning. Ville självklart var med och ha koll hela tiden. Det var en bekant till mig som hade ridskolan, och hon var väl ungefär lika van (eller ovan ...) som jag när det gällde fölningar.

Jag var förstås i stallet varje dag. Hade räknat ut precis (trodde jag ...) när det var dags och planerat för övernattning i stallet. Men halvfem på morgonen innan den natt jag skulle börja sova i stallet, så ringde telefonen o väckte mig. Det var stallägarens pappa (han bodde granne) som hälsade att jag hade fått ett litet föl ...

Allting gick alltså jättebra och lite senare samma förmiddag så stod fem små knatteridskole-elever och hängde på boxdörren och beundrade det lilla fölet (ett stoföl). Så föllisen blev van vid stoj o stim redan från början ..... Men, med undantag för ett inåttåad framben, så har hon utvecklats till en frisk, stark, sund och synnerligen människo-van häst!

Vilken gullig historia!

Det föddes ett föl på min gamla ridskola en gång, och det gick bra med allt, men det är väl inte en optimal lösning kanske...

Så otursförföljda jag och min klantiga häst är törs jag bara ha henne i ett stall med mycket kunnigt folk i med erfarenhet av avel.

Mitt tips är att ringa runt till de stuterier där man känner förtroende för och höra om de tar emot utomstående ston. De flesta större travstuterier har ju många olika ägare till hästarna, och säkert en hel del ridhäststuterier oxå. De behöver sällan annonsera för de få fullt ändå...

Sen ang funderingen hälsa på varje dag osv, jag jobbade på ett travstuteri och märrarna gick ut strax före sju och kom in vid 21 på kvällen, det finns liksom inte så stort pysselbehov... De levde helt enkelt hästliv med storflock och stora hagar och fri tillgång på grovfoder.

Problemet är väl att är man inte inne i "avelsvevan" ännu känner iaf inte jag till några bra stuterier i krokarna! Därav problemet "hur hittar man dem??" ;) Har kollat avelsförbundets hemsida, inte mkt till hjälp! :( Har helt enkelt inte rätt kontakter, mest bara rid och tävlingsfolk.

Det lät ju underbart på travstuteriet du jobbade på, det är SÅ jag också tycker hästar ska ha det :love: Speciellt fölston, fölungar och unghästar :bow: (eller promenad och lätt-klass-tävlingshästar med för den delen...)

Mycket gullig historia och jag är glad det gick så bra för dig!
Dock är det precis så jag INTE vill ha det. Då avstår jag hellre från föl. För det första, även om det gick bra för dig, så ÄR det en stor risk att ha dräktigt sto på anläggning med mkt folk och hästar i cirkulation.
för det andra verkar inte din fölis haft jämnåriga i stallet att leka med under föltiden, om jag inte missförstod dig?

Nej hu, lugn och ro vill jag ha.

Alla stuterier finns ju inte heller med på avelsförbundens hemsidor. Det stället som jag skrev om är ju ett travstall, har du tänkt på att kolla upp även dem? Det är samma sak med seminstationer, alla godkända finns inte med i förteckningen när man kollar efter godkända eftersom travstationerna är godkända även dem fast inte alla tar emot ridhästar. Man kan alltid ringa och fråga. :idea:

Problemet är väl att är man inte inne i "avelsvevan" ännu känner iaf inte jag till några bra stuterier i krokarna! Därav problemet "hur hittar man dem??" ;) Har kollat avelsförbundets hemsida, inte mkt till hjälp! :( Har helt enkelt inte rätt kontakter, mest bara rid och tävlingsfolk.

Det lät ju underbart på travstuteriet du jobbade på, det är SÅ jag också tycker hästar ska ha det :love: Speciellt fölston, fölungar och unghästar :bow: (eller promenad och lätt-klass-tävlingshästar med för den delen...)

Jag tror att nästan alla lite större stuteri gör på liknande sätt, tänk även på att det finns ställen som bara har ston men ingen hingsstation oxå, ring och prata med hingsstationen och hör om de har några tips på bra ställen.

......
för det andra verkar inte din fölis haft jämnåriga i stallet att leka med under föltiden, om jag inte missförstod dig?

Jodå, stallägarens ena halvblodssto fölade fem dagar senare - och allting gick precis lika bra med det fölet som med mitt :)

Mitt problem när jag gått i dessa tankar är snarare hur sjutton man HITTAR avels-stall att stå i? Står ytterst sällan annonser i tidningen, eller på nätet tycker jag. Man tycker det borde finnas många som föder upp iaf inom några mil runt en? Jag bor ju inte som dig mitt i en storstad. Lösdrift, avelskunnig stallägare, hösilage och dräktiga polare, ska det vara så förbenat sällsynt???

Intressant, jag har omvänt problem.

Jag har ett litet stuteri 2-3 föl per år. För att kunna få någon som kan fodra en kväll ibland eller ta in mina hästar någon gång har jag två inackorderingar. Jag hade jättegärna velat ha tag i någon som är avelsintresserad och kanske har ett sto som de vill ta föl på. Detta eftersom jag inte vill ha hästar i stallet som är ute på träning o tävling titt som tätt. Men, var hittar man dom??? Härikring verkar det omöjligt att hitta någon som är intresserad. Synd att ni bor så långt bort!!!

Lina

Vad gäller avelsförbunden så är det nog enklare att ringa, t ex de som sitter i styrelsen. Dom känner ju de flesta inom den egna rasen iallafall, och kanske t o m har koll på vilka som har platser över. Hemsidorna lämnar ofta en hel del att önska:smirk: , men lite telefonnummer brukar man kunna få tag på iaf.

Jag tror man gör föl på samma sätt som om man inte har egen gård??? ;)

Vi hade fölstoet i ett litet kollektivstall, åtta hästar varav två var våra egna. Stallet ligger två km hemifrån oss så det är ju inget avstånd att tala om.
Eftersom stallet är såpass litet var det faktiskt aldrig problem. Någon från min familj var med vid alla in- och utsläpp eftersom vi ville att fölis skulle ledas in och ut från hagen direkt, om den som hade ut- eller insläppet var själv.

Och ja, det står tävlingshästar i det stallet om än inte i samma stalldel. De två övriga i den stalldelen var vid den tiden konvalescenter och reds bara hemma i ridhuset eller i skogen. Stoet ifråga reds ju hela dräktigheten också.
Tävlingshästarna stod i de två andra stalldelarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 295
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 131
Senast: lilsan
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 186
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka