Hur gör man föl när man inte har egen gård?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pollux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 016
P

Pollux

Är man dum om man som innerstadsbo i storstad med jobbet långt bort och inga bra stall för fölston på nära håll, vill ta ett föl på sitt sto?

Detta är ett dilemma! :crazy:

Hur gör ni som inte har eget stall eller åtminstone stall i närheten? Låter ni stoet stå uppstallad i närmsta bästa stall för att kunna åka till hästen varje dag, eller ställer ni henne på ett stuteri långt bort men med fullservice och bara besöker på helgerna?

Jag har svårt att få det att gå ihop. Jag vill ha mitt sto uppstallad på ett stuteri eller i alla fall ett stall som har fölston, för att kunna få tillgång till bra hjälp och känna mig trygg med att det är kunniga uppfödare som sköter stallet så att min häst får det så bra som möjligt. Vanliga inackorderingsstall går därmed bort.

Men jag vill ju själv ta hand om min häst varje dag, vill inte ”dumpa” henne i ett stall långt bort och bara åka ut i bland för att titta till henne. Jag skulle ligga sömnlös hela veckorna av oro för hur hästen mår.
De stuterier som jag känner till ligger alldeles för långt bort för att jag ska kunna ta hand om min häst varje dag.

Ännu värre blir det när fölisen väl är född, då vill jag naturligtvis helst bo i stallet för att vara med hela tiden! :crazy:

Så hur gör ni icke gårdsägande uppfödare?
Är det bara för mig att lägga ner mina avelsplaner? :cry:

Sv: Hur gör man föl när man inte har egen gård?

Du har ju redan besvarat din fråga själv, vill du inte lämna bort henne till ett stuteri och inte heller ha henne inackorderad i ett vanligt stall så är det bara att vänta med föl tills förutsättningarna ändrats.

Jag har tagit föl trots att jag inte haft eget stall. Stallet låg en mil bort, ett mindre stall med 5 platser. Tyvärr dåligt kombinerat då det fanns hästar som tävlade/tränade i samma stall, så smittrisken är ju överhängande.
Det gick i alla fall bra. Jag började fölvaka 12 dgr innan nedkomst. Stoets första föl, hon lurades med vaxproppar och fullt juver redan då!
Jag bodde alltså över i stallet på nätterna. Åkte dit direkt efter jobbet på eftermiddagarna. Hem en stund på kvällen och dit igen vid läggdags.
Det fanns oftast folk hemma på gården som höll koll och ringde om stoet såg oroligt ut. Då stack jag från jobbet (1 mil det också) och kollade, åkte tillbaka efter en stund om jag tyckte det kändes lugnt.

Nu var jag så övertygad om att det skulle bli en nattfölning, trodde i min enfald att dagfölningar var unikum. Nu vet jag bättre... Detta föl dök dock upp kl 06 på morgonen och allt gick bra.

Inte idealiskt, men det funkade - den gången. Vet inte om jag skulle rekommendera det, i alla fall inte om det fanns folk hemma på gården i stort sett hela tiden. (Inte för att jag ångrade det!)

Jag bor i Sthlm och har min häst inackorderad 3 mil söder om. Tar inte mer än 30 min till henne med bil, åker dit varje dag.
Ägaren till gården är själv avelsintresserad och har mkt erfarenhet vilket jag tycker känns jättetryggt då jag själv är blåbär på detta. Det är en salig blandning på hästar i stallet, men alltid finns det några unghästar (egna uppfödningar då,ägarens) och nästan varje år då således fölisar.
I år blir det dock inga, då ägarens sto resorberade, en annan gick gall och min kastade tvillingar i månad 8.
Större otur kan vi inte ha nästa år tänker vi, utan då hoppas vi att det kommer födas 4 friska fina fölungar. Min + tre av stallägarens kommer att betäckas i vår.
Stor lösdrift finns på gården, där mammor och föl kommer att gå tillsammans med befintliga unghästar. Eget bete ordnas också till föl och mammor sommartid.

Jag är jättenöjd där jag står idag, skulle absolut inte vilja stalla upp min på ett stuteri eller liknande långt hemifrån där jag inte har koll och kan hälsa på henne dagligdags. För mig är det viktigt att få vara med på hela resan.

Men jag säger som Mia R, är du vare sig beredd på att stå inackorderad eller ställa ditt sto på ett stuteri får du nog dessvärre vänta tills du köpt egen gård. För det finns ju inte så många fler alternativ, tyvärr.

Senast ändrad:

De där tankarna har jag också! :crazy:
Jag skulle inte vilja ha min häst i ett "vanligt" stall med tävlingshästar, hästar som är iväg på träningar här och var, mycket folk och inga andra dräktiga ston eller föl. Jag vill ju isf att mitt sto ska ha sällskap av minst ett annat, gärna fler dräktiga ston och givetvis att fölet ska ha lekkompisar.
Jag älskar min häst men skulle nog hellre ställa henne ett par mil bort och inte kunna hälsa på varje dag, men VETA att hon har det så bra hon bara kan, i rätt miljö för fölande. Jag vill givetvis vara med, men tja hur ska jag förklara, hennes bästa går före..

Föddes ett föl i mitt nuvarande stall i somras och det gick iofs bra trots tävlingshästar och inridnings, tillridning och säljeshästar i stallet, men jag hade inte velat ha fölet utan kompis som hon hade.

Mitt problem när jag gått i dessa tankar är snarare hur sjutton man HITTAR avels-stall att stå i? Står ytterst sällan annonser i tidningen, eller på nätet tycker jag. Man tycker det borde finnas många som föder upp iaf inom några mil runt en? Jag bor ju inte som dig mitt i en storstad. Lösdrift, avelskunnig stallägare, hösilage och dräktiga polare, ska det vara så förbenat sällsynt???

Vad har du tänkt betäcka med för hingst isf? :)

Vi bor väl inte så hiskeligt långt ifrån dig... Ingen lösdrift dock, men det blir nog en till sommaren.

Sant, men jag ville veta hur andra har gjort. Självklart är det bättre att vänta till dess att jag har bättre förutsättningar, men det kanske aldrig kommer att inträffa.

Du, IDAG har jag min häst inackorderad 3,5 mil söder om stan och mitt hem och jag åker till stallet näst intill varje dag...och med jobbet åt andra hållet.
Så du får jättegärna PM:a mig om ditt stall, det låter helt perfekt! :)

Mitt problem när jag gått i dessa tankar är snarare hur sjutton man HITTAR avels-stall att stå i? Står ytterst sällan annonser i tidningen, eller på nätet tycker jag.

Exakt! Hur hittar man dessa stall?

Jag tror att de som har egen uppfödning inte gärna tar in andras hästar hur som helst och därför sällan annonserar. De ser naturligtvis till sitt eget bästa och vill nog inte riskera att få in smittor t ex.

Hingstvalet är det minsta problemet, finns tillräckligt många att välja på! Något dressyrigt blir det i alla fall.

Man kan ju annonsera själv också. Höra efter med avelsföreningen i din region och därigenom få kontekt med uppfödare. Sen är det väl ofta så att uppfödare har en förmåga att få fler hästar än dom har plats med till slut, och kanske därför inte kan ta emot andras hästar....;). Uppfödarna till min häst vet jag har haft andras ston hemma, men det har då varit tävlingsryttares som i utbyte kunnat ta unghästar på in-, tillridning och försäljning.

Lösdrift, avelskunnig stallägare, hösilage och dräktiga polare, ska det vara så förbenat sällsynt???

Jag kunde haft det :D ! Fast istället har jag lösdrift för ettårs hingstar.

Jag letade också efter stallplats till dräktigt sto med föl innan vi hittade vår gård. Det var nästintill hopplöst. I princip ingen motsvarade de kraven man ställde som hästägare till ett dräktigt sto.

NU känner jag att jag gärna tar emot liknande hästar MEN jag vill inte göra det gratis = säkerligen inga intresserade.

Problemet som jag ser det nu efter drygt ett år är hur otroligt mycket jobb det är och att man aldrig får ut något för allt extrajobb.

Men om du redan idag åker 3,5 mil så borde det ju inte vara helt omöjligt att hitta ett bra stall? Jag hade ca 4 mil till stallet tidigare och var visserligen inte ute varje dag men ca varannan och pysslade både med stoet och senare med fölungen. Senare flyttade jag dem till en bra lösdrift där fölungen fick gå kvar över vintern när de särats och då var jag bara ute varje helg för hantering och pyssel pga avståndet, dessutom ska man ju inte "överhantera" de små så det var rätt lagomt. Senare så flyttades hon igen tillbaka till det första stallet när jag började hantera henne mer som ettåring och då gick hon i en unghästflock men togs in på nätterna.

Många av de här ställena behöver inte annonsera eftersom de oftast får fullt i stallen ändå genom mun mot mun-metoden + att de har egna fölston.

Senast ändrad:

Exakt! Hur hittar man dessa stall?

För min egen del skulle jag inte vilja ta emot ett dräktigt sto i lösdrift. Det känns helt enkelt som ett för stort ansvar. Skulle ngt hända tror jag att det skulle kunna uppstå mkt tråkigheter.

1-2 åringar är en annan sak. Tror att man som hästägare är mer tolerant om det händer olyckor i samband med lek och bus, det ligger ju i sakens natur.

Det är ju inte alltid så enkelt med lösdrift som vissa tycks tro. Det är jätteviktigt att flocken är harmonisk. Vi får ju flytta om våra egna hästar mellan lösdrifterna när det blir för struligt.

Mitt problem när jag gått i dessa tankar är snarare hur sjutton man HITTAR avels-stall att stå i? Står ytterst sällan annonser i tidningen, eller på nätet tycker jag. Man tycker det borde finnas många som föder upp iaf inom några mil runt en? Jag bor ju inte som dig mitt i en storstad. Lösdrift, avelskunnig stallägare, hösilage och dräktiga polare, ska det vara så förbenat sällsynt???

Mitt tips är att ringa runt till de stuterier där man känner förtroende för och höra om de tar emot utomstående ston. De flesta större travstuterier har ju många olika ägare till hästarna, och säkert en hel del ridhäststuterier oxå. De behöver sällan annonsera för de få fullt ändå...

Sen ang funderingen hälsa på varje dag osv, jag jobbade på ett travstuteri och märrarna gick ut strax före sju och kom in vid 21 på kvällen, det finns liksom inte så stort pysselbehov... De levde helt enkelt hästliv med storflock och stora hagar och fri tillgång på grovfoder.

Jag tycker också att det borde finnas lämpliga stall inom pendlingsbart avstånd, men de är inte lätta att finna...

Jag har ju fått tips av dig tidigare ang det stall du stod i och det är helt klart ett alternativ, men det ligger utanför min smärtgräns så helst vill jag ha hästen lite närmare om det går.

Annonsera har jag redan gjort. I höstas någon gång. Fick tyvärr inget napp där :(

Avelsföreingen var ett bra tips! :)

Vad synd att du håller till på fel sida av landet :angel:

Har man häst i Stockholm blir man snabbt van vid att lätta på plånboken så jag betalar självklart vad det krävs för att stå i ett bra stall.

Sen ang funderingen hälsa på varje dag osv, jag jobbade på ett travstuteri och märrarna gick ut strax före sju och kom in vid 21 på kvällen, det finns liksom inte så stort pysselbehov... De levde helt enkelt hästliv med storflock och stora hagar och fri tillgång på grovfoder.

Du har nog rätt...sto och fölis mår säkert alldeles utmärkt även om jag inte är där varje dag och gullar med dem...det är jag själv som har det behovet men det kan jag kanske komma över?

Jag har sådan tur att jag bara har 7 km till stallet som jag delar med 4 andra hästägare. Här kan jag ha både hingstarna och stona med sina föl. Vi hjälps alla åt. Du får flytta hit så får du garanterat fölsällskap. Det finns hus på gården att hyra:angel: Ridhus har vi dessutom:p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 295
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 131
Senast: lilsan
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 186
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka