Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

ponytale

Trådstartare
När jag var yngre gick jag på ridskola i flera år. Jag var dock alltid väldigt rädd för hästarna, vilket blev värre med åren och jag tvingades till sist att sluta för jag kunde inte hantera det. Jag har i många år velat komma tillbaka till hästvärlden, men det har inte blivit av. Tror jag startade en tråd om det här förut...

Återigen fick jag dessa tankar, och började fundera på vad som gick fel och varför jag blev så rädd. Kom att tänka på en sak... Trots alla timmar jag spenderade i stallet var det en ack så viktig grej jag aldrig fick lära mig, och det var hur man ska när en häst visar ilska eller vill testa en. Förstår att detta är väldigt basic för alla vana hästmänniskor, men alltså:

Man går in i en spilta för att hälsa på hästen. Den lägger då bak öronen och hugger mot dig. Vad gör jag? Eller, du går in till hästen och den börjar fäkta med frambenet. Hur hanterar jag det?

När dessa saker händer mig blev jag typ som helt förstenad och gjorde ingenting. Mot slutet av min rid"karriär" fick jag typ dessutom bara rida de snällaste hästarna eftersom ridlärarna märkte att jag var helt muppig i stallet. :( Jag tror att om jag lärdig mig hantera dessa hantera dessa situationer skulle jag kunna börja rida. Hjälp, någon?

/Fegisen
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Skillnad på ridskolor. Hästar som får stå i trånga spiltor och knappt va ute och sen bli påhoppad av barn och vuxna. Jag hade ledsnat på att leva ett sånt liv om jag var häst. Ingen häst är naturligt ilsken. Men känner hon sig trängd eller inte får va ifred klart hästen måste kunna visa på nått sätt att det inte är ok. Om du är osäker hjälper inte heller utan du blir bara ännu jobbigare för hästen
Speciellt om du tar till lådsasmetoden som jag såg på ridskolan. När visa börjar härja med hästarna. Skrika och slå tillbax med ännu tuffare tag. Inte konstigt att hästen ledsnar...

Du får åka till nått trevligt ställe där hästarna mår bra och bekanta dig med dem, finns de som är ypperliga till osäkra människor :).

Jag ignorerar tills om hästen verkligen gör nått. Säger aldrig till i onödan. Sen märker man ju om en häst är osäker eller mer "testig". Oavsett vilket så noga med eftergiften och berömma. Ju "tjurigare" häst ju mer beröm när hon gör/tänker rätt. Det ska va kul att umgås :).
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Har en ridskola sådan hästar hade jag bytt ridskola. Sånna hästar är inte tillfreds med livet och mår inte bra. Min erfarenthet är att dom flesta privathästar och hästar på bättre ridskolor är väldigt trevliga. Självklart kan dom testa men ilskna och hugger och sparkar, det är det relativt få som gör.

Annars generellt när jag måste hantera sådan hästar vilket inte hänt sen jag slutade på ridskolan så ignorerar jag dom bara. Ingen respons på tjurigt beteende. Dom är ofta vana att folk smäller till dom och det är väl en stor anledning till att en del som första reaktion har ganska drastiska grejer för sig som sparkar och hugger.

Annars är hästar väldigt trevliga djur, majoriteten är inte ilskna och opålitliga utan dom flesta är glatt inställda till människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Jag säger som de andra, hästar som gör så mår inte bra. "Våra" ridskolehästar där jag lärde mig rida var för det mesta snälla, det var någon enstaka som kunde ha sådana tendenser, men då såg man till att ordna regler kring den hästen så att det blev så bra som möjligt. Tex att någon som kände hästen gjorde den iordning, så den slapp känna sig trängd av okända människor i spiltan.
Jag var skötare på en sådan, han gjorde aldrig så mot mig när vi lärt känna varann, men kom det nytt folk blev han "svarta hingsten" :p

Jag har egna hästar sen många år, men jag är också "fegis", inte vill jag gå in i spiltan till en häst som beter sig sådär.
Så, hitta ett ställe med hästar som mår bra så slipper du problemet :)
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Jag ignorera ilskna hästar så gott som alltid. En häst är väldigt sällan ilsk utan förmodligen är det frustration eller så mår hästen inte bra.

Men det finns även genomsnälla hästar och om du hittade någon sådan att tex vara medryttare eller bara pyssla med skulle det kanske hjälpa en hel del. På ridskolor fokuseras det ibland för mycket på ridningen och inte så mycket på hästars beteende och hantering från marken. Men en riktigt snäll och lugn häst i ett mindre stall där du kan ta mer tid på dig och där ägaren i början tar sig tid att så att säga presentera hästen för dig. Jag har en sådan häst, ganska gammal numera, som verkligen är genomsnäll men jag bor långt ute i skogen tyvärr.

På ridskolor och i större stallar tror jag ibland det kan bli lite prestationsångest, "jag måste klara av den här hästen nu" och är man då lite nervös redan innan så blir det bara värre. I ett mindre stall kan man slappna av lite mer, för övrigt så är hela miljön lugnare i ett mindre stall vilket brukar ge lugnare och snällare hästar.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Jag tycker att spiltor är obehagliga, just för att man måste närma sig hästen bakifrån och "tränga sig in" bredvid den.

Har ingen lösning på problemet med häst på spilta.
Men det konkreta rådet kan ju vara att välja en anläggning där hästarna mår bra, för då är de inte ilskna.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Jag red också på en sådan ridskola, så jag känner igen mig. Jag brukade be någon i min ridgrupp att göra mig sällskap en liten stund när jag skulle göra läskiga saker, som att kratsa bakhovarna på en häst som vevade mycket.

I sinom tid lärde jag mig att det var i princip ingen av de hästarna som verkligen sparkade eller bets. Det var bara lösa hot, så jag ignorerade det. Och framförallt att man är LUGN. Inte hålla på och höja rösten och vifta med armarna. Det är ingen idé att försöka uppfostra en ridskolehäst som hanteras av många olika människor varje vecka.

Vissa hästar fick man ta upp på gången, men det fanns bara två spol/ryktsplatser och inne i gången kunde man heller inte ha hästen eftersom de andra hästarnas bakdelar är mot den. Hopplöst.

Dock tycker jag att det är osympatiskt att ha hästar i spilta - speciellt också ur säkerhetssynpunkt när man har mycket nybörjare i stallet. Det är mycket bättre att ha box så att man får hälsa på hästen med huvudet före, och lugnt och fint binda upp den.

Hoppas du kan hitta en annan ridskola där hästarna inte är lika stressade, då kommer du se skillnad :) Det är INTE normalt att var och varannan häst är ilsken.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Mycket är lika med hästar som med hundar dom läser av ens kroppsspråk. Ridkskolehästar till exempel är oftast inte farliga utan har lärt sig att det går att skrämma vissa personer och andra inte. Dom läser helt enkelt personens kroppsspråk när någon kommer in i spiltan. Den vane ridläraren som hanterar hästen dagligen rör sig inte på samma sätt som den rädda osäkra eleven.

Sedan finns det helt klart hästar som inte bara hotar utan verkligen är beredda att både sparka och bita. Men den enda skillnaden egentligen i hanteringen av en sådan är då förutom det egna kroppsspråket att man alltid håller koll på hästen och ser till att vara på rätt avstånd för att själv inte bli skadad om den skulle göra något.

Hos dig är det samma onda cirkel som hos hundrädda. Man blir rädd bara man tänker på situationen och är ju då naturligtvis stel och för djuret underlig i sina rörelser. Vilket i sin tur leder till att djuret blir osäkert, ibland kanske till ock med känner sig utmanat och då svara med att visa ilska.

Jag tror att du hade mått bra av att få umgås med riktigt stabila hästar som är så vana vid människor att dom bort ser från underliga rörelser m m. Till exempel hästar som man använder för handikappridning eller polisens hästar.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Hästar är inte ilskna. :(

En ridskolehäst som står uppbunden i spilta lägger på öronen för att den är trött, för att den är olycklig, för att den är rädd, för att den har ont...

Stöd inte ridskolor som behandlar hästarna illa!!
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Om hästen bara lägger öronen bakåt och inte gör något skulle jag nog bara ignorera beteendet. Hugger den däremot mot mig skulle min lösning nog vara att lugnt (men ändå bestämt) flytta bort hästens huvud ifrån mig. Sedan är det såklart så, som många andra har skrivit, att hästen känner rädsla och osäkerhet. Så det viktigaste är att vara lugn och kontrollerad och inte hålla på och skrika eller på annat sätt visa om man är rädd och osäker.

När du ska gå in till en häst, tänk inte på om den förra gången försökte bita dig, utan ge den en ny chans att visa hur trevlig den faktiskt kan vara och behandla den som du skulle behandlat den snällaste hästen i stallet. Annars är det lätt att du redan innan du går in spänner dig och det känner hästen. Tänk på din andning och slappna av. :)

Hästarna som är surast är ofta de som är olyckligast så behandla dem snällt och ge dem kärlek! :)
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Något jag var van med förut. T.ex. så red jag en häst som ingen annan ville rida. Hon blev kallad hemsk,surtant och sånt. Men jag gav alltid henne respekt och närmade mig henne sakta men säkert. Tillslut så lät hon mig pussa henne på mulen, vilket ridlärarna tyckte var jättekonstigt då ingen annan hade fått göra det. Det var många som berömde mig och frågade hur de skulle lära sig av mig. Det jag sa var just att visa hästen respekt. Visa inte att du är rädd men närma den inte hastigt utan ge hästen andrum. Testa dig fram. Börja med att klappa den eller borsta den. På ridskolor är hästarna väldigt sura oftast och det är ju inte så konstigt om man tänker efter. Lycka till!
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Det är bara på fel slags ridskolor sådana hästar finns.

Jag anser att hästar på ridskola inte får ha dessa beteenden överhuvudtaget eftersom att de är just - lektionshästar/lärohästar. De ska vara trygga och trevliga individer såväl i hantering som i ridning..tyvärr prioriteras oftast bara det senaste.

Är man osäker ska man inte hålla på med såna hästar för det kommer att ta död på intresset totalt för att man kanske känner sig misslyckad eller att rädslan bara förstärks.

Spiltor har jag också tyckt alltid varit märkligt att man har egentligen, i alla fall att hästarna står vända på så vis att de har rumpan ut mot stallgångarna under lektionsverksamheten, det finns ändå en viss säkerhetsrisk i att ha så.
Det är aldrig helt roligt för någon tror jag att gå in till "okänd" häst där man har rumpan först mot en även om det för många inte är ett problem, men 100% trygg tror jag få känner sig med det.
Fler ridskolor borde göra lösdrifter och utforma uppbindningsbås/skötselplatser på lämpligare sätt där hästarna bara vistas under lektionstimmarna för att sedan gå till lösdriften.

Jag tror som många andra, att måna ridskolehästar misstrivs med sin tillvaro och det kan jag förstå.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Tror å andra sidan att väldigt många privathästar har det väldigt illa också. :( På ridskolorna rör det sig i alla fall mycket folk, så det går inte att missköta hästarna hur mycket som helst. I en del privatstall däremot, finns det nog många hästar som far riktigt illa... dels p g a ren okunskap men även p g a folk som helt enkelt inte bryr sig. Tyvärr. Självklart finns det dåliga ridskolor, men jag skulle tro att andelen hästar som far illa är större hos privatpersoner.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Hästar kan ha psykisk ohälsa också även om allt annat ser tip top ut är det jag syftar på.

Aggressiva hästar finns nog från början till majoriteten bara på anläggningar/stora stall/mycket folk och är hästar som högst troligt behöver ett miljöbyte för att de inte trivs.
Jag har aldrig stött på hästar som visar dessa beteenden som bara stått i privata eller mindre stall utan de aggressiva har antingen stått i stora stall med mycket rörelse eller någon form av anläggning ev ridskola tidigare i sitt liv.
De hästar som klarar ridskolelivet ska ha psyket med sig för det också annars ska dem bytas ut mot lämpligare individer men tyvärr behålls många för att de är för bra i ridningen..

Hästar blir inte aggressiva utan anledning och att ridskolehästar lär sig vilka de kan vara sura mot osv är inte ok det heller enligt mig då de på något sätt försöker visa att de inte trivs i tillvaron/vill vara i fred och visar det starkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

De flesta hästar jag stött på som visat aggressivitet, både på ridskola och privat, har gjort det av revirförsvar. En madame vi hade på ridskolan där jag jobbade provade vi med i både spilta och en lite avlägsen box ifall det var stämningen hon inte trivdes med, men inget hjälpte. Hon var som en furia. Men så fort man ställde upp henne i stallgången var hon snäll, och i hagen var det aldrig några problem med henne. Hon ville bara inte ha människor i hennes "hem". Och finare häst med nybörjare och handikappryttare har jag aldrig sett, skulle gissa att det var av den anledningen hon fick stanna, trots att hon inte riktigt verkade trivas i själva stallet.

Där jag har min häst uppstallad har vi en häst som är lika försvarande, men med sin mat. Så vid fodringar håller vi oss helt enkelt bara undan efter att hon fått sin mat.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Man går in i en spilta för att hälsa på hästen. Den lägger då bak öronen och hugger mot dig. Vad gör jag? Eller, du går in till hästen och den börjar fäkta med frambenet. Hur hanterar jag det?

Man går aldrig in till en häst innan den liksom "bjuder in en". Man väntar tills den stiger åt sidan och tittar på en.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Usch vad tråkigt för dig :( Jag hade nog bytt till en annan, det låter inte alls trevligt att de börjar vifta med ben eller lägga bak öronen när man kommer.

Jag har varit på tre olika ridskolor och på alla tre var det helt olika. På den första fick vi inte själva göra i ordning hästarna, och på en av hästarna fick personalen vara två st ändå. Den ena höll upp ett ben så den inte skulle komma åt att sparka... Gick bara en termin där.
På den andra skulle man binda upp i boxen om man kände sig osäker eller be personal om hjälp. De flesta hästarna där hade nåt för sig när man gick in, men många slutade när man ignorerade dem. Dock fanns det ett par som man fick be personalen om hjälp med eftersom de här ponnyerna gärna såg lite extra hotfulla ut om man kände sig osäker.
På den tredje var det väldigt sällsynt att hästarna surade sig, det var mest de minsta ponnyerna som kunde vara lite jobbiga mot barnen. En av ponnyerna fick ha munkorg på sig minns jag. Men hos alla som var lite jobbiga för barnen att hantera fanns alltid personal med. Hos storhästarna var det en som var extremt kittlig. Allt bakom halsen var superkittligt och han högg efter en vid varje borsttag. Men oftast gick det bra om man vände på honom i spiltan och band fast honom med ett grimskaft på varje sida. Emellanåt viftade han rätt bra med benen också men det var bara tomma hot och kände man sig osäker så var det bara att kalla på personal.
Och det fanns skyltar hos vissa hästar/ponnyer där det stod att man skulle respektera att de ville vara ifred (speciellt om de var nya) och inte springa in och ut hos dem hela tiden. Tror det är viktigt för att få dem att trivas i en ridskolemiljö och för att de ska vänja sig.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

Det spelar ingen roll. Själv så skulle jag ju aldrig gå in till en häst som lägger bak öronen och hugger mot mig. Inte kan man ju börja fajtas med dom.
 
Sv: Hur gör man egentligen med ilskna hästar?

När det kommer till ridskolehästar som visar den attityd du beskriver är det ju en fruktansvärd situation. Det är hästens enda sätt att markera att den vill vara ifred, och i värsta fall blir den uppläxad och/eller slagen för att den säger ifrån. Det är heller inte behagligt för en spilthäst (flyktdjuret i hästen) att det dyker upp folk bakifrån, i vissa fall utan att medvetandegöra hästen om att man kommer och fråga om det är OK. Att bara dyka in och hurtigt börja borsta eller liknande är ju fruktansvärt respektlöst mot hästen, och en normalreagerande häst svarar ofta med samma mynt - respektlöshet.

Däremot kan det ju när man jobbar med hästar förekomma djur som inte har goda erfarenheter av människan och därför agerar i självförsvar. I de fallen väljer jag att vänligt men bestämt meddela vad jag vill, vad som inte är accepterat (dåligt uppförande) och sedan visar att det faktiskt är trevligt när jag kommer (borsta, kela på hästens villkor, mat om den inte är mataggressiv etc). Men det är ju en långsiktig procedur som ett led i rehabilitering om hästen har människoproblem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp