Hur gör jag rent mycket grusig sadel

Shaggy

Trådstartare
Jag och hästen hade lite olika åsikt igår om dagens övningar och hon slet sig precis när jag lagt på sadeln och dragit gjorden till första hålet. Resultatet blev en panikslaget springandes häst med sadeln under magen. Sadeln ser ut att bara hel men är av förklarliga skäl fruktansvärt skitig efter galopp på tjällossningsvägar.
Hur gör jag egentligen för att få bort allt grus utan att skada lädret? Det enda jag kan komma på är att ta fram vattenslangen och spola av den men det borde finnas något bättre alternativ.
(Hästen verkar otroligt nog vara hel)

Du skadar inte läder genom att spola av det (om du inte använder högtryck) ;) Så länge du torkar torrt och smörjer in den ordentligt efteråt, men spola inte länge. Annars ta en svamp och ljummet vatten och sadeltvål men viktigast är att smörja den sedan.

Stallkompisen råkare få sin sadel upp o ner i grusleran utanför stallet. Hon typ sköljde av mycket försiktigt med svamp o mkt vatten. Jag hade nog låtit den torka o sedan försiktigt "sopat" av eller använt mycket vatten. Det blev lite bortskämd färg på hennes men det är hyfsat budgetläder.

Jag och hästen hade lite olika åsikt igår om dagens övningar och hon slet sig precis när jag lagt på sadeln och dragit gjorden till första hålet. Resultatet blev en panikslaget springandes häst med sadeln under magen. Sadeln ser ut att bara hel men är av förklarliga skäl fruktansvärt skitig efter galopp på tjällossningsvägar.
Hur gör jag egentligen för att få bort allt grus utan att skada lädret? Det enda jag kan komma på är att ta fram vattenslangen och spola av den men det borde finnas något bättre alternativ.
(Hästen verkar otroligt nog vara hel)
Spola med slang du om den inte är av typ ljusgult kalvskinn. Jag spolar alltid mina sadlar när jag tvättat dem ordentligt, de far inte illa av det sålänge de är i bra, återfuktat skick innan och får torka ordentligt efteråt.

Det låter som om slang är att föredra. Får hoppas på fint väder i helgen så jag kan spola av den och hänga den ute på tork några timmar.

Ja, slang är enklast och skonsammast då du får av gruset utan att 'gnugga' vilket skulle kunna skada lädret.

Efter avsköljning gör du rent med tvål och sedan återfettar du den. Tänk på att den inte skall torka för snabbt utan hellre långsamt i svalare utrymme.

Nej självklart ska den inte torka för fort utan jag vill bara att den värsta vätan ska hinna försvinna så det inte flödar om den inomhus.

Jag hade också kört vattenslangen och torkat/duttat bort överflödigt vatten med handduk eventuellt innan den får hänga och torka.

Om den redan torkat hade jag absolut inte dränkt den i vatten eller spolat! Sopa försiktigt av allt löst o torka sedan av. Funkar fint på förbygel, sadelgjord o nedre delen av sadeln när man varit ute o galopperat på slabbigt underlag. Så gör jag jätteofta :)

Om sadeln är torr borde man kunna blåsa bort gruset med en kompressor. Har aldrig behövt prova, men det borde gå utan att repa sadeln.

Jag förstår inte varför folk är så rädda för vatten i närheten av sadlar. Läder är vattentåligt och hämtar sig bra efter att det har torkat. För att få bort lite löst grus handlar det inte om att lägga sadeln i ett badkar i två dygn. Spola av den och om lädret är välskött kommer vattnet aldrig ens i kontakt med stoppningen eftersom lädret inte kommer att bli genomblött.

Rider ni med vattentäta schabrak också? Jag vet att i alla fall mina schabrak ofta är fuktiga rakt igenom av svett och den fukten är nog större risk att den tar sig in i stoppningen när man rider en längre stund.

Jag har alltid använt slangen för att spola av sadlar och det har aldrig varit något att anmärka på vid omstoppning.

Jag hade varit för rädd att stoppningen skulle mögla eller ta skada av fukten av en spolning. Jag hade nog försökt borsta bort med mjuk borste efter att det torkat, och sedan noggrant och försiktigt torkat av den.
Tänkte inte på att det kunde vara viktigt. Det rör sig om en westernsadel så ingen stoppning att ta hänsyn till.

Jag har spolat av våra westernsadlar på jobbet några gånger, i spolspiltan sen låtit den hänga ute i nån timme och rinna av sig och sen torkat med handduk, tvättat med svamp och sen smörjt en eller två gånger.

Borsta av gruset med en riktigt mjuk borste och kör tvätt med svamp o tvål som vanligt sen.
Gnuggar man inte in gruset så brukar inte lädret ta skada, iaf inte de sadlar jag haft.
Avsluta med en ordentlig infettning, massera bort mindre repor och skavanker.

Spola sadeln kan man säkert göra på ovansidan om det är jättelerigt men även där tror jag på bättre effekt att pö om pö svampa bort smutsen, inte säkert det vill lossna med bara vattenstrålen och bossorna föredrar jag att inte dränka med vatten trots allt.

Sadlar är till för att användas, hävdar hästen bestämt.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025