Hur gör jag nu!?

M

Miqubie

Jag skall få hem en tvåårighalvblodsvallack.
Han är inte speciellt mycket hanterad, delvis aldrig blivit borstad, lyft hovarna, låtit en beröra över hela kroppen. Inte riktigt haft det förhållandet till människan. Han är endock väldigt godtrogen och stabil, väldigt rofylld!

Hur skall jag öva dessa moment?
Hur gör jag en häst van vid trafik?
Hur gör jag en häst van vid täcken?
Samt lyfta hovarna?
Ja, allt som man skall göra ifrån början.

Dem första veckorna hade jag mer tänkt bli kompis med honom, innan jag ens börjar träna honom. Men hur börjar jag, alltså hur lägger jag upp det?

SERIÖSA svar, tack!

Det är en svår fråga, men behöver all hjälp jag kan få.

Sv: Hur gör jag nu!?

Viktigast är att du är lugn själv.. Om han nu är lugn o rofylld kommer du nog inte ha några problem. Man får ta en bit i taget o de kommer av sig självt hur långt man kan gå vid varje tillfälle. Vallacker brukar va väldigt trevliga att hållas med :bow: Lycka till!

Han är ju hingst just nu, men kommer att kastrera honom nästa månad.

Ja, han är väldigt lugn och låter en komma nära. Väldigt socialhäst som bara står nära en överhuvudtaget.

Mjo, men behöver veta mer ingående - HUR

*smek* han över allt och prata (tycker ja är väldigt viktigt) med han.. När man ska lyfta hovarna börjar man uppifrån o neråt och ev luta sig lite mot bogen så att han får hjälp lasta tyngden på andra benet om han inte förstår direkt :P Täcken t.ex kan man ju börja med ett schabrak lr nått o lägga över ryggen och dra försiktigt bak över rumpan så att han vänjer sig vid det. ang trafik så är de väl lämpligt o ut o gå med honom brevid ngn väg (om du har möjlighet förstås) du kanske har turen att de rör sig mycke bilar vid stallet??

Börja med att bara göra sköna saker.
Smeka över hela kroppen, klia och gosa.
Så fort hästen visa obehag så gå tillbaka till ett ställe där han visade behaglighet och fortsätt sakta men säkert så.
Räkna med att det tar ett tag tills du får röra överallt.
Stressa inte.
Sen skulle jag plocka fram borsten och göra samma sak.

Lyfta hovar börjar jag inte förens jag vet att hästen är trygg med mig.
Men för att lära själv upplyftnings momentet så börja med att göra ett litet obehag, tex. picka lite på benet med fingret, när han lyfter så berömmer du.
När själva lyftandet sitter börjar jag hålla upp hoven och ökar längre och längre stunder, kratsar osv.

När jag ska vänja mina vid trafik så ber jag någon jag känner och som vet att min häst inte är trafiksäker och är berdd på att det kan hända saker köra förbi sakt och sedan öka hastigheten lite eftersom. Jag tycker det är bra att göra så, det blir säkrare för en själv, hästen och andra i trafiken behöver vara testpiloter för hur min häst reagerar på trafik.
Det kan även ge trygghet för hästen att i början ha en annan trafiksäker häst med sig.

Gällande täcker skulle jag börja med någon filt utan snören som slår mot ben och skrammlar osv.
Låt han lukta på den och börja sedan smeka honom med den, upp på ryggen osv

För att gardera mig mot påhopp vill jag även tillägga;
Jag är ingen expert men så har jag gjort på mina unghästar och hästar som varit osäkra på något utan dessa moment.

Jag blir glad av era svar!
Tur att det finns så många godhjärtade hästälskare där ute.

Nu har jag ialla fall en liten aning.
Hur gör jag med träns och sadel?
Ja, jag behöver som sagt hjälp med en häst ifrån grunden.
Eller hjälp och hjälp, jag får hjälp. Men vill ju ha en aning själv.

Sedan lösdrift, han ska ju stå på lösdrift.
Hur blir det då, alltså, vad finns det för krav på en lösdrift?

Som med allting egentligen är det viktigt att de får vara med o lukta o titta på sakerna man ska invadera dom med ;) Träns går lixom inte direkt att vänja de vid utan det e väl ngt man mer lr mindra bara sätter på, korta stunder till att börja med.. Sadel, som med täcke, att man vänjer dom vid att ha ngt där tex schabrak lr ngt i den storleken.. o så får man trappa upp.. sadel utan stigläder till att börja med och o sen ökar man på succesivt när man känner att de är trygga o redo att gå vidare..

Lösdrift vet ja dock inte så mycket om eftersom jag aldrig haft en häst så.. Men jag vet att de ska ha tillgång till vatten o mat dygnet runt.. Och en ligghall där de kan skydda sig :D

Allt kommer efter hand, ju mer han vänjer sig - desto mer kan du göra.
Massor med kli och gos!!

Ha inte bråttom! Och var lugn, konsekvent (viktigt) osv.
Bara peta på honom, rör honom varje gång du går förbi - allt fungerar.
Som sagt, tiden, den är viktigast :).
Låt honom lukta, se, känna på saker...allt sådant.
Gör inte upp något, inget schema etc., allt kommer naturligt. Du märker snabbt i vilken takt du kan gå framåt.

Nu funkar visserligen alla hästar olika.
Men det som funkade bäst med Pondus (blir snart 2½) var att leka! Allt han har lärt sig har vi lekt fram, inte mycket tvång (ibland måste man ju), vi har bara haft roligt. Han var/är väldigt väldigt känslig så gå fort framåt har inte funkat - alls.

Han kom till mig som åring, haft grimma på sig en gång. Det var allt, varit utanför hagen en gång........ Han var väldigt social, godtrogen och underbar på alla sätt och vis. Men jäklarns vilket jobb jag lagt ner...vilket det iofs varit värt - han är en underbar individ. Det enda riktigt stora problemet jag haft har varit ben och hovar...går inte att verka honom än, måste drogas ner totalt... Träna det, för det är verkligen inte roligt att knappt kunna röra hovarna när de står på marken...hu.

Angående täcken, och hovar...jag har en 6-mån fölis som tyckte det var jätteläskigt i början. Även med honom leker jag in allt, han är väldigt positiv, leker mer än gärna (både med mig och de andra hästarna) och det uppmanar jag, jag tror att det ger mycket i längden. En positiv häst är en glad häst! Täcken...tja, jag leker med handukar :D. Enkelt, lätt, väger ingenting och samtidigt blir det beröring - vilket i sig är lugnande. Hovarna gick jättesmidigt, jag vande honom vid tryck över hela kroppen, uppmanade honom till att våga stå på tre ben korta korta stunder...en dag böjde jag mig bara ner och bad honom lyfta på benet. Inga problem alls, det blev hur naturligt som helst för honom.
Fast han är ändå ett litet monster...ett gulligt sådant :D. Har t o m fått beröm från veterinären över hur välhanterad han är :bow:.

Det han fortfarande är rädd för är vattenpölar.
Men alla vet väl om att det när som helst kan hoppa upp ett livsfarligt monster och äta upp små hästar? ;)

Trafik...börja med att gå förbi parkerade bilar, öppna en dörr bla bla... Sen en bil som är igång, sen rullar det bara på... Musik! Saker som låter och rör sig, använd vad du har - fantasin har inga gränser.

Återigen...tid, tid, tid...

[Sedan lösdrift, han ska ju stå på lösdrift.
Hur blir det då, alltså, vad finns det för krav på en lösdrift?[/QUOTE]

Jag tycket att en lösdrift ska ha stora hagar om det är flera hästar så det inte blir mer bråk än nödvändigt. Ligghallen ska vara så pass stor att alla hästarna ska kunna vara där inne samtidigt utan att behöva trängas. Hallen ska vara bra uppströdd, gärna med halm och mockas relativt ofta. Där jag haft mina hästar så binds hästarna upp en gång om dagen och har då fått kraftfoder i en egen krubba. Detta ger en bra träning på att vara fastbunden och med tanke på att de fått mat samtidigt har det aldrig varit några problem. Annars så har de haft fri tillgång på stråfoder ute i hagen.
Tillgång på rent vatten (gärna i vattenkopp) ska finnas på MINST ett ställe på lösdriften.
Något annat som också är bra är om det finns en box i anslutning till lösdriften om man måste tex. fånga in en skadad häst eller om hovslagaren kommer. Att ha boxen intill de andra hästarna underlättar för den infångade hästen bli ofta inte stimmig om den bara kan se sina kompisar. Alltid lättare att hantera en lugn unghäst.
Hoppas du fått lite hjälp på traven!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 229
Senast: Kraxa
·
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
22 799
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka