P
prallan
Nej, han har övergett dem, hör aldrig av sig på födelsedagar el jul el liknande. Hör av sig sporadiskt och lovar guld och gröna skogar och sen hör de inte från honom igen.Umgås han med sin farsa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, han har övergett dem, hör aldrig av sig på födelsedagar el jul el liknande. Hör av sig sporadiskt och lovar guld och gröna skogar och sen hör de inte från honom igen.Umgås han med sin farsa?
Jag tycker inte alls att du gör en höna utav en fjäder. Oavsett om han inte visar något för att han inte vet hur han ska hantera sina känslor eller om det faktiskt är så att han har narcissistiska drag så behöver han hjälp med hanterandet. Att du har sökt hjälp på PUB är ett bra första steg och jag hoppas att han får bra hjälp där. Det är inte enkelt att växa upp och oavsett hur bra föräldrarna är så finns det saker som bäst diskuteras ihop med andra vuxna. Då är det också väldigt bra om den personen är en person som säger rätt saker, inte någon random som tycker en massa knepiga saker och förhoppningsvis finns det en vettig människa på PUB som han kan prata med.
Jag önskar er lycka till!
Hur är han med djur?Jag har börjat notera att min 16-årige son ev. har ärvt sin fars mindre positiva sidor Hans far har många tecken på narcissism och vad jag har börjat lägga märke till är min sons obefintliga förmåga till empati. Hur kan jag gå vidare med det? Min son tycker ju att det inte är något fel på honom, han kan ju inte lägga märke till något saknas som han inte haft, eller?
Tips på hur jag kan få honom medveten om detta och arbeta med det så att han inte får liknande framtid som sin far...
Men det är ju ett sätt att hantera känslorna att inte prata massor om det. Sortera upp tankarna?. Han säger att han känner mycket, men kan inte hantera känslorna, så då blir det "ingenting" istället.
Tack! Jag ser honom dock inte i det negativa, blev bara lite orolig. Han är verkligen världens bästa son på alla sätt!!Vi är också en familj med flera introverta och känslosamma personer. Ingen snackar självmant om det (mamma och jag har blivit mycket bättre med åren eftersom vi blev medvetna om hur problematiskt det blev), men jag kan direkt se likheter med min bror och din son.
Han hade extremt svårt med känslor under tonåren, men han snackade inte med någon, gick undan, ryckte på axlarna osv. Det var för att han inte heller visste hur man hanterade känslorna och "man får ju inte visa de", "killar ska inte ha känslor" osv. Han tyckte tillslut att det kanske var något fel på honom och blev inte bara deprimerad, men började även få svårt med självmordstankar och liknande.
De enda gångerna känslorna visade sig var genom ilska, han "terroriserade" oss syskon, var elak, gick och provocerade familjen mm. Strax innan han flyttade hemifrån fick han äntligen hjälp i form av utredningar för ADHD och liknande och samtalshjälp. Han började gymma, komma ut ur sitt rum mer, erbjöd sig att hjälpa till och liknande. Men alltså, han visar fortfarande inte känslor. Det är jobbigt, men nu pratar han i alla fall med min mamma.
Det är inget "fel" på min bror, han har det bara tufft med känslor och vill inte vara ivägen genom att prata om de eller visa de. När jag var in på sjukhuset pga självmordsförsök så var hans sätt att visa känslor att följa med till stallet. Han kom inte till sjukhuset (och det förstår jag), men vi runt om måste fortfarande vara förstående att även han känner känslor precis som alla andra (om inte mer), bara att han väljer att dra sig undan.
Jag tycker att samtalshjälp kan vara en bra start. Det är väldigt viktigt för många, och fullt normalt. Och sen försök förstå dig på honom även om han inte alltid reagerar som du vill (t.ex. att du förväntar dig att han ska visa känslor för jobbiga saker där och då, och inte när han går iväg ensam, bara för att du själv är så eller för att "alla" förväntas reagera så) och försök att inte se honom som det negativa hans far uppvisat. Det är också en väldigt jobbig ålder att vara i...
Tack snälla, vad skönt att det blev bra för er! Han är väldigt bra med djur, och bebisar! Han har alltid älskat bebisar, vilket inte jag gjorde i min ungdomHur är han med djur?
De är ju så kravlösa, så ibland kan de visa sina känslor för dem lättare än för människor?
Är det inga problem med djur, skulle jag andas ut lite.
Har haft din oro och lider med dig. Jag oroade mig i onödan och hoppas att du också har gjort det. Lycka till nu.
Det är mer som att inget har hänt. Så inte att han blir tyst, utan precis som innan. Satt han och åt och var glad vid "nyheten" säger han Jaha, och fortsätter äta och vara glad.Men det är ju ett sätt att hantera känslorna att inte prata massor om det. Sortera upp tankarna?
Jag tycker inte det behöver vara fel?
Med reservation för att jag inte har insyn i situationen hos dig.
Så länge det finns empati där i det dagliga är det okej.
Min man är lite sådan med större saker.
När hans pappa var på sjukhus så håller han sig informerad men inte mer än så.
Men han har massor med empati , förståelse och är hjälpsam till vardags.
Alla är vi olika och vissa blir lugna och lite avstängda i krissituationer.
Vad hade du förväntat dig att han skulle göra?
Men kontakt med BUP är ju aldrig fel.
Och det är faktiskt bra att du blev lite orolig. Att kunna hantera sina känslor på det sätt som är bäst för en själv är en enormt viktig kunskap. Man slipper så mycket onödigt lidande då. Att som han ha blivit övergiven av sin pappa sätter spår oavsett hur mycket de som är kvar försöker täcka upp. Att hantera sina känslor genom att stänga av, stänga in, dvs. på ett destruktivt sätt för att det kanske helt enkelt gör för ont att ta hand om dem på annat sätt gör ingen lycklig. Då behöver man lära sig strategier för att på bästa sätt kunna ta hand om sig själv.Tack! Jag ser honom dock inte i det negativa, blev bara lite orolig. Han är verkligen världens bästa son på alla sätt!!
Precis min tanke.Och det är faktiskt bra att du blev lite orolig. Att kunna hantera sina känslor på det sätt som är bäst för en själv är en enormt viktig kunskap. Man slipper så mycket onödigt lidande då. Att som han ha blivit övergiven av sin pappa sätter spår oavsett hur mycket de som är kvar försöker täcka upp. Att hantera sina känslor genom att stänga av, stänga in, dvs. på ett destruktivt sätt för att det kanske helt enkelt gör för ont att ta hand om dem på annat sätt gör ingen lycklig. Då behöver man lära sig strategier för att på bästa sätt kunna ta hand om sig själv.
Samma här! Är helt förvånad, har alltid föredragit fyrfota småttingar.Tack snälla, vad skönt att det blev bra för er! Han är väldigt bra med djur, och bebisar! Han har alltid älskat bebisar, vilket inte jag gjorde i min ungdom
Min man säger nog i alla fall vad tråkigt/jobbigt/irriterande/passande ordval. Dock tycker jag inte att humöret ändras speciellt av sådana nyheter.Det är mer som att inget har hänt. Så inte att han blir tyst, utan precis som innan. Satt han och åt och var glad vid "nyheten" säger han Jaha, och fortsätter äta och vara glad.
Jag är typ likadan. Det är lättare än att behöva må dåligt av känslostormar, för det gör jag oavsett om känslorna är positiva eller negativa. Tex så var det många som tyckte att jag inte sörjde min sambo eftersom jag fortsatte vardagen istället för att ligga hemma och grina. Men tro mig, jag sörjde! Och alla anklagelserna var vidriga att höra. Alla beter sig inte som i en Hallmark movie...Det är mer som att inget har hänt. Så inte att han blir tyst, utan precis som innan. Satt han och åt och var glad vid "nyheten" säger han Jaha, och fortsätter äta och vara glad.
Men är han glad eller låtsas han? Han kanske inte vet vad han ''ska'' säga och hellre vill att allt ska gå tillbaka som det var innan ''nyheten''.Det är mer som att inget har hänt. Så inte att han blir tyst, utan precis som innan. Satt han och åt och var glad vid "nyheten" säger han Jaha, och fortsätter äta och vara glad.