hur gör hästen när den...

snuttan will&alina

Trådstartare
skjuter ut bogarna? Antar att den inte går ordentligt i sitt spår..eller?
Men hur märker man detta på enklaste sätt? och vad kan man mer än att sitta till ordentligt på den sidan för att få den till att gå rätt? rider nämligen en häst som gärna fuskar på detta sätt och hon blir lätt stel om man inte rättar till det hela tiden..

Sv: hur gör hästen när den...

att hästen skjuter ut bogen till höger eller vänster har ofta att göra med att ryttaren böjer hästens hals inåt (i tron att man ställer). Då kommer huvudet in och kroppen ut, och hästen går på flera spår. ha hellre hästen rak än förböjd, rama in den genom att använda diagonala hjälper (ex. yttertygel/innerskänkel) och försök att sitta rakt över hästen.

kanske inte bäst på att förklara men jag hoppas jag är till någon hjälp! :D

Man kan lägga till spö på innerbogen för få hästen att gå utåt och inte gena innåt...obs bara dutta inte slå..

Jag skulle inte sitta över, snarare vara noga med yttertygeln. Som Zassoo skrev beror bogar som är ute och viftar oftast på en förböjd hals. Alltså stadig yttertygel, som ser till att inte bogen hamnar för långt ut.

Det första du gör är att kontrollera att det inte är du som skapar problemet genom att, precis som zassoo skrev, förböja halsen på böjda spår. Detta problem kommer oftast då ryttaren inte svänger hästen med sina vändande hjälper, dvs ytterskänkel-innervikt, utan använder sig av innertygeln för att svänga. Ett annat problem kan vara att ryttaren är sned och sitter över på ett sittben och eftersom att hästen vill ha ryttaren mitt på ryggen så tvingas den att flytta sin bog för att bära upp ryttaren så. Sedan som zassoo också skrev, så kan ryttare tro att de ställer när de istället faktiskt böjer halsen. Detta uppstår då ryttaren glömmer reglera ställningen på sina ytterhjälper, innerhand arbetar bakåt istället för att ge ett korrekt ställande tygeltag, axlarna roterar när innerhanden arbetar bakåt och då släpps yttertygeln ut eftersom ytteraxeln då flyttas framåt och vips så smiter hästen ut med ytterbogen.

Sedan kan detta fenomen också bero på hästen i viss mån, den kan ha ett svagt bakben och för att slippa belasta detta så försöker den hålla bakbenet innanför i det svaga varvet och utanför i det varvet som av ryttaren upplevs som det starka varvet. I den svaga sidan faller gärna ytterbogen utåt och i den starka sidan trycker den gärna in innerbogen för att slippa spåra, ytterbak hamnar då på ett ensamt ytterspår och behöver inte bära så mycket vikt. På denna häst måste man hålla sig till rakriktningsprincipen och alltid placera framdelen framför bakdelen, se till att ha bra koll på yttersidan i det svaga varvet så att bogen inte får rymma ut där och i det starka varvet försöka flytta bogen svagt utåt till det svaga bakbenet.

Hästen skjuter ofta ut bogen, om man ställer för mkt med innertygeln och har för dåliga ytterhjälper...
Tkr det känns att man inte har någon kontroll på yttersidan.
Det jag brukar göra är att räta upp, och kanske ställa lite utåt, det är enklare att hitta på yttersidan då, och sen rida på samma sätt med yttersidan fast ställa om inåt, lr vad man höll på med :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar