Hur gör er höleverantör?

Rie

Trådstartare
Jag har köpt hö av samma leverantör under många år. Jag ringer på sensommaren och förbokar hö för att få förhandsbesked och senare mot höstkanten bekräftat antal ton.
Skörden kan ju som bekant slå fel ibland....

Nu när jag ringde så fick jag veta att de inte har något hö annat än till sig själva i år. De hade för lite mark gör hö och mer kreatur.
Alltså fick jag leta nya leverantör.

Det jag reagerar över är att de ju absolut måste ha vetat att de inte skulle sälja hö i år då de dragit ner på mark och ökat beståndet.
Kunde de inte ha sagt det då jag hämtade sista lasset fjolårshö för 1-1½ månad sedan?
Som sagt så har jag varit en trogen kund under flertalet år.

Hur gör era höleverantörer?

Sv: Hur gör er höleverantör?

Vi har förstatjing på småbalshö från "vår" bonde, så oroar mig inte alls för att vi inte får något. De säger garanterat ifrån i väldigt god tid på säsongen om de får in för lite eller om de tror att det kommer bli problem. Har dock aldrig hänt på de 7 år vi köpt hö av dem.

Jag har i några år köpt från en o samma höleverantör. De meddelade tidigt att de efter denna sommar skulle sluta sälja hö. Jag fick köpa allt de hade över så hade jag gott om tid leta leverantör till nästa år. Tråkigt det blev så för dej.

Vi ringer alltid till vår höbonde några månader innan och hör hur det ligger till och att vi vill boka så många balar. Det tycker vi fungerar bäst för skulle han inte sälja eller något annat har inträffat så har man alltid tid och leta efter en ny höbonde att köpa av :)

Vi brukar prata med bonden i slutet av maj typ, så vi vet att han vet att vi vill ha hö. Sedan brukar vi ringa efter midsommar och se om det är inne och om det blev bra så vi kan få den mängd vi behöver. Förra året meddelade vår höbonde att han lade av med hö så då fick vi byta. I år har vi köpt av en ny som jag tror vi kommer att kunna ha framöver också, vi har köpt ett mindre parti för ett par år sedan av samma och det höet är väldigt fint.

Något kan ju ha gått snett med höskörden också?
Jag har varit med om samma och så länge man köper hö svart så vad kan du begära? (nu vet jag inte om du gör det men jag har då aldrig hört någon som får betala hö på faktura eller sett ett kvitto... :grin: )

Vi vill ha på faktura så när balarna är hemma hos oss så får en faktura från höbonden. Men som du skriver så är det nog oerhört många som köper sitt hö svart.

Jag uppfattade det som om de planmässigt minskat ner på höarealerna för att så annat i stället. Då bör de ha vetat i förväg att det skulle bli mindre hö.(Och därmed kunna förvarna om att de ev inte skulle sälja hö i år).
Tror inte att det har blivit lite hö häromkring f ö. Vår bekant som har får har fått åtskilliga storbalar över. Vi måste tyvärr ha småbal, vilket begränsar en hel del.

Jag har haft faktura i flera år.
Ringt och bokat ett lass för avhämtning. Då jag kommit har höet stått framme, vägt och klart, så det har bara varit att lasta på och så har fakturan kommit några dagar senare.

Tycker bara att det brast avseende "god service mot mångårig kund". Kunde ha gjorts snyggare.

Rie
hittat annan leverantör

*kl*

I våras blev det klödd med höet i stallet pålle stod i då.
Fick panik köpa in hö själv och hittde en annons på blocket.
Väl där så hörde jag mig för om där fanns möjlighet att ev. få ingå i hans kundkrets till hösten.
Ringde i torsdags och bokade 200 balar och hämtde i fredags de 50 första.

Både i fredags och i våras frågade han om jag ville ha kvitto på det.
Så mitt hö är köpt vitt med kvitto!
Så länge denna höbonde säljer hö och det fortsätter att vara i samma fina kvalite så stannar jag som kund.

Det är kanske bara här runt Stockholm som alla säljer svart, jag är riktigt förvånad att av tre svar så har alla tre kvitton. Jag har aldrig sett ett kvitto i samband med hö!

Era bönder är helt enkelt lite bättre!

När vi beställde hö så hade vi också faktura.
Då ringde vi i maj och beställde antal ton och vad vi skulle vilja ha för värden på hösilaget. Sen leverades det i augusti/september och sen kom fakturan.

Förekommer allt häromkring där jag bor att höbönderna säljer svart så är nog inte bara runt Stockholm ;)

Varför vi vill ha det på faktura är för att vi tar in det i vår rörelse och höbonden är glad att vi vill ha det på faktura så att han kan visa att han säljer balar :)

Och ja, vår höbonde är riktigt bra! :D

Tycker bara att det brast avseende "god service mot mångårig kund". Kunde ha gjorts snyggare.

Rie
hittat annan leverantör
Ja, det hade väl varit hyggligt om de sagt till... Min bonde tar in hö och levererar två hövagnar till mig direkt (ca 350 balar). Därefter får vi hämta tills det tar slut helt enkelt. Oftast räcker höet hela säsongen, men i år blir det nog inte så. Trots allt har bonden varit tydlig med att han tar in hö i den mån det går och tar det slut så gör det. Vi är alltså medvetna om att vi inte kan räkna med att bli lovade hö för hela säsongen. Ska väl tillägga att bonden inte har några egna djur, så det hö han tar går till oss hästfolk :) Enda anledningen till att han tar hö är för att sköta sina marker så bra som möjligt.

Senast ändrad:

Måste bara tillägga att i allt annat har de varit mycket bra att ha att göra med.
Därför förvånade detta mig mycket.
Om hobbybonden Pelle Persson som säljer svart hade gjort likadant hade jag kanske nog inte blivit lika förvånad.

a1agnlju; då vet ni ju förutsättningarna, och kan handla därefter.

Vet ett år för längesedan då jag köpte av en annan hö/mjölkbonde.
Jag hade ringt och bokat på försommaren. Ringde sedan igen på hösten och fick bokningen bekräftad. En månad senare när jag skulle hämta hö och ringde om detta så säger människan att han inte har något hö alls att sälja.
Då blev det lite panik, eftersom jag hade gjort tvärtemot vad jag annars gjorde. Jag hade -för att få in så mycket som möjligt innan vintern- väntat tills jag bara hade fem balar kvar till två hästar.
Snacka om att ringa runt. Hur lätt är det att få tag i hö i oktober/november på stört? Närapå alla jag ringde hade redan sitt hö uppbokat.
Behöver jag säga att jag aldrig köpte av den bonden igen.

Senast ändrad:

Jadu jag har också köpt av min bonde i flera år men i år har han ännu inte fått in något men jag har såklart fått höra av mig tilll honom. Jag började ringa i maj och senast förra veckan så nu blir det att leta annat hö...

De lever ju lite med samma tyngd som vi deras kundkrets kan snabbt försvinnan när kunde säljer sina djur. Men inte ringer kunden och tala om det.

Jag bokar på vårkanten det antal ton vi behöver för en säsong, då beskriver jag också vilka värden vi har önskemål om. Vår leverantör gör då en analys före midsommar och beräknar ungefär när det är klart för att uppnå önskat värde.:love:

Sedan ringer jag när vi behöver ha fodret och så kommer det.:love:

Det är kanske bara här runt Stockholm som alla säljer svart, jag är riktigt förvånad att av tre svar så har alla tre kvitton. Jag har aldrig sett ett kvitto i samband med hö!

Jaså, vi har alltid köpt mot faktura och så har de varit med de tidigare leverantörerna också.

Något kan ju ha gått snett med höskörden också?
Jag har varit med om samma och så länge man köper hö svart så vad kan du begära? (nu vet jag inte om du gör det men jag har då aldrig hört någon som får betala hö på faktura eller sett ett kvitto... :grin: )

Då får jag skaka din världsbild ordentligt ;)
Tror det var -98/-99 som jag köpte utan kvitto senast, och sedan 2000 har jag alltid fått faktura på höet och jag tror inte jag är så ensam om det som du tror.

/Camilla

Senast ändrad:

2006-2009 var jag i Uppsala och min "höbonde" var i knivsta, så det är ju inte så långt från Stockholm ;) och även då köptes allt med faktura.

/Camilla

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 423
Senast: Nixehen
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö Betet torkar bort i värmen. Fortsätter det såhär är jag utan bete i juli :eek: Och jag brukar ha FÖR MYCKET bete, men den här våren och...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: Invinciblestables
·
M
Foder & Strö Vi har under många år tagit hö från samma vall och alltid analyserat det och vet ungefär vilka värden man kan förvänta sig, beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama