Hur göra med trafik?

Sv: Hur göra med trafik?

Jag tror vi tolkar TS olika?

Det du beskriver - en häst som alltid trasslar när det kommer en bil, där håller jag helt med dig, den är inte redo för 'vägen'

Men det TS skrivit är (bl a):

Men hästen är lite oberäknelig. Vissa dagar är hon mycket lugnare, och då är jag också mer avslappnad. Sedan har hon sina "hispiga" dagar, och känner man att hästen är på väg ner i diket när det kommer en bil så sitter man inte så lugnt nästa gång det kommer en .

--

Min häst var relativt trafiksäker innan hon blev sjuk

--

Men i "trängda" situationer blir det svårt.


Det har jag tolkat som att hästen inte har direkta problem med trafiken utom när den kommer 'tätt inpå' och hästen inte känner den har någonstans att 'fly' om den behöver det. Och att de måste passera en väg med taggtrådsstängsel på båda sidor och ganska smal, för att ta sig till bättre vägar. Och den vägen är en sträcka av 500 meter!

Dvs hästen är inte generellt trafik/bilrädd, men flippar ur om den känner sig trängd/inte känner den KAN fly om den behöver. Och det inträffar på aktuell sträcka med stängsel på båda sidor, men vissa dagar är det bättre, andra sämre.

Det ser jag, generellt, inte som konstigare än om en häst är helt trafiksäker men kan 'fnatta' för motorcyklar t ex. I TS fall blir det extra olyckligt dock iom att sträckan är tämligen vältrafikerad, så det blir många bilmöten.

Naturligtvis kan och bör man träna på 'bli passerad av bil i trängda lägen', men det är inte alls lika enkelt åstadkomma som om hästen är 'rädd för bilar/motorcyklar/bussar'.

Och, om jag bodde i TS krokar, och 'varje dag' fick snigelköra efter TS som red mitt i vägen, eller stanna för TS skulle kunna passera - på en sträcka av fem hundra meter, så skulle det inte höja mitt blodtryck direkt.

Däremot om man byter ut 500 meter mot 5 kilometer. Men nu, det är en så minimal sträcka, och ett specifikt läge?

Sen kan man inte kräva alla bilar ska stanna ändå nej, men jag har som både bilförare och hästägare svårt att förstå att man inte väljer att göra det, och/eller hur man skulle kunna uppröras av det.

Men jag tror vi tolkat TS olika, och isf är vi betydligt mer ense än det verkar i sakfrågan skulle jag tro?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Dock, skulle jag se att hästen börjar krångla, klart man stannar/kör åt sidan,, inte värre än att väjja för något annat, Men skulle det vara samma ekipage dag ut och dag in som krånglar, då skulle mitt tålamod ta slut och jag skulle be ekipaget sluta blockera vägen varenda dag.

Fast det är just det som många inte gör här. Min häst kan börja backa mot taggtråden och de kör ändå... Då blir det ju hela tiden väldigt negativt både för mig och hästen. Och "risken" för att stöta på mig är knappast särskilt stor. Jag rider för det första inte varje dag, det brukar bli ca 4-5 ggr/vecka, och då inte ens alltid på den vägen. Det finns ytterligare en alternativ väg. Jag rider inte ens på samma tid heller, så risken att samma bilförare stöter på mig är rätt liten. Därför borde väl knappast tålamodet tryta - så himla stressad kan man väl ändå inte vara jämt?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Och att de måste passera en väg med taggtrådsstängsel på båda sidor och ganska smal, för att ta sig till bättre vägar. Och den vägen är en sträcka av 500 meter!

Och inte ens det egentligen! Hela sträckan är ca 600 m (har precis mätt på iform.se :)), men den bit där det är taggtråd på båda sidor är kortare - kanske 200 m max. Men oturen är ju sådan att det alltför ofta är precis där jag möter de som kör fort och kan då inte komma av vägen som jag önskar, både för mig själv och bilens skull.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Kanske har missat men vad gör hästen om du går samma sträcka och möter bilar. Antar att du skulle känna dig säkrare och inte föra över din "rädsla" på samma vis. Min kille som fick fång förra sommaren har jag prom. för hand och tömkörning under rehab tiden och då passat på att träna bilar traktorer snöplogar och andra fordon. Nu har jag nog tur för dom flesta häromkring har lärt sig läsa hästarna och stanna, sakta in vid behov, snöplogen slog även av bilen en gång i vintras, det fanns bara ca. 50 cm att gå förbi på. TACK till honom. Även om han för det mesta inte bryr sig så kan han reagera mer vissa dagar och då brukar jag uppmärksamma bil/traktorförare på detta som för det mesta förstår. Nu ger jag mig inte ut på dom vägar som jag vet tex. just dom dagarna som bönderna håller på att köra fram och tillbaka hela dagarna under vissa perioder, även om han inte skulle reagera så tycker jag inte att dom skall behöva hålla koll på hur han reagerar och sakta ner hela tiden. Min förra häst var stensäker även på stora vägen, 90 väg med tung trafik så i början hade grannarna svårt att förstå varför denna inte var det, men kommunikation löser mycket. Visst kommer någon "idiot" ibland men det får man tyvärr räkna med.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Hur reagerar han på att gå under pressening, genom trånga gångar, om saker kommer plötsligt bakifrån eller från sidan? Oavsätt hur kort sträckan är, ger man sig ut där så Bör man ha koll på sin häst majoriteten av gångerna. Du har ju skrivit att du ibland har fullt upp fast din kille går med brevid.
Då bör ni jobba på problemet först innan ni utsätter bilisterna för er. Både för bilförarnas skull och din egen.
Finns jättebra NH övningar för att bygga upp förtroendet mellan ryttaren och hästen. Och jättebra instruktörer som ger en självförtroende och mod. Är du osäker och för över det på hästen, ta hjälp, sen kommer ni fixa det kanonbra utan att behöva blockera vägen.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag tror också vi är väldigt ense.

Oavsätt hur kort sträckan är så tycker jag att man bör ha någorlunda koll på sin häst om man rider där. Bilar bör kunna köra förbi. Hade det varit lastbilar så hade det varit en annan sak, svårare att träna med om man inte har en lastbil själv. Men bilar som är så vanliga fordon...
 
Sv: Hur göra med trafik?

Fast jag anser ju (nu vet jag inte hur det är för TS i det fallet dock) att det inte är riktigt så enkelt, som att ska man rida där ska hästen klara av bli trängd. Naturligtvis är det idealet och målet, men det är ju tyvärr inte så enkelt att komma dit utan att hästen får träna även i skarpt läge? Som sagt nu vet jag inte hur det är med TS häst i det fallet, om den exvis generellt tycker illa om att känna sig trängd t ex. Men om inte, så är det inte alltid så lätt att om det funkar 'annars' funkar det i alla lägen i övrigt.

Det är ju ngt som syns även inom helt andra områden av hästeriet. Ett hundvan häst som är uppvuxen med ett koppel hundar kring benet, men som kör stora showen av en lösspringande ANNANS hund på ridturen. Eller som är helt kosäker i alla lägen, men som far som ett popcorn av ANDRA kossor efter vägen. Så det KAN ju vara så att det är där och bara där det är problem, och då hjälper det ju inte träna annan stans än där. (Tyvärr)

Bettysmatte - en tanke slog mig när jag mockade. Är hon RÄDD/stressad - eller mer ARG/grinig? Det är ju en bestämd dam du har, och kanske har hon lärt sig att dte går bra att börja tramsa och 'spela upp' registret? Påspätt då av att du fullt begripligt själv blir osäker?

Tänkte lite på det nämligen, mitt fullblod var helt trafiksäker. JAG är sen förra hästen rädd för motorcyklar när jag rider. En gång kom sådär 20 harley davidsons och vrålade förbi. JAG fick helt ärligt panik och jag svär mitt hjärta stannade för en sekund där. Såklart blev jag spänd som en fiolsträng, började fippla med tyglarna och allt möjligt annat. Och lär till hästen ha signalerat 'NU DÖR VI!' och inget annat. Han rörde ett öra, det gjorde han. Vred det bakåt mot mig och undrade 'vad i hela friden sysslar du med, har du helt tappat greppet?'. Motorcyklarna brydde han sig inte ett smack om.

DÄREMOT, om han började fnysa och stå emot för något (eg ofarligt) och jag gick på, så började han gärna med stora showen av att backa, lätta i fram och bete sig rent allmänt 'okontrollerat' (vet ni att man kan galoppera baklänges...?). Han kunde racerbacka ner i diken, in i stängsel osv. JAG är pissrädd för att han ska backa in i stängslen på vägen det där oftast hände, då det sitter vargtråd på dem, dvs en blank järntråd på distansisolator, lågt så i perfekt höjd att skära av senor på. Så när det började bli risk att han skulle backa in i stängslet släppte jag pressen. Han var inte dummare än han lärt sig det (förra ryttaren hade dessutom blivit rädd när han började sådär och långt tidigare släppt pressen övht). Och helt sonika använde det när han tyckte att 'det här vill inte jag/det här är inget kul/jobbigt'. Att på hemväg göra halt var ett mycket bra sätt att 'sätta igång' beteendet för övrigt, det var så jag genomskådade honom, han var inte alls rädd, bara 'tjurig'.

Kan tala om att efter den gången han under ett sånt där uppträde backade in i ett elstängsel med ström på, så var det ALDRIG problem passera där mer. Ever. Och det blixtskadade trädet som han brukade ta som anledning att 'dra igång' just där var helt plötsligt helt ofarligt...

Så, bara kom att tänka på att hur mycket är hon eg rädd/skrämd, och hur mycket är hon 'grinig' och har lärt sig att det funkar och/eller 'man kan/ska göra så här'?
 
Sv: Hur göra med trafik?

Först tränar man hemma/annan stans. När det sitter, då ger man sig ut vid en tidpunkt när det är minimalt med trafik. Och så ber man folk man känner att hjälpa en träna på den vägen. Genom att krypköra förbi och sen så småningom köra som vanligt förbi. När det sitter och man känner sig säker själv, då kan man ge sig ut och rida där vid normala tidpunkter.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Kan absolut vara att hon försöker bestämma OCKSÅ! Hon har väldigt mycket åsikter...;) Till exempel kan hon ju tycka att vissa vägar inte passar. Då går jag på henne, petar med spö om det behövs, och hon ger sig men måste ofta visa med bakutspark att hon egentligen inte tycker som jag tycker... Sist när det kom en bil för fort och för nära kände jag faktiskt att hon sparkade bakut (lågt och lite, men ändå) precis när den kört förbi som om hon blev irriterad. Så det är mycket, mycket möjligt att det är en blandning av rädsla och irritation från hennes sida...
 
Sv: Hur göra med trafik?

Nu har jag gjort något riktigt konstigt - hoppas ingen såg mig...:D Men jag kom på att vi alla pratar "smala grusvägar" men vad menar vi med det egentligen? Vad är smalt? Jag kan tala om att min smala grusväg bara är stax över 3 meter bred. Hur breda är era "smala grusvägar"?

Giganten: Det är inte lätt att hitta någon tid som den här grusvägen inte är mycket trafikerad. I princip börjar trafiken kl 4 med tidningsbilen i flygande fläng och så fortsätter det i princip hela dagen. Det kommer även en del timmerlastbilar (ja, året om :crazy:), traktorer och annat jox på denna väg. Har aldrig förstått hur många människor det måste vara som bor längs med den. Måste vara stor vägbrist i området... Ni anar inte vad jag trånar efter skogsvägarna på andra sidan som är avstängda med vägbom och flera lager taggtråd på vardera sidan (som slutar i ett dike)...
 
Sv: Hur göra med trafik?

Det spöregnar just nu, annars hade jag gått ut med tumstocken. Men ca 3m här med. Det som gör den trängre är folks buskar som spretar utåt. För att slippa repa bilen så kan man inte köra i kanten hela vägen. Och våran väg är 2 km lång. Finns åtminstone 3 stall längs med vägen (privatstall på egna tomten med plats för ungefär 2 hästar).
 
Sv: Hur göra med trafik?

Jag vet inte hur brett, men det går inte att mötas två bilar annat än på vissa bitar/ställen på den jag betecknar som smal. Jag har kasst ögonmått så jag ger mig inte på att gissa dock. Men en bild och då är det några dm kvar på var sida, så gäller att bilföraren inte vinglar, då är de i diket med ena däcket.

Den är dock otrafikerad 99.9% av tiden. Den andra grusvägen som jag anser är 'normal' den är så att två bilar preciiiiis kan mötas (utom vissa bitar), men vid möte är båda bilarna ute på absolut yttersta vägrenen med yttre hjulen. Mötas lastbil + bil eller traktor + bil går inte.
 
Sv: Hur göra med trafik?

Min är två meter, jag har varit ute och mätt den en gång faktiskt. Men den är bara 500 meter lång, längden är också mätt och jag är den enda som bor längs denna väg som slutar ute i skogen. Två bilar kan absolut inte mötas, finns en mötesplats halvvägs. Eltrådsstängsel och stenmurar längs sidorna, som min unghäst tjusigt seglade över en gång hon blev skrämd och slet sig under en promenad. Ganska grunda diken mellan stängslet och vägen förut på ett ställe där det är otäckt djupt
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra med trafik?

skulle man kunna fråga bonden med kossorna (?) om han kan byta till något bättre än taggtråd..trodde det var förbjudet.

annars så tycker jag att man ska synas,med reflexer, (väst alltid,även på dagen på sommaren) så att bilförarna har en chans att se,sakta av..är det en raksträcka så syns man kanske,men det är otroligt hur dåligt en häst med ryttare i tex bruna kläder syns,även en solig dag..

vidare vet jag hur jobbigt det är med den dåliga cirkeln,man kan inte slappna av,då man aldrig vet hur hästen ska reagera.min kompis har ett liknande problem som du,och dom väljer att rida på åkern och på plan..tyvärr,det e så tråkigt..att aldig kunna rida ut tillsammans o hästen blir ju uttråkad..

mitt tips är att om du har en orädd kompis som skulle rida ut,så att oron inte skulle föras över? sen när du ser att det går bra,kanske du själv kan slappna av bättre?
 
Sv: Hur göra med trafik?

skulle man kunna fråga bonden med kossorna (?) om han kan byta till något bättre än taggtråd..trodde det var förbjudet.

Nej, det kan man ju inte göra. Han måste ju få ha vilka staket han vill.

annars så tycker jag att man ska synas,med reflexer, (väst alltid,även på dagen på sommaren) så att bilförarna har en chans att se,sakta av..

Har precis modifierat en reflexväst igår så den passar, och sitter fast, utanpå säkerhetsvästen :). Den kommer jag att ha på mig hädanefter.

mitt tips är att om du har en orädd kompis som skulle rida ut,så att oron inte skulle föras över? sen när du ser att det går bra,kanske du själv kan slappna av bättre?

Bra tips, men jag har tyvärr inte så många "hästbekanta"...
 
Sv: Hur göra med trafik?

Ett knep förresten jag fick lära mig som jag bara provat en gång men funkade då, är att låta hästen 'jaga' en bil. Ta maken t ex som ställer bilen (på tomgång) på lämplig väg, du kommer ridandes på vägen mot bakändan på bilen, och när ni är si och så nära låter maken bilen rulla iväg. Man kan sen trava efter bilen med. Hästen ska då, påstås det, få illusionen att den kan driva iväg bilen och de ska då bli tryggare. Sant eller ej låter jag vara osagt, men den jag hade med liten känslighet kvar tyckte det var en tvärkul lek, och sista känsligheten försvann.
Rekomendenderas men det viktigaste är en människa som inte förväntar sig att det ska hända så mkt och inte förbereder sig att det ska gå åt fanders. Har jag använt mig mkt av den metoden och funkar på mkt som hästar är rädda för som plastpåsar mm. Inte en häst som det inte funkat på och för vissa har det gått väldigt snabbt och andra har fått gått långt bakom innan de kunnat gå precis bakom föremålet
 
Sv: Hur göra med trafik?

enda sättet att lära "idioter" att man inte kör som en galning vid möte/omkörning av häst är:
# att pynta ut sig med reflexer så att alla julgranar i hela världen blir avundsjuka. (så dom säker ser dig även om det är ljust ute)
# sen rider man helt enkelt mitt i vägen tills bilisterna antingen saktar ner eller stannar, då flyttar min sig så dom kan köra förbi eller att man kan rida förbi (man ska inte flyttar sig för mkt, bilisterna är trots allt rädda om sina bilar så dom kommer köra försiktigt när dom passeraar dig)
#sen ler man glatt och vinkar så dom förstår att dom har gjort rätt. (positiv förstärknig tror jag det kallas, funkar på alla levande varelser)

för dom bofasta som kommar att möta dig flera gånger kommer snart lära sig att man ska sakta ner när dom ser dig, och turisterna få man hoppas att dom kommer ihåg läxan efter en gång och att dom hädanefter kommer ta det lungt och vissa hänsyn till andra ryttare här i världen :)

detta har jag gjort på flera platser här i världen och det funkar varje gång, det är ett internationelt "språk" så alla förstår ! ;)

kom ihåg - man måste våga ta plats för att få plats !
Funkar perfekt fast har en helt trafiksäkerhäst så brukar inte bry mig men är jag på en unghäst eller rider ut med annan på en ej trafiksäkerhäst så gör jag så.

Det viktiga är dock som du skrev att le och tacka för hjälpen för då är det få som fortsätter att vara arga även om de blev det innan :D

Gör det dock bara om vägen tillåter det så billisten eller motorcyklisten har god sikt innan och sett en. Man bör ju vara bered om det är någon riktig idiot som vägrar sakta ner att kasta sig ut mot väggrenen men det har aldrig hänt mig under sista 20åren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur göra med trafik?

Kl* har bara skummat igenom tråden, men jag känner igen scenariot, vårat stall ligger som ditt nära en tungt trafikerad storväg och den enda vägen utöver det är en trafikerad grusväg med djupa diken och bäckar runt om, det är inte kul alls när både häst och ryttare hamnar i trängda situationer sådär och det suger musten ur det positiva med uteritter, jag vet att det jag gjorde knappast kan räknas som varken hänsynsfullt, lagligt eller säkert, men jag var så förbannat less på att ingen visade oss hänsyn heller
så "Ett öga för ett öga" blev min filosofi:

Började på grusvägen, där det var bra sikt och bilen såg oss på långt håll, så red jag mitt ut i vägen och viftade som tokig med armarna, joxade lite med hästen så hon såg orolig ut för ett otränat öga, detta var ju avskräckande för bilförarna som då saktade ned och körde åt sidan, jag tackade tydligt och red smidigt förbi så de skulle kunna fara igen så fort som möjligt, de flesta som använde denna väg var ju återkommande så de kände igen oss och började automatiskt att visa hänsyn för oss ;)

När damen galant klarade av att de körde förbi oss lugnt och försiktigt så gav vi oss ut på stora vägen, där gjorde jag så att jag red ut så vi gick mitt i körbanan och gav bilarna tecken att sakta ned, sedan red jag ut i gräskanten och lät dem passera och tackade artigt, samma sak här; om bilförarna inte har förståelse eller insyn kan de inte klandras, men samtidigt kan man inte låta en så farlig situation gå obemärkt förbi, nu har de flesta trafikanterna på båda vägarna fattat vinken, och samtidigt har jag fått en trafiksäker häst på köpet.

Aboslut att rekomendera om bilar du möter kör i en hastighet så de hinner sakta ned, och att det är fri sikt från alla håll och kanter :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 096
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 264
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 154
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp