Hur gör ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Ni som är gravida, hur gör ni med tex nyårsskumpan eller drickat till maten? Helt alkoholfritt eller någon dl?:confused: Har hört att ett eller två glas vid fest är tillåtet, hur stämmer det och är det efter en viss vecka detta går? :confused:
Hur skulle det vara för tex jag som är i slutet av första trisemestern? :confused:
Tacksam för era svar!!:bow::bow:
 
Sv: Hur gör ni?

Jag höll mig helt alkoholfri hela graviditeten, samt under tiden jag ammade. Nu ska jag skåla i Pommac, trots att jag inte längre ammar lillen, han snuttar bara någon gång då och då.
 
Sv: Hur gör ni?

Det finns ju alkholfria alternativ till nyårsskumpan. Jag drack inget med alkohol i under min graviditet, förutom någon mugg med glögg, den man köper i affären, visste inte att det var lite alkohol i den. Dricker inget alkoholhaltigt nu när jag ammar heller. Har varken lust eller någon form av behov att dricka. Det finns så mycket att dricka utan alkohol i.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag har under mina 40 v druckit ett kvarts glas vin ca 5 ggr. Alltså inte ens två klunkar. Mest för att det luktar och smakar så gott, sen har jag det och smuttar på hela kvällen :D

En dl hade känts för mycket för mej. Möjligtvis skålat i champagne vid 12-slaget men bara smuttat lite.
Man gör som man vill, det finns olika studier som visar olika. Det finns kvinnor som druckit som fått helt normala barn och det finns kvinnor som varit helnyktra och ätit jättenyttigt som får sjuka barn. Det är upp till dej själv vad ditt samvete tillåter.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag tror inte det är speciellt farligt att dricka ett glas skumpa.
Men jag tycker det är löjligt att inte låta bli - kan man inte överleva nyår utan alkohol så kanske man ska fundera lite på sina prioriteringar. Det finns så mycket goda alternativ.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag lät bli all alkohol hela graviditeten (och har fortsatt på den linjen nu när jag ammar). Det kändes helt onödigt att ens ta en klunk med alkoholdryck tyckte jag.

Om du frågar sjukvården i Sverige så är deras rekommendation att låta bli alkohol helt under graviditet.
 
Sv: Hur gör ni?

Jag dricker ingenting. Jag drack inte ens 2.2% glögg från Ica under julen. Jag tycker att det är onödigt. Jag dricker extremt lite alkohol annars också. Inte ens ett glas vin till maten. Pommac och julmust är toppen :)
 
Sv: Hur gör ni?

Jag var inte alls sugen på alkohol när jag var gravid, vi åkte på kryssning med jobbet 2 månader innan jag blev gravid och redan då kändes de lite konstigt, för tänk om jag var gravid!

Nu ammar jag och kan inte ens dricka Jaffa för det smakar som världens äckligaste grogg!!
Och jag blev illamående av att bara gå på bolaget under gravidien och nu när jag köpte julsnaps ;)
 
Sv: Hur gör ni?

Jag hade inte ens en tanke på att ta något sånt när jag var gravid. Kände inget sug alls och tyckte det var ganska onödigt, är ju ändå bara några få månader som man är gravid.
 
Sv: Hur gör ni?

jag drack kanske en klunk öl under hela graviditeten.

det är väl kanske en halv dl under 8 månader.

tycker inte att min son skulle få i sig alkohol bara för att jag ville dricka. df avstod jag.
lätt val.
 
Sv: Hur gör ni?

Tycker det är självklart att man inte dricker.
Har man inte karaktär att hålla sig ifrån det för ett ofött barns skull vet jag inte i ärlighetens namn varför man skaffar barn.
 
Sv: Hur gör ni?

Eftersom jag tycker att alkohol och barn inte går ihop så var det självklart för mej att avstå, både under graviditeten och under amnings tiden.

Och överhuvudtaget när barn är med.

Dessutom tycker jag inte att alkohol är nödvändigt i något sammanhang, jag var nykter igår liksom många andra nyårsaftnar, utan att vara varken gravid eller ammande eller några barn hemma, de var ute på sitt håll.
 
Sv: Hur gör ni?

jag drack alkoholfri skumpa och alkoholfritt vin hela nyårsafton.
Vissa menar att det inte finns några bevis för att måttliga mängder alkohol skadar barnet. Jag tycker dock att det är ett billigt pris att betala för att få ett friskt barn!

Jag är i v 13+0 nu
 
Sv: Hur gör ni?

Har inte så mkt som luktat på alkohol sedan jag blev gravid o tänker inte göra det förrän jag ammat färdigt sen heller.

I början var jag så sjukt sugen på cider hela tiden, och jag tyckte att alla jag träffade luktade öl.
Nu känner jag aldrig något sug efter alkohol, men jag kommer förmodligen att tycka att det är riktigt gott att få ta en kall sen någon gång i framtiden.
 
Sv: Hur gör ni?

Inte en droppe alkohol under graviditet och amning för mig. Varför riskera barnets hälsa för resten av livet (fostret är olika känsligt under graviditetens olika faser) när man bara är gravid i 9 månader? (Vill man dricka alkohol efter förlossningen så är det ju bara att låta bli att amma tills spriten gått ur kroppen igen...)

Jag skålade i Pommac tillsammans med min systerson + syrrans sambos dotter (båda 7 år), minst lika gott som skumpa.:d
 
Sv: Hur gör ni?

Jag har inte druckit nåt under hela graviditeten och tänker inte göra det nu sista veckorna heller. För mig känns det självklart. Fimpade sista ciggen samma dag jag fick veta att jag var gravid. Nu har jag inte bara mig själv att tänka på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp