hur gör ni vid jul??

M

milles mamma

när man ska fira jul me både sitt barns farmor,farfar å mormor å morfar??? då farfar bor ca 6 mil från farmor,så tycker jag det blir lite mkt farande(då inte farfar tycker att vi kan bjuda farmor till han,han tycker det e olämligt). då tycker jag som så att då firar vi det ensama jag ,min sambo å min son...sen e dom välkomna att hälsa på...e det för hårt?
 
Sv: hur gör ni vid jul??

NI gör som ni vill !

Fast inte riktigt - ni kan ju inte bjuda in folk till nån annan än er själva - dvs inte bjuda farmor till farfar - och de som vill komma dyker upp. De som inte vill eller har annat för sig kommer inte.
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Tycker du gör rätt. Vi kommer köra typ vartannat år-principen med farmor&farfar och mormor&morfar. För att slippa flänga runt på flera ställen varje dag som vi gjorde när vi inte hade barn.
 
Sv: hur gör ni vid jul??

men jag känner att om inte farfar vill bjuda hem farmor till sej (då han gjorde detta på sonens dop,vilket va hemma hos farfar ,å då var det inga problem.....) så kan vi lika gärna fira jul ja ,min sambo å min son,så får alla andra komma om dom vill....blir ganska sur ang detta...det e deras första barnbarn och dom har levt skilda i över 20år....kan man inte ta sej i kragen å frira julafton tillsammans första året med sitt första barn barn??? hur ska det bli när han fyller 1år i januari?? ska vi behöva bestämma olika tider när farmor ska komma ,å en annan tid när farfar ska komma?? tycker dom ska ta sig i kragen å fatta att dom har ett barnbarn ihop....
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Min svärmor och svärfar drar inte jämt. Har ju ingen bebis än men har firat jul "hela släkten ändå" och kommer göra lika dant i år när det finns en liten kotte i vår familj :)

Mina föräldrar har +13 mil att åka och vi träffas inte så ofta så de har kommit hem till oss några dagar tidigare och hjälpt till med alla förberedelser och ta in gran, pynta den osv.

Sen den 24e så har svärmor med sin familj kommit hit och firat med oss (knytis) och sen den 25e har svärfar kommit över.

Enda sen vi blev tillsammans har det firats julafton både den 24e och 25e ;) Gör ingetning för mig, jag älskar julafton :love:
 
Sv: hur gör ni vid jul??

ok min mamma å pappa (dvs min sons mormor å morfar e det ok att vi firar jul dagen efter...men sen e det ju så me farfar som inte går me te att ta ditt farmor...det känns bara tramsigt) ne jag tror jag har bestämt mej...vi firar jul själva om det ska vara tjafs om jul...och både farmor å farfar e välkomna hit ....om dom vill.....
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Gör som så,fira julen hemma,bjud mormor o morfar o farmor o farfar o dom ni vill fira jul med! Duger det inte för vissa att komma och fira barnbarnets första jul,ja då får dom vara hemma!
Skulle aldrig falla mig in att ha olika bjudningstider för släkten för att vissa ej drar jämt! Och åker heller ej runt till hela släkten på julafton och stressar ihjäl mig! Jag har mina barn och min familj och vill fira julen med dom! Släkten är välkommen hit,men duger det inte för att vissa är bjudna,ja då är det enkelt:stanna hemma!
Annars får ni göra så att ena året är ni där,andra året hos någon annan och tredje året hos er!
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Vi ska vara hemma, både pga att jag inte gillar att vara hos andra på julen & för att vi har stallet fullt med hästar som ska tas om hand.De som vill komma till oss får göra det & de som inte vill får slippa:angel:
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Hur är dina föräldrar mot farmor och farfar då? Går ju att lösa så att mormor, morfar och kanske farfar kommer över 24e och sen kommer farmor över den 25e.

En jul firade vi så att vi åt julfrukost hos farmor och öppnade våra paket. Sen vid 11:30 åkte vi över till farfar (ca 1½ mil) och åt en lunch och öppnade paket. Sen vid 15-tiden åkte vi ner till mina föräldrar (ca 13mil) åt middag, kollade på kalle och öppnade paket.

Fungerade kanonbra men då var det ju bara vi, inget barn eller djur som ska åka med ;)
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Tycker absolut ni kan vara hemma och bjuda alla som vill komma :idea:

Vi har börjat fira jul hemma, jag avskyr att flänga runt som en tättspole mellan föräldrar o släkt! (plus att jag fyller år och har namnsdag på julafton så det är liksom ENDA dagen).

Skapa er egna tradition, jul hemma i lugn o ro är ju underbart, däremot stress för att hinna/dåligt samvete/dåligt väglag är bara SOPIGT!
 
Sv: hur gör ni vid jul??

mormor å morfar jobbar på julafton så vi ska fira dagen efter...
 
Sv: hur gör ni vid jul??

.sen e dom välkomna att hälsa på...e det för hårt?

Jag bestämde mig redan när jag och sambon träffades att jag aldrig i livet kommer att sitta och åka runt till flera olika familjer på julafton (som han brukade göra då). Ännu mindre tänker jag göra det när vi fått barn!! Frånskilda far- och morföräldrar tycker jag faktiskt får finna sig i att antingen kunna klara av att umgås på julafton eller så får de besök vartannat år eller så.

Jag tycker ni gör en helbra lösning genom att förlägga firandet hemma hos er och bjuda över släktingarna!

I år är vår bebis bara 3 veckor på julafton. Så då kommer vi troligen säga: "hej alla, vi kommer inte till er, men ni är välkomna till oss! Vi står för skinka och köttbullar om ni tar med er Janssons, julgodis och sill" (tex). Om då någon av de skilda inte kan finna sig i att vistas i vår lägenhet samtidigt så är det deras problem, inte vårt.
 
Sv: hur gör ni vid jul??

.kan man inte ta sej i kragen å frira julafton tillsammans första året med sitt första barn barn??? hur ska det bli när han fyller 1år i januari?? ska vi behöva bestämma olika tider när farmor ska komma ,å en annan tid när farfar ska komma?? tycker dom ska ta sig i kragen å fatta att dom har ett barnbarn ihop....

Om ni är rättframma och ärliga så ställer ni den frågan till farmor och farfar!

Tyvärr finns en del vuxna som trots det var längesen de skiljdes har svårt att kunna mötas tillsammans. Sorgligt och ganska barnsligt. Man får försöka att inte ta åt sig personligen utan inse att problemet är deras.
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Vi har de senaste tre åren vägrat att åka hemifrån på julafton... Men det har fungerat bra! Min mamma och syster har bott hemma hos oss, första året kom svägerskan med familj och svärmor och åt mat på kvällen, men det blev lite hetsigt, för de ville hem till sig oxå.
Så de två senaste åren har de haft svärmor hemma på julaftonsfrukost, sen har allihopa kommit på fm och fikat julfika och så har vi delat julklappar med dem, sen har svärmor varit kvar och ätit med oss, och varit här när tomten kommer och sen har antingen vi skjutsat henne till svägerskan eller oxå har de hämtat henne. Sen har vi delat de sista julklapparna, ev ätit någon kvällsmacka, lekt med barnen och när de har somnat så har vi spelat något spel. Jätteskönt och väldigt ostressigt!
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Om det är farfar som inte vill att farmor ska vara med, så tycker jag att ni bjuder farmor, mormor och morfar. Vill farfar fira med er så får han bita i det sura äpplet... Vill han inte fira tillsammans med övriga så kan ni ju ta det någon annan dag, t.ex. nyår? Tycker absolut inte att farmor ska bli utanför, det är ju inte hon som trilskas (om jag uppfattat situationen rätt)

Vi har inte riktigt det problemet i vår familj, vårat dilemma är att farmor/farfar bor 60 mil från mormor/morfar, så vi kan ju inte gärna åka mellan på julafton. Vi har löst det så att varannat år firar vi med mormor/morfar, och de vi inte firar jul med firar vi nyår med istället. Året därpå blir det tvärtom.
Iår däremot tänkte vi vara lite bekväma av oss, så vi tänker bjuda in alla till oss istället (det känns så jobbigt att åka så långt, skulle varit hos farmor/farfar iår). Lata, javisst!!!! (självklart ordnar vi övernattning åt de som kommer ner)
 
Senast ändrad:
Sv: hur gör ni vid jul??

Vi firar uppe i Stockholm hos min släkt. Dvs mormor, morbror och moster, samt vi och vår son.

Vi firar däruppe av en ganska så enkel anledning. Sonens pappa umgås inte med sin mamma, så det blir inget julfirande där. Jag och sonen åker dock dit på julmiddag sådär runt lucia någon gång, för julklappar och god mat.

Nyår firas inte med någon ur släkten faktiskt. Förra året var Sebastian bara 3 mån gammal då, så jag stannade hemma med han och hunden. Sjuka var vi också. I år ska han få följa med in, med sina inköpta hörselskydd såklart, och träffa lite folk och se sina första raketer. Sen åker jag och han hem till hundarna, som inte får vara själva hur länge som helst ju. Där vi bor är det ingen mening med att fira nyår, för det är så långt ute på landet så man ser knappt någon raket alls :D
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Detta vill du nog inte höra, men jag delar ditt problem och har efter många år lärt mig att gilla läget: min pappa dvs morfar vill ha minsta möjliga att gör med mormor.
Jag har gråtit, grälat och till slut gett upp. De ses när det råkar bli så, jag drar gränsen vid att tala om för morfar när mormor är hos oss. Stöter de på varann så får de hantera det. Inga problem med mormor men morfar...:crazy:
Det är hopplöst löjligt men jag kan inte ändra det! En gång var han urdum och sa till barnbarnet att han inte kände mormor! :mad: Men då talade jag om att när/om det skulle gå ut över barnen så fick han inte träffa dem. det tog skruv och sedan dess håller han det inom sig, är någorlunda artig men inte ett dugg mer.En envis gammal gubbe är han, fast barnen och jag älskar honom ändå!
Hoppas du lyckas få en bra jul i alla fall och om du inte kan ändra dem så gilla läget! Det blir lugnast för dig :smirk:
 
Sv: hur gör ni vid jul??

Jag och min dotters far har varanna år med vår dotter. Förra året hade jag dottern över julen men inte nyår. Detta år blir det tvärtom. Sen så brukar vi åka på julafton min mamma ett år och pappa det andra året. Men nu har man en pojkväns familj också. Så nu har vi 3 familjer att tänka på. Som tur är så bor mamma bara några min ifrån och pappa 1 timme ifrån. Medans pojkvännens familj bor 84 mil ifrån.
Detta år kommer pojkvännen ner och dottern åker till sin pappa. Jag och killen åker till min pappa över julafton och söver över där och åker till min mor på juldagen.

Mvh
 
Sv: hur gör ni vid jul??

när man ska fira jul me både sitt barns farmor,farfar å mormor å morfar??? då farfar bor ca 6 mil från farmor,så tycker jag det blir lite mkt farande(då inte farfar tycker att vi kan bjuda farmor till han,han tycker det e olämligt). då tycker jag som så att då firar vi det ensama jag ,min sambo å min son...sen e dom välkomna att hälsa på...e det för hårt?
Nej, det är inte för hårt.
Jag beslöt genast jag fick barn att på julen är vi HEMMA. Och de som vill träffa oss får komma och hälsa på isf. Lite knot var det väl, men det måste ju vara vars och ens val!
 
Sv: hur gör ni vid jul??

*kl*

Jag tycker det är förbaskat skönt att åka bort på julen, och slippa all disk och logistik.
Jag tar med lite prylar, eller hjälper till med mat alt. åker utomlands på storstadsweekend. Att dra hem alla släktingar och tvingas städa i en vecka innan eftersom jag annars känner mig usel är bara jobbigt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 194
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 519
Senast: cherie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 693
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp