Hur gör man när man visar sin häst?

Lolita

Trådstartare
Hej! Jag har köpt mig en tvåårig hingst och tänker att det hade varit kul att visa honom nästa år när han är tre år, jag har dock aldrig varit på någon avelsbedömning och kan ingenting om hur det går till, vad det kostar och allt praktiskt runt omkring. Hur gör man? =) Skulle vilja ha en förklaring från början till slut. Ska man anmäla sig? Vad kostar det? Vad gör man när man kommer dit? Vad ska man visa, osv?
 
Jag visade min new forest för första gången i somras, på en sommarpremiering, då som fyraåring. Hon visades aldrig som föl, och av olika anledningar har vi inte kunnat åka de två tidigare somrarna jag har ägt henne, men i år kom vi iväg. Nu vet jag ju inte vilken ras din häst har, och jag misstänker att det kan vara skillnad om det är ett halvblod/stor häst, men jag kan i alla fall svara enligt hur det gick till för mig/min häst.

Anmälan gjordes via Blå basen, jättepraktiskt, eftersom man bara klickar i hästens namn och gör precis som det står på skärmen. Det kostade 350 kronor att vara med. När vi kom dit gick jag och anmälde att vi var där i sekretariatet (precis som man gör vid en "vanlig" ridtävling), sen lastades hästen av, en kontrollant kollade att det var rätt häst med hjälp av chip-läsare och sen mättes hon. Mankhöjd, omfång och skenben var det som mättes. Väl inne i "ringen" fick jag ställa upp mig för domaren, och de bedömde hennes exteriör, och sen fick jag visa henne i skritt och trav vid handen, innan vi fick ställa upp oss igen och fick våra poäng. Nu visade jag på ett ganska litet ställe, och det fanns inga andra ponnyer i hennes ras som var så gamla som henne, men treåringarna var fler och de visades även i grupp. Det hela gick på absolut max fem minuter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
861
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 687
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 583
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp