Hur gjorde ni när ni tog hem hästarna?

domino

Trådstartare
Har funderat lite kring det och då det är första gången jag är med om det undrar jag hur ni har gjort!

Alltså rent praktiskt, när hästen kommer, in i box eller ut i en hage direkt för att bekanta sig med de andra hästarna?
 
Min häst kom på eftermiddagen så henne ställde vi in i boxen direkt. Hennes boxgranne var intagen så att hon hade sällskap och så fick hon lite att äta. Senare på kvällen gick vi en liten promenad för att hon skulle få se vart hon hade kommit. :)
 
Vi kom hem vid 19-tiden på kvällen. Först gick vi en promenad så hon fick komma igång med kroppen (hon hade åkt ganska långt så det behövdes verkligen). Sedan fick hon komma in och äta, då var hon själv i stallet en stund. Jag borstade och pysslade. Sen tog vi in dom andra hästarna och hon fick bekanta sig med sin granne. Morgonen därpå fick hon gå ut i hagen.
 
Min kom mitt på dagen, men det ösregnade så hon fick gå in i en box i ca 30 min, sen släpptes hon ut i en liten hage tillsammans med en annan häst..där fick hon sen gå i några dagar innan hon släpptes ut på lösdriften med alla andra hästar.
 
Hästen åker in i boxen direkt när den kommer till mig. Låter hästen vara lite ifred de första timmarna. Senare på dagen så har jag tagit ut dom och pysslat litegranna.
Dagen efter så släpps den med de nya kompisarna i hagen.
 
min kom 7 på kvällen så det blev in i boxen.
Ut i hagen kom han dagen efter,han gick och går själv så de va ju inga problem ur kompissynpunkt!
 
Min går på lösdrift.

När han kom (transport från Frankrike = djäkligt trött och stel häst) så gick vi först lite med honom, sen fick han komma ut i ligghallen/rasthagen. De andra hästarna stod utanför grinden till rasthagen och trängdes (stor gärden utanför, men intressant ny häst ju ;) ). Han fick stå där över natten (kom vid 18 ungefär) med hösilage och vatten och vila upp sig. Vid lunch dagen efter släppte vi ihop pållarna (en flock på 8 hästar till) och de sprang och sprang och gjorde upp och sen lugnade de ner sig och började beta. Nu har jag ju visserligen en riktigt cool häst som inte alls har stressat upp sig över att komma till ett nytt land... Skulle kanske gjort på ett annat sätt med en annan häst.
 
Har hitintills fått hem nya hästar på dagen, när det varit ljust. Har då ställt nykomlingen i en (mindre) hage bredvid de andra så att de kan bekanta sig med omgivningen o varandra utan att ställa till med nåt. Tagit in på kvällen om det är den tiden på året, eller låtit vara kvar ute om det är den säsongen. Släppt ihop efter några dagar, utan problem!
 
Om det är sommarbete så släpps de direkt i hagen eller möjligen en dag själva i egen hage. På sommarbetet finns ju oftast plats att fly undan och få vara ifred osv.

Annars ett dygn eller två i box och egen hage och sen utsläpp under övervakning.
 
först in i boxen. hästen jag pratar om kom rätt sent på en sommar eftermiddag, kanske vid fem sex tiden, så ca en timme efter hon kommit och stått i box fick hon gå ut i hage ensam. först hade vi tänkt att hon skulle sova inne första natten, men hon gjorde sig så bra hemmastadd i hagen så hon fick sova ute. dagen efter släppte vi henne med de andra hästarna.
 
Perfekt tråd för mig!!

För jag får hem min första häst i mitten av februari och jag hade ingen aning om vad man gör första dygnet! Står aldrig i några hästböcker, t.ex... underligt egentligen. :crazy:
Så... jag kommer ju ha min pålle i egen box på privatavdelningen i ett servicestall, och mig veterligen brukar det alltid vara några av alla 30 inneboende hästar ute. Är det då OK att släppa i hagen under uppsikt dygnet därpå ändå? Vad gör man om de börjar slåss och försöka klättra i rang? :confused:
 
Re: Perfekt tråd för mig!!

Ska man lägga sig i då? Gör inte hästar upp om rang som hundar ungefär??
 
Re: Perfekt tråd för mig!!

Ja... jag undrar just det. det kan ju gå riktigt våldsamt till, tänk om någon skadar sig! Nu ska man ju inte ta ut saker i förskott, men det KAN gå riktigt illa, har sett det innan... :eek:
 
Fabina kom på förmiddagen, så hon fick gå ut i en egen hade :).
Lucky kom sent på kvällen, nykastrerad, så det blev box för hans del. Ut i egen hage dagen efter och en lång tid framöver.
Favina hämtade vi lååångt borta, så efter drygt 6 timmars stående i transporten var det inte mer än rätt att hon fick komma in i boxen (gick dock lite där ute för att hon skulle få röra på sig). Hon soomnade på stört...så fort matvraket ätit upp sitt hö dvs...:love: Kolsvart ute, varken vågade eller ville släppa ut henne.

Ska kanske tilläggas att Jag alltid har utsläpp dagen efter jag har hämtat en ny häst.
 
min nya häst kom i söndags kväll, så hon fick gå in i sin box som är bredvid min andra häst som hon senare skulle gå med. hon var så otroligt nervös, vågade knappt gå ur transporten, så hon fick vara ifred. sen i måndags släppte jag i hop dem, och det gick hur bra som helst! borstade och fixade med henne, men nervositeten hade inte släppt speiellt mycket.. i går borstade jag henne också, kelade lite ´med henne, hon hade blivit lugnare, men det var för mörkt ute för att hitta på något! så idag har vi gått på promenad ute i skogen, det tyckte hon var jättekul! Sen ska vi ner på banan imorgon och longera lite, får se hur det går! :p
Hon var jättespänd äv
 
min pålle fick gå in i boxen på en gång och stanna där över natten.... sen fick han komma till de andra hästarna...sen vart vi utkastade efter 10 dagar ( för att han var så "dum" med de andra hästana enligt gubben som ägde stallet, men det som hända var att han sa ifrån till de som inte lyssnade första gången..) sammma procedur där och ut med hästen nästa dag med de andra hästarna i hagen...inte så komplicerat...red gjorde jag först efter 3-4 dagar så han kunde landa lite...
 
när vi tog hem min häst förra vintern kom hon mitt på dagen, och vi släppte henne direkt med de två andra hästarna i stallet.
hagen ifråga var stor så hon kunde komma undan ifall det skulle bli några stora problem, vilket det inte var.
såhär i efterhand kanske jag ksulle ställt in henne ett tag i box och gått ut och gått med henne, men det funkade ändå.
hon var lite "nollställd" ett par dagar av chocken antar jag att komma till ett nytt ställe efter att ha varit på samma ridskola i nio år... men det gick över ganska fort och sen var det inga problema lls.
 
Berättar bara om den andra flytten vi gjort, då den första var väldigt speciell, inte den situationen som speciellt många är i.

Så. Vid andra flytten så kom vi vid 11-12 på dagen, sommar och varmt. In i boxen i ca 30 minuter, de andra hästarna var också inne eftersom hon skulle komma. Sedan släpptes alla ut i sommarhagen, de sprang runt som bara den ganska länge. Min häst är dock fd galoppör så hon sprang ifrån dem, och fintade även- så de sprang mer än henne. :D Sen lugnade allt ned sig och efter bara några dagar var hon helt inne i flocken. :)

Om jag vore du skulle jag släppa hästen med de andra hästarna dagen efter ni kommit.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp