Hur gjorde ni med hästen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

gummisnodd

Trådstartare
Jag tror detta har varit uppe ett antal gånger innan men jag måste få tips av erfarna mammor.

Jag ska ha en bäbis i mitten av april och känner redan nu att det börjar bli en smula jobbigt att rida på grund av sammandragningar och spänningar :cry:.

Jag har fått tag i en människa som är sugen på att "hjälpa till" med pållen men hon verkar var mer inne på att ta honom en två gånger i veckan kanske. Jag inser ju att fram i april kommer jag inte kunna mocka/rida alls på ett tag , hur länge vet man ju inte innan och hon kan inte ta hästen på heltid.

Till saken hör också att han måste vara i trim till våren för att undvika fång.....
Hur gjorde ni andra??? Hur länge var ni borta från allt vad hästeri heter?? Är tacksam för tips/idéer mm.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag slutade rida redan innan jag blev gravid. Dels för att jag tänkte att jag nog inte kommer hinna det och dels för att medryttarhästen blev halt och såldes och dels för att vi letade villa och jag därmed inte visste var jag skulle leta efter ny medryttarhäst.

Jag tänker försöka hitta en ny medryttarhäst så småningom (kanske om nåt år eller så - vår dotter är nu 2 mån).

Kan du inte försöka hitta flera medryttare?
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag har haft enorm tur. Dels kunde jag rida tills det bara var några veckor kvar till bf, då sa fogarna i från, iofs ingen avancerad ridning på slutet, men motionsridning. Sen tömkörde, promenerade och longerade jag ända till dagen innan förlossningen.

Jag delar häst med min syster så det löste sig smidigt både före och efter förlossningen. Dessutom är vi bra kompisar med ägarna till hästen hon går med, så de hjälpte till vid behov.
Var nog ute i stallet igen två veckor efter förlossning och skötte henne från backen, men jag red inte (mer än nån skritt för jag var så sugen :smirk: ). Red nog iaf inte på en månad efter pga fogarna.

Det är bra att du är ute i tid, för jag lovar dig, man har annat att tänka på när det väl är dags och ett tag efter. :love:
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Har försökt (bla på buke) men det är inte så lätt i och med att körkort och "vuxenhet" är ett krav. Jag vill heller inte blanda in en massa människor igentligen, helst skulle jag ju inte vilja ha någon alls men inser ju att jag måste.

Jag är väll lite knäpp men det är bara jag som har haft hästen, jag har ridit in och utbildat (he he försökt i alla fall :D ...) och det är nog bara ca tre peroner förrutom mig som överhuvudet taget suttit på hästen.

När brukar man kunna fungera hyffsat efter en födsel?? Söker något slags medeltal.....
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Synd att man inte bor i Småland... Jag har både körkort och vuxenhet... :D

Förstår att du inte vill ha så mycket människor inblandade i hästen (åtminstone om den är en känslig individ) men det är svårt att undvika om du inte kan ta hand om den själv. Förhoppningsvis kan du hitta någon som kan ta den mer än bara nån gång i veckan.

Rent fysiskt skulle jag klara av att rida nu (födde med kejsarsnitt). Tror även att jag skulle hinna göra det nån gång eller ett par gånger i veckan trots att dottern är så liten. För mig handlar det mer om att jag inte vill börja rida än - jag fick lite nog av det så jag vill vänta tills jag längtat lite mer. Att ha egen häst är inget för mig ens utan barn, så 7 dagar i veckan vill jag inte uttala mig om.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Yahoo skrev:
Två veckor efter förlossning och skötte henne från backen, men jag red inte (mer än nån skritt för jag var så sugen :smirk: ). Red nog iaf inte på en månad efter pga fogarna.

Ok två veckor till stallvistelse och en månad ridning.
Låter ju inte för blodigt för en ev. "ersättare".

Skulle vara toppen om min syster bodde i samma stad som jag, för då skulle problemet vara ur världen, men så är inte fallet tyvärr :cry: .
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Man rekommenderas att inte rida för tidigt, kommer inte ihåg riktigt men jag tror 4-6 veckor. Bäckenet är mjukt och det finns risk för livmoderframfall.
Men man känner ju själv hur det känns. Till mig sa de att jag skulle vänta till efter återbesöket hos BM (görs ca 8-12 veckor efter förlossningen) eftersom jag hade problem med fogarna. Jag promenad red innan dess (jag kunde inte hålla mig från hästen).
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Ja det var ju synd :-(, då hade det ju varit klappat och klart.

Jag lägger till två mån till listan med riduppehåll från dig då, bra att ha ett kejsarsnitt på listan också. Det kan ju bli det för mig också.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

När jag fick andra barnet lånade jag ut min häst i 8 månader, trodde inte att jag skulle orka ha henne kvar. Jag hade rätt stora problem med foglossning och fick ont av att rida. Jag saknade dock hästarna så jag lånade en shettis till dottern och red på syrrans häst istället. Syrrans häst satt jag upp på 2,5 vecka efter sonen föddes.

Skulle jag göra om det idag så skulle jag ha hästen kvar. Jag skulle i sådana fall behövt hjälp andra halvan av graviditeten. Då skulle jag letat medryttare, hittade jag inte någon bra så skulle jag försöka få någon i stallet att rida hästen ibland (står i ett stort stall, det finns alltid någon man kan övertala). Jag hade även kunnat tömköra hästen själv ett par gånger i veckan. Ett annat alternativ hade varit att skicka henne på tillridning 1-2 månader alldeles i slutet på graviditeten.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag ska försöka hitta en medryttare som vill ha mer ansvar för en kort period, 1-2 mån verkar som en gångbar tidsrymd om man tittar på svaren här. Jag gör nog så att om inte den här människan som jag har fått tag i vill/kan, så ska jag försöka hitta någon annan som har mer tid/möjlighet.

Någon som vet tillridare i smålandstrakten som inte är allt för dyr men bra och framför allt har en sund och bra inställning?? Det skull kanske vara kul att komma tillbaka från födsel mm och ha en duktigare häst att sitta upp på också....:angel:
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Du kanske kan låna ut honom på foder fr.o.m. några månader innan födseln t.o.m. kanske ett halvår efter, eller hur lång tid du nu känner att du kanske behöver ha tid "ensam" med bebisen?

Min foderhäst har jag pga att ägaren har skaffat barn. Hon valde att lämna iväg henne ett tag innan födseln och att vänta minst ett år efter det att barnet var fött innan hon ville ha tillbaka hästen, så jag har kontrakt på henne fram till sommaren och sen får hon ta tillbaka henne om hon vill. Och annars behåller jag henne så länge jag får :love: Det fungerar iaf jättebra :)

Ps. Jag kände henne inte innan, utan vi fick kontakt genom annonssidan här på Bukefalos. Ds.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Ojdå, sitter på jobbet & fick lite uppehåll innan jag han posta, såg nu att du inte vill ha så många andra inblandade.

Men jag kan tillägga att ägaren till min foderhäst också "fött upp" (köpte henne vid 3 års ålder) och ridit henne själv, men det fungerar jättebra ändå. Förstår dock att det kan vara svårt att "skicka iväg" sin häst. Lycka till!
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Tack för tips men jag vill nog inte lämna iväg honom.
Jag vill rida igen så snart jag kan och vill. Skulle det vara så att jag kommer på andra tankar så får jag väll fixa det då men som jag känner nu så vill jag inte det.
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag slutade rida i början av graviditeten för det fick mig att må illa, kändes som att sitta på en kamel... När illamåendet gick över kändes det så "onödigt" att börja rida igen, så jag höll mig till körning (har en välinkörd herre som trivs lika bra i vagn som under ryttare). Efter förlossningen lyckades jag hålla mig i fyra veckor innan jag "var tvungen" att kravla mig upp. Men det var för tidigt och jag fick grymt ont i fogarna så jag lät bli sadeln ända tills idag faktiskt. Och nu, två månader efter förlossningen så fungerar det utmärkt att rida igen, lite öm i kroppen, men det kan jag stå ut med.

Om jag var du skulle jag planera för ett långt riduppehåll för att inte bli besviken/få problem om det händer något som gör att du inte kan rida på länge efter bf. Se till att hästen kan motioneras/hållas i "fångfri-form" på något annat sätt än att du ska "tvingas" upp i sadeln igen. Sen håller jag tummarna att du tar dig upp så snabbt du vill efter bf, det är SKÖNT med lite egen tid med hästarna utan bebis!

Jenny
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Tack för era erfarenheter. Jag ska ta med den här skötaren/medryttaren på fredag till stallet för att se vad hon "går för". Jag hoppas verkligen att hon är bra och kanske ändrar sig angående tiden som hon vill lägga på min häst...

Jag tror att två-tre månader utan ridning får jag nog ställa in mig på och om det sen blir ett mindre uppehåll så kan jag ju få en rolig "överaskning".

Maria
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag ska också ha barn, fast i maj, det var jättebra att få höra hur andra har det. Jag rider båda mina hästar, fast lite lugnt.
Hoppas att kunna fortsätta ett tag till med det, mår finemang än så länge.
Min sambo hjälper till att motionera ena hästen, som även körs så den är det inga problem med. Den andra däremot, är lite krångligare.
Då han är väldigt glad i att bocka så fort han får minsta chans vill jag inte att sambon rider honom.
Han blir så SUR om han inte aktiveras, jättetråkigt. Har en kompis som ska hjälpa mig rida 1 dag/vecka, och sen får det bli övningar från marken, löshoppning och promenader.
Har precis fått reda på att en kompis kommer få barn lite efter mig, så vi bestämde att hjälpa varandra med barnpassning :)
Hoppas bara att man mår bra efteråt, så man kan börja rida efter en månad eller så!
/karin
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

åhhh jag är INTE gravid men huvudet går på högvarv hos mig.... vad ska jag göra med min bästa vänner, för det börjar vekligen närma sig nu iallafall????
Jag funderar på 2 alternativ.... 1. låna ut mina hästar i 1 år, men saknaden skulle vara olidlig hoppas att jag står ut.
2. Har 4 boxar och en liten lösdrift, säljer 2 av mina unghästar som jag har för utbildning. Har kvar min trotjänare som aldrig skulle få säljas av någon orsak och min systers ponny, och sedan hyra ut resten gratis mot att dom skötte min 2 också.... vet inte om någon skulle nappa men den iden är den som jag funderar mest på :idea: :confused:
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag kan gudskelov fortfarande mocka (är i v.37+1 nu), och fixa det som behöver fixas, mamma har börjat hjälpa mig att bära vatten (har hinkar och nu på vintern måste man ta vattnet inne i huset så det blir lite bärande...) men jag fixar det om jag "måste".
Slutade rida i v.32 fick för mycket sammandragningar för att det skulle vara kul... fick sluta köra shettisen efter nån vecka till för att jag är för kissanödig och inte klarar av en hel körtur utan kissbesök i skogen, och de tär ju heller inte kul på vintern :smirk: !

Jag har löslongerat en hel del på slutet för att de ska få röra på sig lite, halvblodet blev 26 nu och får ju verkligen inte ställas av helt (nu är hon ju vanligtvis inte i toppkondis heller :smirk: ) , shettisen mår bara fint av lite vintervila (har ingen sommarvila pga fångrisken, känns bättre att hålla igång) men har fått gått lite som barnhäst med sonen när han vill rida (inget avancerat).

Det är ju jättesvårt.
Förra gången började jag rida efter efterkontrollen, är den 12 veckor efter tro... ja ja nått sådant... så då började jag försiktigt, sedan var det ju svårt när man ammade att ge sig ut på hårda träningspass eller långturer då sonen ville amma varannan timma.
Sen kan man ju visserligen ge flaska, men sonen ville inte och vi bråkade inte då jag inte gillade att pumpa ut.
Den här gången VILL jag igång snabbare, men vi får se... just nu är det jobbigt bara att borsta dem, och longering får jag ont av :crazy: så det är enbart löslongering just nu och det är ju svårt eftersom jag inte har ridhus.. men snön gör det hela lite enklare i alla fall...

:smirk:
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

Jag har samma problem som du. Jag har 5 hästar en åring, avelssto, 2 tävlings hästar och en 3 åring som ska ridas in. Jag är fortfarande bara i 12 veckan och ska försöka rida tävlinghästarna så länge jag kan sen ska min tränare tävla dem. Åringen ska på bete och 3 åringen ska lämnas i väg på inridning och avelsstoet ska föla och gå på bete här hemma. Jag beräknas föda 22 juli!
 
Sv: Hur gjorde ni med hästen??

med bebis nr 1 så var min häst bara 2 år och gick och skrotade i hagen. Mockningen klarade jag själv av. I april fick jag nr 2 och från min 4:e månad hade jag medryttare 5 dgr/veckan och sen fick jag hjälp med mockningen de andra 2 dagarna. ca 2 månader innan bebis kom ut så lämnade jag hästen till fodervärd då medryttaren inte hade tid längre. Hade honom ute på foder i 3 månader innan jag tog hem honom igen.

Lycka till!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 881
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 752
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 389
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp