Hur gick din sadelutprovning till?

Train

Trådstartare
Hej!
Kom precis hem från min första sadelutprovning men allt gick så snabbt så nu är jag mest förvirrad :crazy:

Såhär gick det till:
efter att ha kollat lite på hästen hämtade utprovaren tre sadlar, slängde på den första, drog åt sadelgjorden och sen fick jag sitta upp (borde det inte funnits något mer hon skulle kolla innan?)
Sedan travade jag lite och hon tittade på (tror jag iaf) innan sadeln åkte av igen och hon såg om pälsen blivit rufsig.
Provade en av de andra på samma sätt och den tredje tyckte hon var för smal så vi hoppade över den.
Visst, sadlarna verkade ligga ok längs hela anläggningsytan och mankfriheten var bra men är det verkligen bara det som ska kollas? isf hade jag ju lika gärna kunnat göra det själv känns det som... Eller så kanske hon var så van och duktig att hon inte behövde tänka :d
Blev att jag köpte den ena ändå (dumt gjort kanske, men litade på att hon visste vad hon gjorde...) och när jag kom hem och lade den där den "ville" ligga (där det tog stopp) hamnade stropparna nästan mitt på magen :crazy: Ska se imorron vad som händer om jag lägger den längre fram...
Är rätt van vid dressyrsadlar just nu så det blev väl en lite chock att se en allround :smirk:

Nu är jag alltså väldigt nyfiken på hur det gick till när ni provade ut era sadlar :banana:

//Train

Sv: Hur gick din sadelutprovning till?

Ja håller med dig att du hade kunnat göra de själv. Hon borde väl känna under sadel och så för att KÄNNA hur den ligger :S

Vi har haft en sadelutprovare i höst och en annan i våras. De var helt olika men ganska dåliga båda två... :crazy:
Fast den andra verkade ganska bra, men hon skyndade och tittade inte så mycket när jag red.

Jag har en väldigt duktig sadelmakare som kommer hem till mig. Hon är supernoggran, tittar på hästen. Tittade på sadeln som jag haft. Kände igenom de nya sadlarna. Hon hade egna sadlar med sig och jag hade några sadlar som jag hämtat från en ridsportsbutik/ och några privata. Sen efter en stunds tittande fick jag rida i de som sitter bäst på hästen. Hon tittar på hästen om det blivit några märken.

Sen säger hon till vilka sadlar som passar bäst. Den sadeln jag väljer stoppar hon om så den passar optimalt på hästen. Sen kommer hon på två eller ett återbesök och tittar till sadeln. Har både provat ut hopp och dressyrsadel för henne.

Så glad att jag fått tag på henne!

:)

i märsta där ja vart är de noggrana. kollar gamla sadlarna, hästens rygg sen får ja rida olika sadlar o vissa lägger de på o konstaterar att de är fel o hej o hå. dit åker ja varje år!

Jag har en väldigt duktig sadelmakare som kommer hem till mig. Hon är supernoggran, tittar på hästen. Tittade på sadeln som jag haft. Kände igenom de nya sadlarna. Hon hade egna sadlar med sig och jag hade några sadlar som jag hämtat från en ridsportsbutik/ och några privata. Sen efter en stunds tittande fick jag rida i de som sitter bäst på hästen. Hon tittar på hästen om det blivit några märken.

Sen säger hon till vilka sadlar som passar bäst. Den sadeln jag väljer stoppar hon om så den passar optimalt på hästen. Sen kommer hon på två eller ett återbesök och tittar till sadeln. Har både provat ut hopp och dressyrsadel för henne.

Så glad att jag fått tag på henne!

:)

skulle man kunna få ett pm med namn och telenummer?:)

Sadelprovaren jag hade ute tittade på hästen hur ryggen var m.m och sen mätte ut hur vid bom hon behövde.

Hon hade med sig både nya och gamla sadlar och jag hade sagt till innan vilken prisklass jag tänkte mig. Efter det så la hon på hästen massa olika sadlar och kände hur de låg. De som såg ut att ligga bra fick jag prova, blev nog runt 5 st. Sen kollade hon när jag red i sadlarna och kände under sadlarna hur de låg. Blev tillslut två sadlar att välja på som passade både hästen och mig.

Sadelmakaren pratade med mig om vad jag ridit i innan, vad jag var ute efter för sadel/sadlar, och kände noga igenom hästen.

Sen hämtade han en bunt han trodde kunde passa, och det börjades med att lägga på på stallgången, redan där rök en del. De som låg bra på stallgången fick jag provrida i ridhuset. Så lång/kort stund som jag ville. Sadelmakaren gick bredvid i skritt med en hand mellan sadel och häst med för att känna.

När jag tyckte jag ridit/hoppat klart, fick jag säga vad jag tyckte och hur jag upplevde sadeln, hästen sadlades av och avtrycket studerades. Sen dags för nästa sadel.

Med valacken, som är en komplicerad rackare tog det 4 h och säkert 25 sadlar, varav 10 ungefär provreds (och 2 passade..). Fblstoet var lättare, där kanske vi provade tio sadlar totalt och ca 5 provreds. Tog lite extra tid då jag vill provarida en sadel en gång till sen, då jag och hästen var lite oense om vad som var allra bäst *s*

det tycker jag också hon borde ha gjort...

Om din sadelutprovare finns i närheten av/i västra götaland vill jag också gärna ha pm :)

När jag provade ut min nya sadel till min ponny så tog det två och en halv timme tror jag, först så kände hon igenom ponnyns rygg och hämtade sedan en sadel jag skulle få provrida i,
den låg bra och jag red i kanske 40 min, provade olika rörelser m.m.

Sedan tog vi in min ponny i stallet och så började hon mäta olika mått och la formbara stålkablar över ryggen på henne för att mäta exakta mått som sedan ska skickas till sadelmakaren.
Hon tog även en del kort som ska skickas med till sadelmakaren som ska sy sadeln.

Sedan var det att bestämma färg på sadeln. :p

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Barret
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 422
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 682
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar