Hur går jag vidare???

Sv: Hur går jag vidare???

Tror ibland både ägare och häst behöver sitta i en psyksoffa emellanåt....;) Sliter på båda parter när kommunikationen inte fungerar.

Tycker du fått många bra tips men vill bara berätta om en häst som ägarna hade stora problem att lasta där man försökt det mesta, bl a köpt en ny stor transport, men allt utan effekt. Slutligen tejpade man för alla fönster och från och med då försvann all stress och ovilja att gå in i transporten, konstigt nog. Vet inte om det är värt att prova men ville i allafall berätta det. Tycker personligen att de flesta transporter är felgjorda, tycker att de borde vara störst och rymligast längst fram vid huvudet där de istället smalnar av.

Önskar dig lycka till!
Noa

Min ena häst är rädd för lastbilar- varav jag har valt att EJ ha fönster på vä. sida.
Man kan iofs täcka över ett befintligt.

Ingen fara, du är så välkommen! :D (när jag har hittat en villig psykolog, vill säga)

Faktum är det ligger nog en hel del i det fl säger ang vad man själv har för inställning och rädslor.
Jag tycker också att du bör försöka få henne att komma över detta med transportskräcken, fram förallt nu när det hänt en icke positiv upplevelse.
Det finns ju bra, proffsigt folk i Stockholmstrakten som kan sådan här.

Hur reagerar hon vid andra tillfällen när hon blir rädd, stallet,gången, ridning ,nya miljöer osv.
Se om du kan hitta en röd tråd och hur hon lättast övervinner sådant.

Hästar är så extremt olika.
Min unghäst som inte gillade att stå uppbunden var jag osäker på hur hon skulle blir att lasta och traila. Jag lämnade in mitt släp och fick en upphängning för frambommen ännu högre och så satte jag in extra uppbindningskrokar högt upp i släpet.

Hon har aldrig ens tagit ett steg bakåt vid lastning och har hittills åkt blixt stilla. Fast hon är lite stressad, men hon verkar ha hajat "systemet".

Min valack är så otroligt enkelt och aldrig har trasslat, "en 4 åring kan lasta honom".
Däremot om jag har haft mitt släp på service, eller vid de tillfällen jag köpt nytt, så har han blåvägrat hur stort fint och luftigt det än är.
Han vill ha sina invanda rutiner. Invanda släp. Brukar hjälpa om man ställer in en korg med hans eget bajs i släpet under natten, då är lukten inte främmande.

Min tinker, går in i vad som helst, om detär jag som leder honom, annars är det tvärstopp, han är en sådan häst som skulle gå igenom eld om jag bad honom....

Faktum är det ligger nog en hel del i det fl säger ang vad man själv har för inställning och rädslor.
Jag tycker också att du bör försöka få henne att komma över detta med transportskräcken, fram förallt nu när det hänt en icke positiv upplevelse.
Det finns ju bra, proffsigt folk i Stockholmstrakten som kan sådan här.

Hur reagerar hon vid andra tillfällen när hon blir rädd, stallet,gången, ridning ,nya miljöer osv.
Se om du kan hitta en röd tråd och hur hon lättast övervinner sådant.

Enda gången hon har reagerat på liknande sätt var när hon skulle stallas upp på Strömsholm i en liten, mörk box. Hon vägrade blankt att gå in i den, trots att kunnig personal nästan spöade upp henne. Jag hade aldrig sett henne reagera så förr. Efter sandkastande, pisksnärtar över haserna, knuffar och ryck i grimman gick hon efter 20 minuter in i denna hemska låda. Efter det var det aldrig några problem. Och just det, vatten! är hennes andra stora hatobjekt. I alla former. Det är ett under att hon inte får tuppjuck när det regnar... :eek:

Annars är det den sortens häst som man kan leda i grimma på Stockholms central och hon går fot. Så på marken i all annan hantering är hon väldigt lättsam. Jag fick en rekommendation av en snäll bukare på en duktig lastnings-människa, jag ska absolut kolla upp det. Kanske hittar h*n någon knapp som jag inte visste fanns!

Hm, ja, då har du ju lite ledtrådar.

Ibland är hästar ologiska i männsikor sätt att se på dem.

Man tycker att en lätthanterlig häst inte borde "freaka" ut så där.
Å andra sidan är det kanske dem som är värt när dem väl gör det, därför att man aldrig har behövt att träna in ett system.

Min valack är sådan, han har liksom alltid bara funkat, utan att jag har behövt tänka så mycket.

Liknande trådar

Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
C
Hästhantering Hej. Har en halvblods valack på 11 år som är extremt svårlastad. Har tränat med honom i de ca fyra år som jag haft honom. Har provat i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 018
Senast: Tant Brun
·
Hästmänniskan För tre veckor sedan åkte jag med syrrans unghäst till löshoppning och som många redan läst, slutade den resan med larmtjänst. Två...
Svar
15
· Visningar
1 381
Träning Jag är helt chockad fortfarande, jag vet inte vart jag ska ta vägen eller göra. Kvällen började så bra med att vi lastade den ena...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Masec 97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama