Sv: Extremt svårlastad; Vad göra???
Det är ju det jag försökt göra men inte direkt lyckats med därav denna tråd. Några tips?
Ja, jag har skrivit en massa tips som du säger att du redan gör.
Men jag misstänker att du inte genomför de med tillräcklig snabbhet och skärpa om man så säger, eftersom din häst bestämmer över dig.
Tror du ska vara lite mer krävande.
Tycker det är lite jobbigt egentligen att skriva såna här tips eftersom man alltid blir missförstådd eller sågad, särskilt av personer med ganska begränsad praktisk erfarenhet av problemhästar men nu gör jag det ändå då.
Så ok, här kommer en uppsats...
Går han verkligen fot med dig?
Han håller positionen till dig i alla lägen?
Och då menar jag att om du helt plötsligt springer iväg så gör han det i samma sekund bredvid dig utan uppmaning, samma om du sedan gör halt från trav och sen backar, då gör han det blixtsnabbt också utan att du drar i grimskaftet eller säger något? Du ska även kunna svänga helt om och han håller positionen utan att nästan trampas eller hålla sitt huvud över ditt, annars öva.
(Tänk lite "brukshundsklubben"
)
Minsta maskning korrigerar du blixtsnabbt, och när han följer är det beröm.
Använd tydligt kroppspråk. Kommandon om du vill, men
absolut inget tjatande.
Han ska måsta titta på dig hela tiden för att hinna med i svängarna.
Du vet att han accepterar det hela när han sänker huvudet och fokuserar på dig.
När detta sitter som en smäck;
(Förr vissa hästar tar det 5 minuter andra betydligt längre)
Gå fram mot transporten, stanna backa, trava och mixtra lite på vägen.
Ta upp honom på transportluckan med två hovar, backa ner igen, stå still. Upp igen med kanske alla fyra och ångra dig sedan, backa ner fast bara två steg, och så nej förresten upp två steg och stå helt still osv. Du ska kunna placera din hästs fötter var du vill och det är inte säkert att ni ska lasta, det vet inte han. Rätt var det är går du av luckan och går en liten volt utanför transporten och sen går du upp med en fot igen, men nej, inte två fötter.
Ha inte som mål att han ska in och det ska stängas, ha som mål att du kan stanna, backa och ta fram honom när som helst och exakt så många steg som du vill. Backa honom innan han hinner göra det själv, och låt honom inte heller gå hela vägen in av sig själv, allt sker på dina vilkor.
Ballar han ur på luckan så tar du ner honom och kör gå fot på backen tills han är med igen och sen tar du luckan igen. Kom ihåg att det är inte transporten det handlar om egentligen utan vem av er som bestämmer.
Vi gör så många andra konstiga saker med våra hästar som vi tycker att de ska acceptera, så för honom är det inte konstigare att backa av luckan 25 gånger en dag än att bli klippt med maskinen eller lägga 18 volter i samlad trav, det är dagens övning och bara att svälja. Med tanke på din hästs psyke kan det hända att han blir skitsur men det får du vara stark nog att ta. Ha tex träns och longerlina på honom så att han inte kommer loss om han reser sig eller försöker dra iväg. Du envisas med övningarna och han har hela tiden en enkel utväg som är tydlig, att följa dina kommandon.
Det är mindre pressande än att han
ska in och sen
ska dörren igen. Den pressen känner han, och då kommer han att protestera mot hela upplägget.
Till sist kan du ta in honom hela vägen och stå där framme och backa två steg, nejförresten fram ett steg, utan att han slänger sig. När du klarar det flera dagar utan tjafs, så stänger du.
Då vet du att om han börjar leva rövare så kan du påverka honom.
Grejen är också att då har han gått på utan att ha blivit lurad eller lockad eller linad, och det känns bra för honom också, det finns ingen att agera mot.
Detta sätt att lastträna fungerar för mig på alla hästar(egna och andras)
utom en sort och det är de som har panik på riktigt, där är det bättre att tex försöka åka lastbil med ett bra sällskap istället än att de ska hoppa över bommen under färd osv. Tycker jag.
En sak bara, det är inte jättekul för transportluckan och dämparna att bli kliven på fram och tillbaka i timmar av en jättehäst, så tänk lite på det om du ska låna någons transport.