Hur går jag vidare???

Sv: Hur går jag vidare???

En så stor och lång häst bör åka i strippad transport (fram och bakbom) så att de inte upplever att det är trångt. Jag tror visst att lastbil kan vara ett bra alternativ om hon upplever att det finns nog med plats- kanske en större/längre trailer också kan vara ett alternativ.
Jag tror nog att du kan träna upp lastningen igen (och ju tryggare hon känner sig desto mindre risk för skutt och tjafs) men känner hon sig klaustrofobisk så hjälper inget annat än att ha sådan sorts transport att den klaustrofobiska känslan försvinner.
Min förra häst blev bredåkare över en natt- gick snällt själv in i transporten men fick fullständig panik (la sig mot sidan och bara slog) efter 10 m körning. Klaustrofobin la sig direkt han fick åka med mellanväggen helt åt sidan.

Jag önskar dig verkligen lycka till, att ha en häst som inte går att lasta/kan åka transport är ett stort handikapp.

Åker hon brett utan mellanvägg?

Det är ett absolut måste för dessa stora hästar (har haft en lång själv).

Det är en lång historia... hon har åkt brett ända tills för ett halvår sedan, då hon fastnade med huvudet i grimskaftet under resan och tyckte det var läskigt. Då ställde vi in mellanväggen så den stod halvsmalt (fäst i väggen) och lät henne stå lös, utan grimskaft. Vet inte om det var bra eller dåligt, men hon gjorde ingen kullerbytta över bommen i alla fall... :(

Här är förresten en bild på hennes bog strax efter olyckan och en tagen 11 dagar senare. Otrolig läkning, om jag får säga det själv!

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif

Usch vilka otäcka sår! Läste ett repotage ifrån England där man hade testat att sätta in en spegel (okrossbar)i trailern för nervösa hästar och pulsen hade gått ner märkvärt på alla testhästar. -Det kanske är ngt att prova?
Tänkte prova detta själv, då min häst har börjat bli nervös i trailern och blivit svårlastad som följd. Lastbil älskar han att åka! Springer på så jag får nästan hålla tillbaka honom när vi skall lasta för han har så bråttom på.

Usch vilka otäcka sår! Läste ett repotage ifrån England där man hade testat att sätta in en spegel (okrossbar)i trailern för nervösa hästar och pulsen hade gått ner märkvärt på alla testhästar. -Det kanske är ngt att prova?
Tänkte prova detta själv, då min häst har börjat bli nervös i trailern och blivit svårlastad som följd. Lastbil älskar han att åka! Springer på så jag får nästan hålla tillbaka honom när vi skall lasta för han har så bråttom på.

Jag antar att trailers inte är så trevliga att stå i, helt enkelt... :crazy: Hästarna gör sina val!

Det där såret var det största, tyvärr har hon fyra till... inte kul...

Tror inte att det är fel på trailern, utan att det inträffar ngt som är obehagligt- som grimskaftet.

Tror mer på att börja om o sen köra mkt mer försiktigt än tidigare- så att de blir orädda igen. Det är ju ett trauma för den. det räcker med en kraftig inbromsning för att de ska bli nojiga varje gång det bromsas yttepytte.
självklart strippad transport, men fastbunden.

Har du kollat på det där säkerhetsbältet för häst?

Jag har planerat att köpa hästbuss, orkar inte slåss med henne i fortsättningen och är livrädd att hon hoppar igen. :crazy: Jag bara undrar om det är någon idé att träna henne att åka trailer eftersom hon uppenbarligen hatar det. Kan man ändra på sådant?

Se till att ha en stooor trailer annars är det rätt svårt faktiskt. Lastbil är nog en lösning alternativt den största trailern utan mellanvägg

KL

själv haft stora och långvariga problem med min häst på 170 som är väldigt spänd ö.h.t för trånga utrymmen. För honom gjorde hela skillnaden att åka i ett släp som är högt i tak, långt nog så att han har en bit rum mellan baken och baklämmen, och ingen mellanvägg. Då slappnade han av!

hade hjälp på tidigt stadium av en "last -expert" NH snubbe som berättade att det var det vanligaste problemet han såg när han kom ut till folk som ringt och var desperata efter hjälp - dvs att släpen de försökte trycka in hästarna i var på tok för mörka/fallfärdiga/trånga/korta/osv osv för att det skulle kännas ens skäligt för dessa hästar som redan var rädda, att känna sig bekväma i trailern.

jag tror du har allt att vinna på och inget att förlora på att strippa transporten alternativt skaffa XL släp och att det är där mycket ligger om din häst är så otroligt rädd och obekväm i trailern. B-korts lastbilarna tror jag inte på i detta fallet - det är TRÅNGT i dessa för en stor häst.

Bara att det finns fönster gör stor skillnad på klaustrokänslan.
mina led inte av det, men blev riktigt glada när de kunde se ut:banana:

knapplån

till ts

Min häst har också råkat ut för en olycka i transporten, Det var i samband med att hon var med när vi lasttränade en annan häst. Det är en ganska lång historia men innebar sedan att hon var helstirrig när hon väl kommit in i transporten och någon rörde sig i transporten eller utanför. Jag har gjort ungefär som Lovisaleonora beskriver i det jag citerar. Det har tagit lång tid, inte frågan om dagar precis. Men nu står hon still och vi kan stänga bakom utan att hon grips av panik. För hennes del har det handlat om att få tid att vänja sig igen. Det ser ut att fungera för henne men gör kanske inte med alla hästar.

Vi har försökt detta tidigare, men det gick inget vidare tyvärr. Hon leddes in i sällskap med en gammal och lastvan valack och han gjorde inga misstag. Min fröken blev däremot orolig så snart hon kom in i släpet och började galoppera på stället. Då gungade förstås även detta, tunga jättesläp - vilket var superläskigt förstås - och hon kastade sig ut genom frontluckan - jag hade ingen chans att hålla henne tillbaka. Efter ett par sådana försök sa hon nej tack till den strategin... :crazy:

Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne. Så länge släpet var öppet och ljust var det inga problem.

KL

själv haft stora och långvariga problem med min häst på 170 som är väldigt spänd ö.h.t för trånga utrymmen. För honom gjorde hela skillnaden att åka i ett släp som är högt i tak, långt nog så att han har en bit rum mellan baken och baklämmen, och ingen mellanvägg. Då slappnade han av!

hade hjälp på tidigt stadium av en "last -expert" NH snubbe som berättade att det var det vanligaste problemet han såg när han kom ut till folk som ringt och var desperata efter hjälp - dvs att släpen de försökte trycka in hästarna i var på tok för mörka/fallfärdiga/trånga/korta/osv osv för att det skulle kännas ens skäligt för dessa hästar som redan var rädda, att känna sig bekväma i trailern.

jag tror du har allt att vinna på och inget att förlora på att strippa transporten alternativt skaffa XL släp och att det är där mycket ligger om din häst är så otroligt rädd och obekväm i trailern. B-korts lastbilarna tror jag inte på i detta fallet - det är TRÅNGT i dessa för en stor häst.

Hej, tack för dina tips! Skönt att höra att lastexperten resonerat i samma banor som jag. Ibland gör man nog rätt i att ta hästens åsikter på allvar. Jag ska testa hur hon fungerar i lastbil och även i ett större släp innan vi gör någon affär. Träning med vår nuvarande transport är dock utesluten, eftersom bommarna inte har panikutlösning och jag känner mig inte trygg utan det.

Jag önskar dig verkligen lycka till, att ha en häst som inte går att lasta/kan åka transport är ett stort handikapp.

Tack Sara för dina erfarenheter! Du har rätt, det är verkligen ett handikapp, och det är så tråkigt att behöva slåss med hästen varje gång. Man vill ju att de ska gå på av egen vilja. Dessutom är det ju helt förkastligt om hästen ödslat all energi på själva transporten när man väl kommer fram...

Bara att det finns fönster gör stor skillnad på klaustrokänslan.
mina led inte av det, men blev riktigt glada när de kunde se ut:banana:

Vi har bara ett fönster i vår nuvarande transport, längst fram, och det blir ju lite mörkt. Jag kan förstå om hon inte tycker att det är särskilt bekvämt när det är mörkt, bullrigt och supertrångt åt alla håll.

Den kanske skulle må bättre av att åka med lilla luckan nere.

Förstår att det blir förknippat med ångest när du ska ut med denna häst igen:crazy:

Tror på att du fixar det
afro.gif

KL

Delvis OT tänker inte just på ts häst nu utan funderar allmänt.

Nu kommer jag med funderingar som kanske går emot en del här:o
Men det är bara funderingar som plötsligt dök upp när jag läser diskussionen.

För länge sen använde vi ett litet mörkt släp (som de var då mitten av 80-talet) När jag köpte fblvalacken -87 som bara åkt stora lastbilar som den stjärna han var, så upptäckte han efter en resa att neeeej detta var inte kul.
Han vägrade gå på.

Då skaffade vi ett nytt släp splitternytt med tanke på ljus och höjd - på den tiden alltså, Det var en Värmlandsvagn. :angel: Som många idag anser att hästarna inte klarar.......

Det var ljusare och högre itak särskilt baktill vid "entren" där hästen hade slagit upp huvudet med det gamla och stannat.
Han vägrade först även detta. Men ändrade sig. (kortversionen) I alla fall gick han in snällt sen och hade adlrig problem. Vi tänkte att det var det nya ljusa släpet som gjort det. Han trivdes bättre i släpet:idea:

Min tanke var hur mycket vår egen uppfattning spelar in när det gäller ljus mm. Om vi mår bättre av att locka in hästen i en "trevligare" transport så kanske det också går lättare? Min inställning när jag inte längre var tveksam, blev en helt annan. Vad innebar det? Idag anses den vagnen vi tyckte vart ett lyft som omöjlig och hästovänlig:crazy:

Ingen av våra var svårlastad i den transporten eller stressad av att åka i den. Om vi haft den nu, hade de varit det - när det finns rymligare ljusare transporter att byta till:confused::cool:

Har hästarna förskjutit sina gränser eller vi? Vad är vad?

Ang din häst Sara-Ida vet jag inte om jag skulle våga med annan transport eller prova med lastbil om du ändå funderar på det. I små lastbilar är det i of s ganska trångt med fler hästar men de kan inte gärna hoppa över bommar eftersom de står på en annan ledd. Kan, kan de väl om de verkligen får spel men jag tror risken är mindre.

Måste också säga hur imponerad jag är av dej mackan som du löst det :bow::bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker absolut du ska träna henne till att lastas igen, vet aldrig när man måste åka till vet eller liknande, kanske inte alltid får tag på en lastbil om du inte köper en som du sagt. Men har du provat att ta ut all inredning, transportera henne lös, alla hästar klarar inte av att åka framåt heller, hästen i sig är inte som bäst lämpad att åka fråm, hellre bakåt eller i sidled. om du ska prova o laste henne igen, släng ur allt ur transporten o tvinga inte in henne låt det ta hundra år om så behövs, då kommer säkert en massa otäcka minnesbilder upp. Bata töm transporten på allt o gå in ut, in ut osv.. kan du ta in henne till slut o släppa henne där, låt henne stå där lös med dig som sällskap, tvinga henne inte att vara fast. Kan vara ett knep, men som sagt alla reagerar olika, kan vara värt att prova då det är väl beprövat på liknande fall. Lycka till!

Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne.

Vad händer om du fortsätter med detta? Om du låter henne göra det tills hon känner sig säker? Jag har gjort så och jag känner att det har varit bra för min häst. Det är antagligen inte den bästa lösningen för det går ju inte på några dagar eller ens veckor precis. När min häst blev skrämd la jag ner alla projekt på att åka någonstans. Då blir man lätt stressad av att det tar tid.
Jag har nog inte riktigt samma problem. Min häst är betydligt mindre än din. Jag kan tänka mig att hela transporten gungar när din går in. Det svåra med min är att hon lätt stänger av när hon blir stressad och blir då ej kontaktbar. Jag antar att din inte gör så.

Vi har försökt detta tidigare, men det gick inget vidare tyvärr. Hon leddes in i sällskap med en gammal och lastvan valack och han gjorde inga misstag. Min fröken blev däremot orolig så snart hon kom in i släpet och började galoppera på stället. Då gungade förstås även detta, tunga jättesläp - vilket var superläskigt förstås - och hon kastade sig ut genom frontluckan - jag hade ingen chans att hålla henne tillbaka. Efter ett par sådana försök sa hon nej tack till den strategin... :crazy:

Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne. Så länge släpet var öppet och ljust var det inga problem.
Då är det inte bara att den är instängd- med bommen.
Gnisslar luckorna?
Ha lilla luckan öppen.

Då är det inte bara att den är instängd- med bommen.
Gnisslar luckorna?
Ha lilla luckan öppen.

Hon tycker nog att hela upplevelsen är hemsk, inklusive läskigt gung. Hon har en förmåga även i andra sammanhang att misstänka obehag utan att ha grund för det, hon liksom förutsätter att det blir pest att gå in trailern
och är då så spänd att det blir en självuppfyllande profetia. Om man ändå kunde sätta hästar på psyksoffan...

Jag är bara tvungen att låna detta inlägg och säga att i så fall så skriver vi oxå in oss :bow::bow: återkom med tid och plats men i så fall så rider jag dit..........

Dock har det gått hyfsat med lastträningen idag, sorry upptagandet av tråden men jag kunde inte låta bli........

Jag är bara tvungen att låna detta inlägg och säga att i så fall så skriver vi oxå in oss :bow::bow: återkom med tid och plats men i så fall så rider jag dit..........

Ingen fara, du är så välkommen! :D (när jag har hittat en villig psykolog, vill säga)

Liknande trådar

Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
C
Hästhantering Hej. Har en halvblods valack på 11 år som är extremt svårlastad. Har tränat med honom i de ca fyra år som jag haft honom. Har provat i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 018
Senast: Tant Brun
·
Hästmänniskan För tre veckor sedan åkte jag med syrrans unghäst till löshoppning och som många redan läst, slutade den resan med larmtjänst. Två...
Svar
15
· Visningar
1 381
Träning Jag är helt chockad fortfarande, jag vet inte vart jag ska ta vägen eller göra. Kvällen började så bra med att vi lastade den ena...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Masec 97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama