Hur går jag vidare?

Gramse

Trådstartare
Jag köpte en nordsvensk valack för ca 2 år sedan, har bara ridit honom hittills men vill verkligen kunna köra honom då jag körde lite med min gamla häst innan han blev pensionär. Vad jag vet är nordsvensken körd med släde vid något enstaka tillfälle och även lite körd i skogen, dragit några stockar. Men han är aldrig spänd för vagn. Jag har tömkört honom flera gånger för att framförallt fräscha upp mina knappa kunskaper men även för att testa honom. Han är supercool vid uteritt men hur avancerar vi nu? I dagarna har jag kört honom med en timmerkälke på en åker o hästen går som om han aldrig gjort annat. Idag upplevde jag det som att han tom tyckte det va tråkigt.. Hur länge ska vi dra timmerkälken? När kan han vara redo för nästa steg? Har hittills tagit korta pass för att just inte tråka ut honom:)

Sv: Hur går jag vidare?

När vi kör in hästar håller vi inte på så länge med varje moment så att de börjar tycka det är enformigt och tråkigt utan vi är rätt snabba med att sätta på vagn så att man kan ut och köra i skogen och öva på framåtbjudningen.

I ditt fall hade vi kört timmerkälken i skogen och längs vägar så han får höra lite olika ljud och känna ryck i selen av ojämnheterna på marken. Sen hade vi börjat öva med en lätt vagn. Eftersom din häst inte är en unghäst och blivit musklad och fått balans genom ridningen/körningen så borde den ha rätt lätt för sig. Det enda vi brukar vara rädda för när man inte känner till hästens historia är att den blivit skrämd någon gång för vagnar så att den helt plötsligt kan reagera när den hamnar i samma situation igen. Vi brukar isåfall bara dra vagnen utan att hästen sitter fast för att se reaktionen. Blir den inte orolig eller annan reaktion så hade vi även spänt för den. Vi har också erfarna körhästar och de icke inkörda brukar få följa med ut i skogen så att de vänjer sig vid ljud från vagnen. men någon gång måste man ju spänna för dem och har man försökt att vänja dem vid alla möjliga situationer så återstår det "bara" att spänna för. Vi är tre vuxna körvanan i vår familj och när vi hantera för oss okända hästar så är vi alltid alla 3 och ska man dra vagnen så behövs det 2 starka :o Men du har kanske någon som kan hjälpa dig?

Sv: Hur går jag vidare?

Tack för svar! Hittills har vi varit 3 varje gång, vilket börjar kännas lite overkill när han inte bryr sej.. Har även kört över grusväg med kälken o det brydde han sig inte heller om. Men kanske ska prova att dra iväg med pållen till skogs så han får dra den där o se om han tycker det är roligare. Jag äger ingen rockard utan en gummihjulsvagn, är det dumt att sätta honom för vagn eller behöver jag införskaffa rockard? Gamla hästen var väl inkörd så jag gjorde det inte riktigt så här från grunden med honom..

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 445
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
  • Låst
Körning Kanske inte finns något intresse alls.. Men kan vi inte försöka ha en tråd med oss som redan har inkörda hästar, vad gör vi till...
101 102 103
Svar
2 049
· Visningar
218 619
Senast: ricca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar