Hur går jag vidare? Byte i språnget.

mimus

Trådstartare
Som flera här vet har jag lagt ner oerhört mycket tid (år) på våra byten i språnget. Min häst har ju spänt sig och sedan tagit i som han ska hoppa ett 160 hinder för att sedan "springa i väg".
Jag har även haft honom iväglämnad hos en erfaren duktig ryttare, då jag själv inte velat förstöra.

I slutet av hösten fick jag ihop honom och jobbade upp galoppen igen (vinkar åt axel). Bytena blev bättre, men jag är ju så väldigt rädd för att att han antingen ska spänna sig eller fara iväg, så jag spänner mig och blir osäker....

Sedan fick han förgiftningssymptom i mitten på december och vi tog det lugnt i ca 3-4 veckor, men är i gång igen.

NU till mina funderingar.
Har mest ridit på vägarna iom knöglig ridbana, vilket gjort galoppen rundare och med mera bjudning, jag har även kunnat samla galoppen och även picka lite med spöet på rumpan.
Det har gjort att när jag sitter till så samlar han sig rejält och kommer upp i ett luftigt språng, byter jag sittben där och ställer om, får jag ett fint byte.
Rider jag fram ur den samlingen så studsar han till, och bjuder uppåt, men fortsätter i rätt galopp.
Han har även ibland studsat upp med rumpan för att sedan fortsätta.
Jag är ju glad att han tänker samling, och inte fart, men när han stannar upp så där, hur ska jag hantera det?

Jag vill inte bli passiv igen, utan kunna våga rida och kontrollera galoppsprången.
Ska jag låte honom ´samla sig så där så han stannar upp, eller försöka samla lite mindre, han är så otroligt känslig och lydig att det är väldigt svårt med nyanserna.

Sv: Hur går jag vidare? Byte i språnget.

Kul med en intressant tråd:) :banana:

Vet inte riktigt hur du menar med studs, men tror att det är ett tänkt byte av hästen, men att han "ställer in" det. Hakar upp sig.

Jag skulle heller inte sitta om förrän hästen är mitt i bytet-när han höjer nya insidan.

Underlaget är trist nu, men prova ibland att tänka mellangalopp o byt.
Jag skulle oxå prova att samla den i svag öppna o sen även rida framåt så.

Ja, han tänker nog byte, men ändrar sig, iom att jag inte ger hjälpen.
Så ska jag samla ett galoppsprång och sedan rida fram igen?
Ska jag ignorera honom när han fixar lite själv, jag är ju samtidigt glad att han stoppar upp och tänker, i stället för att spänna sig ich fara iväg.
Jag tränar en del på att bibehålla takten i galoppen, ställa om och rakställa och samla, utan att han stoppar upp, eller sticker iväg.

Det där med att jag ska vänta på att han höjer nya innersidan, hur lär man sig tajma in det...???

Ja, svag öppna rider jag här på vägen, galopp, skritt, galopp, skritt.
Det är lättare än på banan då han spänner isg för läskiga hörnet.

Mellangalopp, ja, det ska jag försöka.

Sticker ut och provar nu innan jobbet.:)

Iom att du lägger om de andra hjälperna ett språng innan, så kommer han att sätta dig rätt.
Tycker att du ska förekomma honom o träna serier, för att han kommer att fortsätta att försöka byta eftersom det är så roligt.

det är bara att försöka att vara ännu tydligare tills nyhetens behag har gått över. Sakta inte av bara, utan rid på.

Dissa när han gör saker själv o beröm när han lyssnar på dig.

Senast ändrad av en moderator:

jag har lite samma läge som du, och har kommit fram till att när man hamnar i studs-läget är det bästa att försiktigt försöka öka galoppen lite grann tills man hittar lagom stora galoppsprång - bytet ska ju komma ur den samlade galoppen och inte ur studset.
så mitt tips är att du rider framåt för säte och skänkel, lite tanke mellangalopp, när han hamnat i studsläget (eller helst lite före så att han inte studsar till alls men det är ju svårt att vara så kvick och förutseende själv)...och sen samlar igen och byter när galoppen är samlad, stor och rund men inte studsig

min blir lite för ambitiös när vi börjar tänka byten, och när jag får det där studset beror det på att han blir för het och inte bjuder fram hundra ärligt i det läget - därför jobbar jag med växlingar i galoppen tills jag kan samla i ärlig bjudning, då blir bytena bra.

hoppas du fattar ngt av mina förvirrade funderingar :D

Iom att du lägger om de andra hjälperna ett språng innan, så kommer han att sätta dig rätt.
Tycker att du ska förekomma honom o träna serier, för att han kommer att fortsätta att försöka byta eftersom det är så roligt.

det är bara att försöka att vara ännu tydligare tills nyhetens behag har gått över. Sakta inte av bara, utan rid på.

Dissa när han gör saker själv o beröm när han lyssnar på dig.

Hm, lägger de andra hjälperna ett språng innan, undrar hur jag gör, känns som allt går så rasande fort.
Jag har svårt att få med vänster bogen i bytet till vänster, just nu är han inte helt genom riden, ja, du vet ju hur underlaget ser ut.

Jag har försökt lägga några serier, på vägen när det var snö, men nu är det för knöggligt och ojämt.
Jag har även bytt till förvänd efter hörnpasseringen och rakriktat och bytt tillbaka innan nästa hörn, det har vi klarat.

Jag funderar det där med öppna, inte menar du väll öppna innan själva bytet, då tänker jag hellre skänkelvikning, så halsen är rak.

Eller är jag helt fel ute?

Jag fattar, ska tänka.

Jo, det där med mellangalopp låter logiskt, men jag tror att jag mera fegrider, iom att han ofta far, det jag är just nu i, är ett helt nytt läge. När jag har denna galoppen, som går så lätt att samla och få stuns i , så är det lättare att driva med sätet, men ofta räcker det med att lätta lite i handen, om jag nu kommer i håg det.

Iom knögglet så vågar jag inte galoppera så länge på ridbanan, men jag var ju tvugnen att pröva idag.

Han var så otroligt fin innan, i skogen och i skolorna på vägen.
Jag försökte rida med låg hand, och låta honom ha huvudet i den balans han ville själv, och fick 3 fina byten, ett hyfsat, men det kändes som jag kunde "rida" in i bytet.
Både du och filtnisse säger mellan galopp tänk, är det slut med ridandet i mellanmjölksland då?:p

Öppnan hade inget med själva bytet att göra, utan bara att förhindra studs.

Om man inte förbereder o lägger till hjälperna ett språng innan så överrumplar man hästen o får då inte samma kvalité på det.

Sitt inte över innan, utan följ bara med honom då hamnar du rätt i rätt moment.

Menar du på kortsidan:confused:
nog kan du byta några gånger i vart 4e eller 5. Du tränar även dig själv att bli lite snabbare o inte krångla till det.

Om du kör ute är det oftast bäst att träna på bortvägen.

Jag törs f-n inte göra i varje på hemväg, för rätt var det är så blir det "sken" o jag sitter löst.:bump: :bump:

Ja, han tänker nog byte, men ändrar sig, iom att jag inte ger hjälpen.
Så ska jag samla ett galoppsprång och sedan rida fram igen?
Ska jag ignorera honom när han fixar lite själv, jag är ju samtidigt glad att han stoppar upp och tänker, i stället för att spänna sig ich fara iväg.
Jag tränar en del på att bibehålla takten i galoppen, ställa om och rakställa och samla, utan att han stoppar upp, eller sticker iväg.

Jag hade ignorerat. Det är bra att viljan finns och det ska du inte ta bort hos honom.
Hästen ska också kunna tåla att man förbereder sig och sen inte byter. Man får inte göra dem "för" känsliga heller.
Det kommer säkert att bli lugnt och fint om du är lugn och fin;)
Lycka till!/Malin

Öppnan hade inget med själva bytet att göra, utan bara att förhindra studs.

Om man inte förbereder o lägger till hjälperna ett språng innan så överrumplar man hästen o får då inte samma kvalité på det.

Sitt inte över innan, utan följ bara med honom då hamnar du rätt i rätt moment.

Menar du på kortsidan:confused:
nog kan du byta några gånger i vart 4e eller 5. Du tränar även dig själv att bli lite snabbare o inte krångla till det.

Om du kör ute är det oftast bäst att träna på bortvägen.

Jag törs f-n inte göra i varje på hemväg, för rätt var det är så blir det "sken" o jag sitter löst.:bump: :bump:

Jag menade långsidan.....:p
Okej öppna tänk om han studsar, ja, det ska jag försöka komma i håg.

Men om man lägger om hjälpen ett galoppsprång innan bytet, och inte sitter om, hur VET hästen att den ska byta då.
Min valack är ju så jäkla snabb mentalt, så han byter efter halvhalten, tror jag.

Det är så svårt att veta, jag har ju fått träna lite på en väns häst, han byter som din ner i varje, men jag har bara provat till vartannat, men när man sitter på känns det som han stoppar upp, och byter försent, men ser man honom så går han som ett rinnande vatten.

Jag ska försöka börja tänka serie. Och hoppas på en tidig vår :)

Jag hade ignorerat. Det är bra att viljan finns och det ska du inte ta bort hos honom.
Hästen ska också kunna tåla att man förbereder sig och sen inte byter. Man får inte göra dem "för" känsliga heller.
Det kommer säkert att bli lugnt och fint om du är lugn och fin;)
Lycka till!/Malin

Han har extremt svårt att tåla sig, han är redan för känslig.
Vi har alltid fått jobba med det, och det är inte förrns nu, de sista åren, som jag ens har kunnat röra mig i sadeln.

Håller med om att det bästa nog är att ignorera, jag är ju glad att han tänker upp och inte älgar iväg.

Jag behöver bli mentalt lugn, men tydlig.

Åh, nu vill jag inte annat än att sitta och prova....

Jag menade långsidan.....:p
Okej öppna tänk om han studsar, ja, det ska jag försöka komma i håg.

Men om man lägger om hjälpen ett galoppsprång innan bytet, och inte sitter om, hur VET hästen att den ska byta då.
Min valack är ju så jäkla snabb mentalt, så han byter efter halvhalten, tror jag.

Det är så svårt att veta, jag har ju fått träna lite på en väns häst, han byter som din ner i varje, men jag har bara provat till vartannat, men när man sitter på känns det som han stoppar upp, och byter försent, men ser man honom så går han som ett rinnande vatten.

Jag ska försöka börja tänka serie. Och hoppas på en tidig vår :)
Men om du lägger om hjälperna så VET han ju att han ska byta- TYDLIG!
Det går att byta så(lägga till hjälperna vid direkt ombyte), men det blir inget bra. Det är bara sen i varje som man inte gör så, mer än till det första.

Det finns en del som verkar att ha svårt med koordinationen o verkligen måste stanna upp lite för att klara att byta - hästen alltså.

Det blir oxå skillnad på om hästen är samlad eller inte.
Jag brukar tänka-Upp på rumpan o rid sen vidare så. När den är så behöver man inte göra halvhalter, utan bara om det verkligen behövs.
Beroende på hur lång långsidan är, blir det i vart 10:e på ett ungefär:devil:
Bättre kan du!

Om du hittar ridbart underlag- Räkna!

1234 på det fjärde lägger du om hjälperna o på det 5-e aktiverar du dem.
Du ska alltså bara flytta skänklarna o sen när det är dags använder du dem.

Försök att inte titta ner, utan tänk en rak linje.

Om du inte hinner få in bogen använd nya innersk. långt fram så att det blir rakt

Senast ändrad av en moderator:

Både du och filtnisse säger mellan galopp tänk, är det slut med ridandet i mellanmjölksland då?:p

det ska vara mera tänk än egentlig mellangalopp :idea: men bytet måste ju komma i framåtläge för att det ska bli bra.
jag som hoppar en hel del åxå brukar tänka hoppegalopp (lite mer tryck och framåtridn men inte fortare eller längre språng) så blir det bra på min - vi kunde göra raka jämna och stora byten ner till vartannat ute i snön igår när jag hade det tänket och den ridningen (och inte drog i ngn tygel :angel: ) :bump:

Han har extremt svårt att tåla sig, han är redan för känslig.
Vi har alltid fått jobba med det, och det är inte förrns nu, de sista åren, som jag ens har kunnat röra mig i sadeln.

Håller med om att det bästa nog är att ignorera, jag är ju glad att han tänker upp och inte älgar iväg.

Jag behöver bli mentalt lugn, men tydlig.

Åh, nu vill jag inte annat än att sitta och prova....

Åh, vad jag känner igen det:o Ska börja tänka byten nu framöver men jag har skjutit upp det för att inte göra fel:crazy:

Min valack var så himla känslig att man bara behövde tänka så....:bump:

Den här tjejen är så väldigt lik honom och jag är så rädd att det blir fel och måste tänka hur jag ska ta mej an upgiften.:confused:

Hingsten o mitt gamla sto var annorlunda, känsliga men mer långsamma i sina rörelser, inte så himla kvicka :crazy: , och man hann förbereda och göra allt rätt. På valacken hann jag aldrig ordentligt utan det kändes slafsigt, kunde blir studsigt, osv. Man känner sej som en elefant som ger för stora signaler :crazy: (dvs jag har känt så) Han kunde byta i varje utomhus (hemväg:p ) tex när jag hittade rytmen och gjorde rätt, men oftast lyckades jag förstöra allt genom dålig timing och koordination. :crazy:

Funderar mycekt på det hur man ska kunna visa, och vara tydlig men sen inte överdriva och få kortslutning.

Men man kan avdramatisera bytena genom att göra det till vardagsmat.
Sen får man inte bli dragandes, för det leder ofta till hästar som flyr.

Låt hästen galoppera på o när den har bytt-släpp tygeln o klappa!

Både du och filtnisse säger mellan galopp tänk, är det slut med ridandet i mellanmjölksland då?
Det beror på vad man anser är mellangalopp:p
Om en häst inte får galoppera på så krävs det massor med energi för att kunna göra det där i svävmomentet- om man inte har ett sånt.
Då måste den "dra iväg" för att klara av det alternativt stanna upp o byta nästan stillastående- studs:idea:

Men man kan avdramatisera bytena genom att göra det till vardagsmat.
Sen får man inte bli dragandes, för det leder ofta till hästar som flyr.

Låt hästen galoppera på o när den har bytt-släpp tygeln o klappa!

Hörru, filtis, det är inte så bara..... :p

Men du har rätt, det blir lätt laddning från ryttaren med - när man tror det ska bli fel. :crazy: Kanske främst vardagsmat för ryttaren, faktiskt. Ungefär som en sluta eller vanlig övergång t o m. Ska tänka på det. :idea:

(Men hästen läste tankar även i andra sammanhang, det är bra att känna varandra väl, om man är en skicklig ryttare, men alla är ju inte det....:crazy: )

Det beror på vad man anser är mellangalopp:p
Om en häst inte får galoppera på så krävs det massor med energi för att kunna göra det där i svävmomentet- om man inte har ett sånt.
Då måste den "dra iväg" för att klara av det alternativt stanna upp o byta nästan stillastående- studs:idea:

Men det kan bli så pga okoordinerad ryttare också. Fel timing i signalerna i kombination med ivrig häst. Gäller nog inte mimus, men mej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka