hur går en vanlig tävling till?

danilo

Trådstartare
Jag har precis fiskat lite i hoppforumet om hur en vanlig regional tävling går till, så jag tänkte helt enkelt jämföra lite och vill gärna höra från er hur en vanlig tävling (jag vet inte vad de kallas, men i jämförelse med regional) går till? Är det liknande? Är det lika mycket transporter, stress vid framridning, nervösa hästar o.s.v.? Berätta om hur det går till när du tävlar!
(Jag vet att det finns olika grenar, men ta den du har vana vid)

Alla med erfarenheter och funderingar är välkomna att skriva! :)

Sv: hur går en vanlig tävling till?

Harr bara erfarenhet av D- tävling som är/var den lättaste i westernridning.
En del transporter men inte så att det på nåt sätt blir trångt, så gott som alla hästar jag har träffat på tävling är lugna, för det mesta kolugna, står och käkar hö vid transporten eller står och halvsover i
väntan på start! har en gång vart med om en häst som gick omkull på framridningen, varför vet jag inte riktigt men jag tror en annan häst kom för nära och sparka.... och sen vet jag inte riktigt..
ingen skada skedd iaf.
på framridningen är det ganska trångt, men så länge alla håller sig till höger egeln går det bra!;)
Sen väntar man utan för manegen tills det är sin tur...
Så här taggad var min dam i väntan på reiningen, på senaste tävlingen...:)
haffisar003.jpg

de gånger jag kollat/varit med så har det ibland varit långväga deltagare, men har inte sett stressiga/nervösa hästar, bara nervösa ryttare ;)
Inte sett någon som ramlat av..
på framridningen är det packat men det går bra ändå, då de flesta har full koll på sina hästar.
de flesta hästar står å halvsover mellan starterna..

personligen tycker jag att det är 1000ggr bättre stämning på westerntävlingar! jag har varit funktionär på massor av regionala ponny/storhäst/hopp/dressyr tävlingar, och där är får man räkna med en utskällning varje kvart typ (hur kan jag som funktionär på framridningen kunna ändra på din dotters % i dressyren??)

Sådant där är ju svårt att säga överlag. Antalet transporter beror ju på hur mycket starter det är i tävlingen, framridningen beror ju också på hur hög klass det är på ekipagen och hur bra framridningsmöjligheter det finns. (Det vill säga om det är en stor eller en liten anläggning). Vanligtvis tycker jag att det går lugnt och trevligt till, dom flesta har bra koll på sina hästar och så vidare. Om du vill veta mer om själva tävlingsproceduren så är det nog bäst att du talar om vilken gren du vill veta mer om? :)

trots att jag arbetar med hopphästar så är mitt intresse hos western, även om jag är nybörjare där. det passar mig mycket bättre ridmässigt men också verkar det ju faktiskt som om fler westernmänniskor har koll på sina hästar. eller en generalisering? jag tänker att de är det för att de på något sätt har valt sin ridstil och tänkt igenom det, till skillnad från många ridskoleelever som halkar in i det. sen finns det väl alltid undantag, men vad tror ni om det?

det beror väl säkert på vilken inställning man har också nu när jag tänker efter, det är klart att det är lite roligare när man känner att man har hamnat på rätt ställe :)

ja jag vet ju faktiskt inte riktigt, jag är nybörjare och vet inte vilken gren jag är mest intresserad av heller... :crazy: men trail tycker jag låter kul och så koklasser.

Jag vill också ut och tävla har en 3 årig paint och satsar egentligen på nästa säsong eftersom jag håller på att rida in honom nu och det går ju sakta men säkert...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar