Hur går det till?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Hemligtillsvidare

Hästen jag eventuellt ska köpa kommer förmodligen inte gå igenom veterinärbesiktningen. Dumt att ens fundera på att köpa den tänker ni då men detta är min favorithäst, min bästa vän! Jag VILL ha den :love: Det jag funderar på då är detta med betalningen av veterinärbesiktningen, vem betalar den? Och vem betalar den eventuella hältutredingen som kanske tillkommer om hästen inte går igenom böjprovet?

Kan man göra upp att om hästen går igenom besiktningen så betalar köparen hälften och om den inte går igenom får säljaren betala hela. Så långt tycker jag att det är okej, självklart kan jag vara med och betala. Borde jag vara med och betala hältutredning också? Det är ju ändå JAG som vill ha hästen så då kan jag tycka att det vore lämpligt att hjälpa till med betalningen där också. Dock är jag rädd att det kan bli väldigt dyrt...

Många frågor och tankar snurrar i hjärnan. Borde jag ens köpa hästen? Vet att många nog tycker att jag borde avstå eftersom man aldrig ska köpa en trasig häst... Men jag har känt hästen i flera år och vi är verkligen gjorda för varandra. Hur löjligt och drömlikt det än låter :D

Kom gärna med synpunkter och idéer!

Sv: Hur går det till?

Det är inte många säljare som går med på att betala veterinärbesiktningen, det är köparens ansvar (undersökningsplikt). Vissa kan dock övertalas till att ta del av kostnaden om hästen inte går igenom, men det är en förhandlingsfråga som bör vara klar innan man besiktigtar.

Personligen hade jag inte lagt pengar på någon annas hältutredning, hästen är ju ägarens ansvar och om inte ägaren tar sitt ansvar (se djurskyddslagen) så är det kanske ännu mer problem med hästen än det som visar sig på en veterinärbesiktning (felfodrad, felriden etc).

Är du beredd att äga en häst som du inte kan rida eller köra? Som bara går att promenera vid hand? Det är ju läget om hästen inte går att få frisk? Försäkring kan bli problem om hästen är trasig, är du beredd att lägga pengar (det går ju gärna 10-15000 kr redan på en ordentlig hältutredning, sedan kommer behandlingar och återbesök).

Hur ni avtalar vad och vem som ska betala besiktningen är helt mellan er. Avtal kan formas hur som helst egentligen och man ska då vara kritisk och se till sig själv, vad man själv tycker är rimligt.

När det gäller köp av häst som inte går igenom en besiktning så ser jag nog till VAD som är felet än själva resultatet. Är det en behandlingsbar skada så kan jag nog ta till övervägande att köpa. Dock är det inte troligt att jag skulle göra det. Rekommenderar i så fall säljaren att behandla hästen och ta ett nytt beslut efter det + ny besiktning. Det kan bli väldigt dyrt annars...

Allt handlar ju egentligen om vad du är beredd att lägga ner i tid och kronor. Är det en god prognos kan det ju vara värt det. Dock är det attan så riskabelt. Det kan ju bli så att du står där sen med en helt obrukbar häst som mår bäst av att få somna in. Är det värt att riskera?

Vis av erfarenheten så kan jag säga att det vimlar av "den rätta hästen" lite överallt. Jag har haft ett gäng och alla har gjort ett outplånligt intryck som finns kvar i mitt hjärta. Inte alltid har det varit hästar som jag valt...t.ex. mitt nuvarande sto. Så våga se i ett vidare perspektiv, är mitt råd.

+ Piraja

Tack för era synpunkter :bow: Innerst inne vet jag att det inte är ett smart köp då jag inte har råd (eller lust) att lägga ut massa pengar på en hältutredning det första jag gör. Missförstå mig inte, jag har en budget för att täcka eventuella veterinärkostnader.

Samtidigt är det ju min drömhäst och jag vet att ju skulle få köpa den billigt just för att ägaren anser att vi "borde få vara tillsammans". Dessutom är hästen lite äldre och inte värd så mycket som den var för fem år sedan.

Jag tar ju ut väldigt mycket i förskott nu då jag inte ens vet hur det går på en eventuell besiktning, hästen kanske går igenom och då är ingen gladare än jag! Fast eftersom den har haft ett antal hältor de senaste åren så har jag på känn att de nog visar sig vid ett böjprov.

En annan tanke som slagit mig är det där med försäkringen. Då hästen nog ingår i en gruppförsäkring tillsammans med sina hästkompisar går det väl inte att ta över den? OM hästen är halt får jag alltså försäkra den med vissa restriktioner (heter det så?) och det är väl kanske inte ett guldläge...

Precis som Piraja säger så finns det en mängd friska hästar därute som nog skulle passa mig alldeles perfekt men det är väl allas dröm att kunna köpa sin favorithäst. Låter som en töntig flickdröm och det är det nog också :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Varför går den inte igenom UA tror du?
Det är en viktig information som jag vll veta innan jag ger uttalande ;)
Skulle kunna köpa min favorithäst om den inte gick igenom, BEROENDE på vad det är/var.
Vad man ska använda den till osv. Om man är beredd på att den inte håller, och/eller bara kan skrittas i skog osv..

Läste nu att den haft x antal hältor osv.. Varför har den varit halt? Är nog viktigaste frågan då. Dåligt underlag, överansträngning, dåliga hovar, benställning osv?

För att hästen varit obeskrivligt halt en del de senaste åren och det har inte kollats upp utan hästen har helt enkelt fått vila och då har det gått över.

Kan tyvärr inte svara på varför den varit halt men de anledningarna du tar upp kan nog vara bidragande faktorer allihop. Utom benställning kanske, har dålig koll på sådant tyvärr.

Vill tillägga att jag inte har något emot hästägaren utan tycker att den personen sköter sina hästar väldigt bra.

Men alltså, vart har diskussionen kring hållbarhetsträning tagit vägen. Hästar blir halta för att de inte är tränade rätt, musklerna räcker inte till och leder och ligament tar stryk. Detta är alternativ 1, alternativ 2 är ytter våld (vrickningar, sparkar och dyl). Avgörande för hästens inneboende hållbarhet är de första 17 månaderna, då skall hästen röra sig så mycket som möjligt, äta bra mat och utveckla en smidig kropp och starka leder. Sedan händer det, vi ryttare är inte så duktiga att vi inte sabbar för hästen. Då får vi kompensera för vår okunskap med att ta in experter, alltså tränare, veterinärer, massörer och så vidare. När man förstör för hästen borde man fundera på om man inte håller på med saker som man inte behärskar och om det inte är läge att backa bandet till den punkt där du och hästen var till nytta för varandra. Att hästen ständigt blir halt blir för mig en sorts missbruk.

Jag skulle inte vara rädd för att köpa en häst som ständigt varit halt, jag skulle istället fundera på vad jag kan göra för att utveckla hästen. Gillar man sin häst blir det, att hitta knapparna det riktigt roliga. Skulle man sedan kunna nå framgång på tävling eller vad man nu har tänkt så är det ju en total bonus och man kan känna sig så nöjd.

Förstår hur du tänker men det är ju ingenting jag kan påverka eftersom hästen inte är min.

Jag skulle gärna köpa hästen och lägga ut massa pengar på att få den frisk (om den ens är "sjuk", jag vet ju inte utan spekulerar bara) men jag har inte en massa pengar att lägga ut på en behandling. Därför diskuterar jag med er på Buke och med mig själv om det är värt att köpa hästen ändå eller om jag borde köpa en frisk häst.

Anledningen till att jag eventuellt skulle köpa hästen även om den inte går igenom besiktningen är ju för att jag tycker hemskt mycket om hästen!

Vill än en gång poängtera att hästen inte har varit på besiktning än utan detta är bara vad som skulle kunna hända.

Det finns massor av hästar att köpa.
Det kanske verkar hårt men jag hade inte köpt hästen om jag inte hade haft tillräckligt mkt pengar för att kunna ge den veterinärvård. Varför köpa en häst som du ev inte kommer att kunna använda? Det kostar massor av pengar bara att ha en häst.

jag köpte en halt häst en gång.
Tog den trots en stor risk.

Ägaren hade en förkärlek till hjälptyglar, så i mitt stilla sinne hoppades och trodde jag att det hela berodde på att hästen inte jobbats i rätt form.

Den hade vid upprepade tillfällen blivit halt på samma ben.

Frågade vad ägaren gjort åt saken-vila.

Det visade sig att hästen blivit felriden så hon var helt sne i kroppen.
Kiropraktorn fick rätta till i både kors, manke, rygg och nacke, flertal ggr.

Sen den gången var den hästen helt "frisk".

Jag förstår precis hur du tänker men jag antar att man alltid försöker hitta lösningar när det handlar om en häst man känt länge och som man fått äntligen fått erbjudande om att köpa. Jag hoppas verkligen att hästen går igenom besiktningen för då är ju problemet ur världen och hältorna kan i så fall förmodligen bero på vrickningar eller liknande.

arabians in my heart: Vad härligt att höra att det gick bra för dig och din nya häst! Men det är en stor risk precis som du säger. Det är klart att det kan gå bra men samtidigt kan det ju gå åt skogen också.

För det första hur gammal är hästen? Tänker på försäkring om den ens går att försäkra.
En ev gruppförsäkring som inte skulle gå att ta över handlar troligen inte om den vanliga typen av försäkring utan det som bruksr kallas katastrofförsäkring. En sådan går ofta att teckan även på äldre hästar men den tar inget som som har med veterinärvård att göra. Utan den ersätter med visst värde om t ex hästen brinner inne eller blir träffad blixten.
Nästa bit är priset som du ska ge för hästen. Det kan vara så att det är så lågt att en besiktning kostar mer än hästen. I det fallet kanske det är bättre att köpa hästen och lägga pengar på ev utredning av hältsn om den kommer igen.

Hästen blev 16 år i år. Angående försäkringen så är det bara spekulation från min sida. Hästen står på en ridskola och jag antar att de har någon form av försäkring som täcker alla hästarna. Varje häst har förmodligen inte en egen försäkring.

Summan för hästen har vi inte pratat om utan ägaren har mest sagt att h*n vill ha en symbolisk summa. Vad går en besiktning på i vanliga fall? Menar du att man skulle strunta i besiktningen och bara köpa hästen och se vad som händer om hästen blir halt igen? Det är absolut tänkbart men känns också lite riskfyllt om det är stora fel.

Eftersom hästen är en ridskolehäst och många ovana ryttare sitter på hästen så kanske den helt enkelt blir riden fel och att det är därför hältor uppstår? Eller är det bara ett önsketänkande?

En symbolisk summa kan mycket väl vara mindre än besiktningen. En besiktning går på lite beroende på om det är en gårds- eller klinikbesiktning mellan ca 1500 - 5000.
En gammal ridskolehäst som inte längre håller för ridskoleridning kan mycket väl må bättre om den får tagga ner och bara ridas av en ryttare. Har sett det flera gånger själv. Men dan kan ju också vara helt utsliten och för att veta det behövs en klinikbesiktning med röntgen d v s en dyr besiktning.

En klinikbesiktning känns väl som det allra bästa om man ändå ska göra en besiktning. Det som gör mig tveksam till att betala hela besiktningen själv är om det blir ruskigt dyrt. Säg att hästen visa hälta på böjprov och för att veta vad som är fel måste man röntga. Om hela kalaset går på 5000 kronor och man kommer fram till att hästen inte kommer bli bra så känns det ju jäkligt snopet att JAG har betalat besiktningen när jag inte ens ska ha hästen... Förstår du hur jag tänker?

Jag har inte diskuterat detta med ägarna än och det kan ju vara så att de är villiga att betala hela eller halva kostnaden.

Detta gör mig helt gråhårig! Dumt av mig att ens börja fundera på detta innan besiktningen är gjord :p

Om jag säger som så, så är det sällan jag själv gör någon besiktning när jag köper häst. Lite av just samma anledning som du själv är inne på att det kostar och kan kosta en hel del utan att man ens säkert köper hästen. Men då är jag å andra sidan också medveten om att själv får stå för "risken" att hästen inte är OK. Men allr hänger på pris och användningsområde för hästen. Är det av stor vikt för köparen att hästen är fullt frisk och kommer att fungera till 100% för hård ridning/tävling. Då gör man givetvis en ordentligt besiktning med röntgen (även utan anmärkning på böjprov). Köper man hästen för att man gillar hästen och är beredd att "bara" ha den som sällskap och kanske någon skritt runda om den inte håller för mer. Ja då är det ganska bortkastat att besiktiga hästen för X antal tusenlappar.
Så det du ska göra är nog förts och främst fundera ut vad du vill med köpet. Är det bara för ridningen eller är det hästen själv som är det viktiga? Sedan ta reda på vad en symbolisk summa är? Jag menar vill dom han några hundralappar för den, jad kanske en besiktning är onödig.
Till sist ta reda på om den har någon försäkring. Om den har det så be om att få ta över den, då är du ju mer skyddad om det skulle hända något. Är den inte försäkrad lär du ändå behöva en besiktning för att kunna teckan en ny försäkring.

Först när du verkligen har tänkt igenom allt detta så kan du verkligen säga om det är lönt för dig att köpa och om du ska besiktiga eller inte.

Jag vill kunna använda mig av hästen. Absolut inte träna och tävla hårt men jag vill kunna rida, inte bara pyssla och gå promenader även om jag uppskattar det minst lika mycket som ridningen.

Det känns på något vis snällast mot hästen att göra en veterinärbesiktning och inte "vänta ut" en ny hälta innan man gör något. Jag ska prata med ägaren om försäkring och hur h*n ställer sig till besiktning och eventuell behandling om man upptäcker något.

svårt läge

Om man ska vara klok ska man följa det jag skrev tidigare.

Men efter att ha läst fler av dina inlägg så vill jag säga att jag förstår dig. Jag vet en ridskolehäst (som jag inte har haft så mkt kontakt med att hon är min bästa vän) men som jag har ridit en gång i veckan i flera år, inte de senaste åren. Jag träffade henne bara två ggr i veckan men hon kände igen mig och betydde verkligen ngt speciellt för mig. Jag övervägde allvarligt att försöka köpa ut henne den dagen jag hade sålt min egen häst och skulle köpa en ny. Av olika anledningar gjorde jag inte det utan köpte en unghäst i stället. Det blev verkligen jättebra med min nya häst som jag nu har haft i många år och aldrig skulle byta bort. Men jag har ibland undrat hur det skulle ha blivit om jag i stället hade köpt det fina lilla arabstoet på ridskolan.
Jag är osäker på om hon hade gått igenom en mer noggrann utredning. Men henne hade jag köpt om det hade gått att försäkra henne - om jag nu hade bestämt mig för att köpa just henne.

Sedan beror det ju på vad man vill med hästen.

Jag skulle gärna köpa hästen och lägga ut massa pengar på att få den frisk (om den ens är "sjuk", jag vet ju inte utan spekulerar bara) men jag har inte en massa pengar att lägga ut på en behandling. Därför diskuterar jag med er på Buke och med mig själv om det är värt att köpa hästen ändå eller om jag borde köpa en frisk häst.

Helt krasst så bör du inte köpa någon häst alls förrän du har råd att behandla eventuella skador. Även en frisk häst som går igenom besiktning kan skada sig i hagen två dagar efter att du köpt den så se till att du har en buffert först. Räkna ut vilken månadskostnad du kommer ha för hästen och lägg undan den summan ett par månader så har du din buffert.

Verkligen svårt läge. Ska absolut kolla upp försäkringar för hur det än är tänker jag inte köpa en häst som inte går att försäkra. Men hur dålig ska en häst vara för att ett försäkringsbolag ska neka en att försäkra hästen? Jag vill ju självklart ha en försäkring som täcker veterinärvård och liknande, inte bara en försäkring som täcker om hästen blir träffad av en blixt som någon nämnde innan.

Den här hästen har jag ridit flera gånger i veckan under vissa perioder och då har ingen annan ridit den. Jag har haft den som min egen och det har alltid varit självklart att det är den hästen jag ska rida när jag kommer och hälsar på när jag varit borta en längre tid. Hästen är så fantastisk i mina ögon och jag hoppas verkligen att jag och ägaren kan komma på en bra lösning.

Tar gärna emot fler synpunkter, jätteskönt att höra vad andra tycker och tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka