Hur går det till när min mail har skickat ut virusmail?

N

Nordstjernan

Kan någon förklara hur det går till när jag får mail-deamon-svar att MITT mail till den ene och andre, som jag inte känner alls, stoppats pga .pif och .src mail ?
Jag har Northon och virusgenomsöker en gång per vecka, inget virus i datorn.
Någon databas verkar låna mailadresser från oss andra och skickar runt virus. Hur i hela friden går detta till och vad kan man göra för att stoppa det?
:confused:
 
Det är tyvärr rätt vanligt.. men jag har ingen aning exakt hur det går till.. :crazy:

Nirak
 
Ja, det är rätt vanligt just med .pif etc som virus försendelser.

Låter som en vanlig massmailer med ett infekterat e-postmeddelande. Ibland behöver du inte ens starta filen för att den skall logga in sig själv i en system-mapp skapa en startnyckel för sin fil eller modda WIN.INI och förbli aktivt i minnet.

Sen arbetar den så att den letar HTML filer och alla tänkbara adresser (du kan ha surfat omkring på)och sammlar epost adresser.

koppla upp till en vanlig, första tillgängliga SMTP server(trolitvis din) och sänder iväg sig "själv" till de e-post adresser den funnit.

Nej jag vet inte..det gäller väl att ha uppdaterat Norton/F-secure så ofta man kan, eller söka på vanliga massmailer filer om man kan tänkas ha dem installerade. Nångon port står iaf vidöppen hos dig. Vad har du för OP System ?..och vad var hela namnet på filen den retunerar?
 
Själv började jag få en massa mail: "Ge fan i att skicka massa skit och virus till mej" "Jag känner inte dej, vem fan är du" "Jag har aldrig bett om att få mail från dej", mm, mm. Jag såg ut såhär -> :confused: för jag hade ju aldrig skickat nåt till någon. Min misstanke är att mailen som "jag" skickade ut inte alls kom från min dator utan från någon annans dator, och att det var något virus som använde min mailadress (som det kanske hittat på nätet eller i nån annans adressbok) som avsändaradress....
 
Precis, det är mycket vanligt att virus gör på det sättet. De plockar slumpmässigt en användare ur adressboken (eller bland adresserna som finns i sparade mail) och sätter den adressen som avsändare på alla mail de skickar ut. Allt för att göra det svårare att spåra virusen.

Det finns inte mycket man kan göra åt detta. :(
 
Det allra vanligaste sättet virus sprids är genom fel (men existerande) e-post adresser. Det kan tex gå till så att person A öppnar ett brev med virus som då aktiveras i dennes dator. Person A har sen tidigare skickat brev till person B och person C. Viruset i person A dator skickar nu vidare sig till alla e-post adresser som finns hos person A men använder person B som avsändare. Person C som då får ett brev med virus blir sur på person B eftersom den står som avsändare på viruset. Men person B är ju i själva verket helt oskyldig.

Blev det rörigt? kändes rörigt att skriva.

Sen finns det också stora databaser som samlar på e-post adresser, de är maskiner (ja eller program alltså) som söker igenom internet hela tiden. Sedan skickas massutskick (Spam) till alla dessa adresser. Virus är inte sena att snappa upp dessa adresser och slumvis använda några som avsändare.

Det är MYCKET SÄLLAN ett brev med virus verkligen kommer från den som står som avsändare!

För övrgit passar nog denna fråga på dator istället.
 
Det behöver inte vara din dator som skickar e-posten.
Jag kan skicka en e-post med din adress på från min dator utan problem.
Kolla i mappen skickat om det står att det skickats där annars kan du räkna med att någon har hittat din e-post på nätet (finns speciella sökmotorer som scannar nätet efter e-postadresser) och använder sig av den och skickar virus med.
 
Undrar hur brevet cirkulerade?

Tack för svar! Avancerat dataspråk :) liiiite svårt att hänga med, jag när jag läste varje mening 2 ggr så började jag förstå lite ;)
Ganska otroligt att det sitter folk och funderar ut virusförsändelser av olika typer, som ger sig in i adressböcker. Man har ju ingen aning var ens mail hamnar.
Jag fick ett hotmail från min svåger, daterat 1 år tillbaka, skickat från då han o min syster var i Kina på rundresa. Det roliga var att det INTE var till mig, utan alltså ett 1 år gammalt hotmail-brev till hans pappa under Kina-resan!
Det var lite konstiga bokstäver här och där.

Förklara det den som kan!! :crazy:
 
Aha

Jo, jag tror jag fattar, tack så mycket för förklaringen!!
Jag är lite småimponerad mellan svordomarna att någon kan tillverka dessa genialiska finurliga virus.
 
Smittskydd...

Nja, nästan, jag är ju infektionsläkare. Tyvärr finns ju inte så många virusbekämpningsmedel... ;).

Kan man likställa datavirus med HIV, kanske?
En kronisk virusinfektion som ändrar sig hela tiden, nästlar sig in i immunsystemet och saboterar, riskerar att radera ut en hel del livsviktig funktion... :crazy:
Då måste man ju ge minst 3-4 mediciner = virusprogram? Jag har ju bara ett virusprogram, det kanske är för lite? :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 944
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp