Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Min lille hbl kille är vand vid träns, benskydd o täcke. Åkt mycket transport o socialtränad på olika ställen, springer på transporten, transport = roliga aktiviteter! Löshoppad så smått. Har nu varit på bete med en annan hingst o ska hem o börja göra lite nytta om ett par veckor, löshoppning o tömkörning. Ska väl slänga på lilla sadeln en sväng med :)

*kl*

Idag fyller Ariel 14 månader! :banana: Vi tog en sväng till rundkorallen, och hon har nu även förstått galopp-kommandot. Kan s-ljudet sedan tidigare. Hon verkar ha bättre trav än galopp, men det kan ju också bero på att hon är mer van att trava på böjt spår än galoppera.

Sedan mätte jag henne också, hon är nu hela 132 cm hög! :love:

Bildbevis:

23527682.jpg

Vad fin hon ser ut!:)
Men jag undrar över om det inte är väldigt tufft för en 1-åring att galoppera på böjt spår?? Jag trodde man sparade sånt till mycket senare.:confused:
Jag frågar för att jag inte vet, har min första åring, inte haft unghäst förut.

Gått på massa promenader nu det sista :) Amazing har varit så duktig! Hon blir stissig och ska "snygga sig" om vi ser hästar i andra hagar men om jag bara pratar med henne och tar tag lite i henne så lugnar hon sig :love: Blir massa gnäggelignägg när hon märker att vi är bit bort och att henne poolare inte är med men hon traskar på med halvsänkt hals och öronen spelandes, sååå mys :) Det enda hon inte gillar är barnvagnar men bara hon fått kolla så är det inga prolem! Står som ett ljus när det kommer bilar och är allmänt hur go som helst! :)

/// Lite skryt och uppdatering från Petra! :angel::grin::love:;)

Men jag undrar över om det inte är väldigt tufft för en 1-åring att galoppera på böjt spår?? Jag trodde man sparade sånt till mycket senare.:confused:

Jag skulle svara både ja och nej på den frågan. Ja, det är tufft. Men nej, det är inte fel att göra det beroende på omständigheterna.

Om vi tar min Ariel som exempel, så har jag jobbat henne tre gånger totalt i rundkorallen med galoppinslag. 27 augusti, 3 september och idag. Idag jobbade vi längre tid än vi brukar, vilket totalt blev 7 minuter. Det handlar alltså om väldigt korta stunder, med mycket vila emellan och framför allt att hästen INTE blir trött, ja inte ens ansträngd. Ariel flåsade inte ens efter detta jobb, och medan vi höll på hade vi flera klia-/berömma-/äta gräs-pauser. Hon sprang ett enda helt varv i galopp, det var i högervarvet som hon har lite lättare för. I övrigt var det mest fattningar och fem, sex språng framåt.

Skulle jag däremot se en unghäst som sprang varv efter varv, svettig och flåsig, då skulle jag bli upprörd. Det sliter enormt på senor och leder, och även om viss nedbrytning behövs för att göra hästen starkare, så fungerar promenader och naturligt bus i hagen mycket bättre.

Sedan gäller det givetvis också att ha en stor rundkorall, så volten inte blir för liten. Hoppas det klargjorde lite hur jag tänker. :)

Det enda hon inte gillar är barnvagnar men bara hon fått kolla så är det inga prolem! Står som ett ljus när det kommer bilar och är allmänt hur go som helst! :)

Ja, men alla kloka unghästar VET ju att det är vargungar de har i barnvagnarna. :eek: :p

Skönt att hon är bilvan, det underlättar ju enormt när man är ute och promenerar. :laugh:

*kl*

Jag ryckte man i dag jag... väntade mig en hel del protester men han stod nästan och somnade... speciellt när jag grejjade med pannluggen hehe :)

Har satt igång med longering och uppmärksamhet på mattes steg och rörelser lite försiktigt nu när han har varit här ett tag på gården, och för att inte ha blivit longerad innan så sköter han sig verkligen kanonbra! Han har jätteskoj i hagen med den andre hingsten och har verkligen anpassat sig bra till oss här på gården. I morrn ska hovarna raspas lite, han ska mätas och så ska han få gå en längre promenad i träns... har bara varit ute med honom i grimma sedan han kom hit.

Lite bildbombning också... nya frillan
frilla.JPG

Rompa!
rompa.JPG

Röja runt i hagen
kulbus.jpg

Senast ändrad:

Ja, men alla kloka unghästar VET ju att det är vargungar de har i barnvagnarna. :eek: :p

Skönt att hon är bilvan, det underlättar ju enormt när man är ute och promenerar. :laugh:

Ja det måste vara det asså! :D Hunden som hoppade och gläffste brydde hon sig inte om, heller inte mamman som gick med ryggsäck och grejor, utan just det farliga rovdjuret med fyra hjul och en gapande unge i :D:D

Ja det är toppen! :) Himla skönt att både kunna gå och stå still när en bil kommer :)

Hej jag har två 07, en liten shettis kille som kom redan i vintras, vid 6 månaders ålder och en vacker ung dam som separerades från mamma för en månad sedan. vi kratsa hovar, verkar leder kelar borstar o står uppbunden, går promenader .. framförattl tränar jag tolerans o mjukhet inför nya saker.. lill damen gillade inte ikea kassarna.. ush de lät så förfärligt och såg så skrämmande ut.. nu vet hon att de innehåller mat ju.. så de är inte längre så farliga.. vi kan vifta med de.. komma mycket nära huvudet o låta henne äta ur den.. nästa prövning blir att låta påsen "klappa och smeka " henne.. men det tar vi det lungt me.. allt i sinom tid =) båda är världens goaste keligaste och nyfiknast på jorden!!

Hihi, det där med ikea-kassar känns igen ;)

Båda mina hade ikea-kasse-skräck i början!

såg ut typ :eek: när de såg en...

Nu vet de att påsar betyder mat och då är det mer den :love: minen ;)

Ja, oj vad fin svans din hade :) Min lille rackare har ju knappt nedanför haserna.

*KL*

Snart är det dags för nissarna att bli av med kulorna. Ska bli skönt att kunna släppa ihop Lanzelot med sin syster igen.

Jag kämpar på med Lanzelots hull. Nu ska jag tillsätta olja till dieten, kanske är kvoten fel. Tyvärr är ekonomin död så jag har inte råd med träckprov just nu. Det blir till löningen och så maskar jag efter vad det säger.

I helgen kommer eventuellt min lillasyster hem, Lanzelots ägare, och då ska vi se om han vill åka transport. Det är ju inte många månader kvar tills löshoppningen börjar så likabra är det är att börja köra honom i släp.

Åh han är så söt :) Men hur kommer det sig att du har han, om din syter ägen honom? *Kanske missat nått tidigare i tråden*

Ja det är enna korkskruvslockar i svansen:)

Har du några nya bilder på din lilla? Kul att se hur dom utvecklas:)

La sadel på min igår, spännde dock inte nån gjord, men han är helt cool och verkar finna sig i det mesta!

Min lillasyster har inte möjlighet att ha häst i Göteborg just nu, hon fick jobb där för ett år sedan och blivit kvar där.

Lanzelot har fått stanna hemma på Västgötaschlätta. Vi får se hur det blir med honom sedan när han ska ridas in. Om hon tar dit honom eller skaffar jobb på närmare håll.

Lanzelot odlar dreads i både man och svans. När man väl borstat ut manen så står den som en sky kring hans taniga hals. Ser urlarvigt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka