Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Ja, det är min första egna westernhäst, men jag har ridit, skött, tömkört och groomat en hel del westernhästar innan. Och eftersom jag inte kan slita mig från dressyren eller sluta intressera mig för westernridningen eller körningen, så kommer Lotta få testa på det mesta. :D

Jag hade för övrigt på min första, gamla longeringsgjord av den billigare typen på Lotta igår eller i förrgår...men den är för liten... *harkel* ...alltså inte i magomfång, utan över ryggen... *harkel*

*försöker få upp dåliga mobilbilder*

Köpte ju ett träns till Malva igår och provade det. Bettet var för litet och tränset var, vid första blicken, för litet. Men sedan när jag kände, klämde, bytte till ett större bett (idag) så passade det perfekt!
Så, idag hade hon träns på sig för första gången på riktigt. Igår också. In med bettet och ut igen när jag såg att det inte passade.
Gick superbra. Hon fick stå med det på inne i boxen och äta lite gott. Jobbigt tyckte hon, men glups shettis kan äta med metall i munnen :D

Då kanske vi som möts på tävlingsbanorna(senare). Vad är eran inriktning?

*svarar "alla"*

Jahaja, inte en enda som bodde i närheten av ngn verkar det som :crazy:

Men som tur är har vi ju BUKE :love:

Vi får helt enkelt fortsätta dela erfarnheter och bilder här !

Imorse fick Gandalf (kan inte NGN hitta på ett bra smeknamn?"!!!) vara kvar inne när jag tog ut de andra. Han tog det med ro som vanligt, medans Julle stod och gnäggade vid grinden.
Jag tog itu med sommarpälsen, som för tillfället ligger i DRIVOR överallt. jisses vad han fäller....
Nåja, det blev lite "renovering och sen skulle vi ta itu med manen. Nu kommer det roliga (=typiskt mig).
Står på en låda för att nå upp att klippa ordenligt. Han har jättebred man så jag får luta mig ordenligt för att nå. Han flyttar sig åt sidan för att försöka bita mig i foten, jag lutar mig ännu mer frammåt.... Varpå jag tappar fotfästet och faller handlöst över ryggen på honom och ner i högen med ikeakassar......... Uttrycket i hans ansikte går inte att beskriva men jag lovar att han asgarvade :rofl::rofl:
Och han blev inte ett dugg rädd :D
Ngt mörbultad kravlade jag mig upp igen. Han stod och tittade på mig och undrade vad 17 jag höll på med!

Ja, eller hur?! Det är det jag kallar att vänja in hästen långsamt och ffa FÖRSIKTIGT! :D:D

Snacka om att jag är klantig.... :o

Ja, eller hur?! Det är det jag kallar att vänja in hästen långsamt och ffa FÖRSIKTIGT! :D:D

Snacka om att jag är klantig.... :o

HAAHA :D:D Tror inte att din gulleplutt tar det som det ;) Han tar det nog mest som att hans matte är ganska klumpig och fattar inte alls varför du inte kan gå över till andra sidan och borsta istället, så mycket enklare än att hoppa över honom säg :p:p

Gandalf (kan inte NGN hitta på ett bra smeknamn?"!!!)

Jag gillar ju Grålle, eller kanske Affe! :idea: Ariel trodde jag ju att jag skulle börja kalla Ella, men det fungerar inte med något smeknamn på henne. Hon är Ariel, kort och gott.

Tur att vi har coola unghästar, som mest blir förvånade när vi klantar till oss. :angel:

*lånar sista knappen*

Halloj, nu ger jag mig in i den här tråden:bump:!

Min lilla Qulan är nu snart 16 månader och en riktig tonåring:devil:. Ska vara med överallt, känns som ett plåster ibland. Ganska okänslig för tillfället och lite allmänt störig:angel:. Men jag älskar ju henne ändå :love: och hoppas att det är en fas i livet som hon snart tagit sig igenom. Hon är hur snäll som helst, inga sparkar eller bett någonsin:banana:.

Jag promenerar lite med henne i träns ibland, och just nu övar vi mest på att inte gå ut ur boxen även om dörren är öppen, inte hoppa över staketet till hagen:o, inte busa när någon annan än matte ska ta på grimman:devil:, osv,osv. Vanlig uppfostran, alltså:idea:.

Men Grålle känns så tråkigt, det lär ju varenda grå fjordhäst kallas....

Affe, haha, då tänker jag på motorcykelknutten på mitt gamla stall :D

Du kanske kunde kalla han Gadde.
Min allra första egna häst hette Gandi, så jag blir lite rörd vid det förslaget. Men väldigt fint.
Min stackars älskling har fått en hovböld. Hon haltade rejält innan hovslagaren kom och öppnade upp den.
Hoppas bara den läker ut innan utställningen 5/10. Träningen får ju ligga lite på is nu, men förhoppningsvis kommer vi snart igång igen.

Hoppas det löser sig med hovbölden, oftast brukar det inte vara några problem när det väl är "öppnade".
Min lilla tjej har varit hemma från betet i ett par veckor nu och vi har hunnit repetera allt vi gjorde innan betet utan problem. :) Hon är verkligen en filbunke min lilla tjej, vi skulle träna på att umgås med en pressening här om dagen, efter fem minuter stod hon på en del av den och jag på andra sidan hoppandes och stutsandes med presseningen i handen och prasslade allt jag kunde. Hon tittade inte ens på mej ;).
Min lilla sköter sig när man leder, stannar, travar och så när jag gör det. Hon är snäll med hovis, att spola, spraya, lasta och transporteras. Vi har precis börjat träna på att kunna stå still i mer än 3 sec... och jag tänkte snart börja vänja vid träns.
Så hur går det för er andra?

Skickar med en bild från dagens lilla prommenad, Ibban fick ha benskydd på sig för första gången!
ibbanpprommenadsept.jpg

kl

Idag var Syria o jag iväg igen, sista gången för iår.
för först gången sen vi hämtade henne i höstas så krånglade hon vid lastning, men det var ju knappt att tala om, men jämnfört med tidigare gånger...tur hon får vila hela vintern nu om hon inte skadar sig så att säga :crazy:

Hon skötte sig mer än bra på plats, stod snällt i boxen under förmiddagen o ville till o med visa upp sig lite undervisningen så det var kul, ska ragga tag på bilder, då jag åkte själv fick jag inga bilder alls...
jag är jätte nöjd med min lilla dam!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka