Hur går det för era 07:or?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare horsewhisper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 122
  • Visningar Visningar 74 584
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Får han hö nu? Våra tittar inte ens åt hö. :crazy:

Ja, han är hemma från betet nu (det räckte inte när det var så torrt) Även om hagen är stor så klarar de sig inte på bara det + att de kommer in på nätterna och sover. Han äter dessutom 1 kg lusern ;)

Vi ger också våra hästar hö på betet nu... För torr sommar och för lite gräs tyvärr. Men nu börjar vi skymta lite grönt igen efter veckans regn och det är ju trevligt:)
Attack kommer att få fri tillgång till hö, dels i hage och i box. Vet inte hur mycket det blir, men innan utsläppet i våras åt han 9-10 kg inne på natten så det blir endel.

Fotade busfröt idag och han visade upp sig från sin bästa sida så jag måste ju få visa resultatet här:laugh:
attaug08.jpg

Han är stor, och börjar även bygga på sig på bredden... lär väl behöva en repstege för att ta mig upp på den där när det är dags:rofl:

Lanzelot har fått betäcka, tyvärr. Inte planerat från våran sida direkt. Och efter drygt tre månader så började stoet brunsta så det blir ingen oäkting nästa år. Vi gjorde ul men ingen brunst kom förrän nu.

Lanzelot är född 20/4. Halvblod, e:Laptop-Bold Irish. Pappan fick avlivas när han var ganska nytillverkad pga kolik/tarmvred. Mamman fick han ha tills han var nästan 9 månader.

Han är det fjolligaste som gått i ett par hovar. Han t o m äter feminint. Men tjejjer, det gillar han.

Sånt är inte spec kul, men det är bara att gå vidare.

Trist att bli av med båda föräldrar som sagt...

Gandalf vet precis vad tjejer är, hur kåt som helst... *suckar*

KL

nu har mitt internet äntligen kommit tillbaka efter en åskattack
men i lördags var min dam på amatörutställning med mig.
det var kul o hon skötte sig väldigt bra, lätt lastad lätt o pyssla med där, stod snällt tills hon började ledsna efter att hennes klass var klar...
men lite besviken på dommaren som tyckte hon såg ut som ett fullblod...
bilder kommer strax

kl.

idag va jag ute på promenad med Namir första gången sen i april! Vi skulle träna lite inför att veterinären ska komma på torsdag, då han måste vara i ett stall. Så de blev 3-4km vadring idag.

Ja, han är hemma från betet nu (det räckte inte när det var så torrt) Även om hagen är stor så klarar de sig inte på bara det + att de kommer in på nätterna och sover. Han äter dessutom 1 kg lusern ;)

Tänk vilken skillnad det kan vara ändå! :) Vi har ju enormt stora beteshagar, och har inte märkt av torkan så mycket. Hästarna har fullt tillräckligt med gräs fortfarande, men förmodligen lär vi börja ge hö i september.

Ariel lär inte få kraftfoder på evigheter, hon behöver minska sitt magomfång lite. ;)

Vi sambetade ju med får + att det gick halvblodsungar där, de har ju lite andra krav på tillgång till bete. Gandalf gnagde på grenar och åt löv och grejer, de andra bara glodde!

Gandalf har fått skor fram idag ;)
Han hade ju trampat upp en sten i stån och fårr en hovspricka och blev väldigt öm så vi valde att lägga påskor en omgång. Han var en STJÄRNA kan jag berätta! Lill plutt!

Var ute och tränade lite på att springa idag och konstaterade att det blir en 5a på benen, det är lite trist ,men det har hänt mkt med rätt hovvård och jag hoppas att det kommer att fortsätta så!

Hur går det för er andra?

Hej! Jag är ny här och fann den här tråden då jag själv har en åring :o) världens underbaraste såklart ;o) Kan knappt bärga mig tills jag får hem henne från betet där hon går med 13 andra åringsston, toppen! Hon började stå i egen box en stund då och då omkring när hon var fyra månader. Lyfter fötter galant, snäll att handskas med uppstallad och i grimskaft. Åker transport utan problem. Lätt inkörd innan betet i april. Ska bli så skoj att få fortsätta träningen! xoxo

Lillan och jag flyttar på torsdag! Hon som äger mitt stall är typ heeeelt knäpp! Orkar inte ta hela historien men vissa av hennes åsikter är inte utav denna värld! :mad: Dessutom erkände hon i går (när vi sa att vi skulle flytta) att hon medvetet har struntat i att ge Amazing mat för att hon inte orkat !:crazy: Dessutom har jag betalat för fullskötsel från början, men inte ens fått hälften! (Hon som ringde på min sökannons tillochmed). + massa massa andra saker! Huvaligen, skall bli skönt att komma därifrån! Orka stå i ett slarvstall!

Så arg man blir när någon struntar i att göra det den lovat.:mad:

Hoppas att du hittar ett bättre ställe.

Idag har jag longerat Lanzelot förresten. Bara för att se om det gick. Han är bannemej mycket snällare än sin storasyster. Bara man är lugn så gör han som man vill. Och inte heller brydde han sig om att pressenningen över vedhögen fladdrade i vinden bredvid. Han är för härligt vår lille fjant.:love:

De problemet har inte min dam! Stödfodrar just nu och hon käkar som bara den! Vilket iof bara är bra :) Men hon är verkligen inte femenin när hon äter!(Hur femenin som helst med allt annat) Dock vill hon bli torkad om munnen när hon ätit! :grin: Kanske nått för Lanzelot med? :p:p:p

Det sistnämnda är inget vi ska lära honom. Han skulle säkert tycka att det var en utmärkt ide, den fjollan.

Hej! Jag är ny här och fann den här tråden då jag själv har en åring :o) världens underbaraste såklart ;o) Kan knappt bärga mig tills jag får hem henne från betet där hon går med 13 andra åringsston, toppen! Hon började stå i egen box en stund då och då omkring när hon var fyra månader. Lyfter fötter galant, snäll att handskas med uppstallad och i grimskaft. Åker transport utan problem. Lätt inkörd innan betet i april. Ska bli så skoj att få fortsätta träningen! xoxo

Hej och Välkommen!

Vad har du för en pålla? Ser gärna en bild oxå!

Lillan och jag flyttar på torsdag! Hon som äger mitt stall är typ heeeelt knäpp! Orkar inte ta hela historien men vissa av hennes åsikter är inte utav denna värld! :mad: Dessutom erkände hon i går (när vi sa att vi skulle flytta) att hon medvetet har struntat i att ge Amazing mat för att hon inte orkat !:crazy: Dessutom har jag betalat för fullskötsel från början, men inte ens fått hälften! (Hon som ringde på min sökannons tillochmed). + massa massa andra saker! Huvaligen, skall bli skönt att komma därifrån! Orka stå i ett slarvstall!

Sånt är det värsta som finns!

Varför finns det så många knäppa stallägare?! *vill ha EGET*

kl*

när & hur börjar ni vänja era vid träns ?

Här är 2 bilder på sötisen jag ska ha hand om i höst/vinter/vår

dsc00795_14591611.jpg

såhär ser min lilla Zelma ut nu, hon fylde 1år 1augusti och skaffade sig samtidigt en hovböld som hon blev så halt av att hon nu har haft 10dagars boxvila. vilket hon inte har uppskattat.
vi kommer också bli tvungna att flytta nu, pga att någon i stallet har ställt in 10liters hinkar med kraft åt henne och några dagar släppt ut henne i hagen fast hon har order om boxvila. blir så arg när folk sabboterar eller tror att dom hjälper hästen fast dom bara gör henne sämre.
hon är fortfarande för tunn men hon har blivit mycket finare på dom tre månaderna jag har haft henne.

kl*

Ef´tersom hingstar ska visas på premiering i träns från det att de är ett så brukar jag börja lite lätt på våren när de fyller ett. Bara ha det på och leda i grimman. Dock kollar jag alltid tänder först och tar bort ev vargtänder så allt sånt är klart innan.

Senast ändrad:

kl*

Jag kommer antagligen inte ha behov av bett förrän om ett år eller två, så jag väntar med det till då. Jobbar nu i grimma och det funkar utmärkt. Lotta ska ju dessutom visas i grimma. :D

Min 'r strax över året,börjat ha träns på henne.Hon gillar verkligen sitt gummibett:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka