Sv: Hur går det för era -05'or #8
Nej tyvärr har Granngården inte Hestekraft. Men det måste ju finnas någon lista över ÅF, googla på Hestekraft så hittar du säkert något - och kan läsa innehållsförteckningen.
För att göra ridhuset roligare så gäller det att aktivera dem. Ofta tror jag problemet ligger i att man skrittar fram längs fyrkanten på långa tyglar i 10-15 min. Sen travar man fram med lite kortare tyglar och lägger lite volter, gör lite halter osv men i nästan samma tempo.
Sen jobbar man i galopp en stund på fyrkanten o lite volter.
Sen jobbar man lite mer på volten...
Ta fram hinderstöd, bommar, sockerbitar, koner - whatever.
Börja redan i skritt - rid en massa tajta serpentiner (mina berömda krumelurer om nån minns dem
)
Renodla hjälperna, reagerar han direkt på skänkel? annars på med pisken på rumpan! Han ska reagera direkt och inte en sekund senare.
När man kommer fram i trav. Rid runt hinderstöden som slalom eller lägg volter runt dem, rid skänkelvikning mot cavalletti, räta ut, rid över bommarna, skänkelvikning åt andra hållet osv osv. Det går att göra MASSOR men man måste ha fantasi och planera sitt pass INNAN man sitter upp.
Galoppera över bommar med olika avstånd eller bara i hörnen, lägg volter o rid över/runt bommar.
Jag brukar även rida många snabba övergångar mellan gångarter för att de ska bli på alerten. Skritta 5 steg, trava 5 steg (snabba rekationer från hästen är A och O!!) skritta 5 etc.
Samma i trav o galopp. Trava 5 steg, galoppera 5 steg, trav 5 steg...
Sen går det ju faktiskt att busrida lite och se till att fräsa på ordentligt på långsidorna så att de taggar upp lite!