Hur gammalt är för gammalt?

MiniLi

Trådstartare
Ja ni ser rubriken, hur gammalt är för gammalt?
När börjar man få problem med tänder osv..?

Vi ske nämligen ev köpa en häst till min mamma. Hon red lite som yngre och nu vill hon ta upp ridningen lite igen. Det ultimata vore en häst av mindre modell, lugn och snäll som hon kan rida lugnt ute i skogen på. Mamma är i princip nybörjare så det kommer mest vara att lulla runt lite. Ingen träning över huvud taget alltså.

Jag har kollat en del på annonser och hittat en del 20-24 åringar som skulle passa jättebra, men frågan är om man vågar köpa en så gammal häst?

Min tanke är att en pensionär inte har något behov av att få ridas varje dag. Mamma jobbar på annan ort och kommer förmodligen mest rida på helgerna, i veckorna tar jag hand om den men jag har inget behov av att sitta och nöta på en gamling :)
Så det kommer alltså bli ett lugnt hästliv, gå i hagen mest och sen lugna skogsturer några dagar i veckan.

Vad har ni för tankar om ålder på hästarna? Tänker jag rätt eller är jag fel ute?

Sv: Hur gammalt är för gammalt?

Jag hade personligen inte köpt en så gammal häst (20-24 år).

Inga hästar har behov av att ridas varje dag. Men att en äldre häst bättre än en yngre skulle klara att bara bli riden på helgerna tror jag inte på. Snarare är det viktigt att hålla igång den äldre hästen med regelbunden motion så att den inte tappar alla sina muskler.

Immer

Det har du rätt i, har inte tänkt så..

Jag har aldrig ägt en gammal häst, därför jag undrar :)

Men då är det kanske bättre att se sig om efter hästar i 15 års åldern..?

Mm i 15 årsåldern brukar de börja gå ner i pris, så det är ju bra om man bara ska ha en liten skogsmulle. :) Men var lika noga med veterinärbesikting och sånt som om ni skulle leta tävlingshäst, annars kan det blir dyrt sen. :o

Ja det är dels priset jag har i tanke när jag vill ha en äldre..
Visst, det är egentligen inga problem och vi skulle kunna lägga mer pengar men det känns onödigt när man bara vill lulla i skogen.
Lägger vi mer pengar är det i så fall för att stoet kan bli lämpligt att ta föl på sen.. Ett föl till mig alltså :)

Tack för svar! Och självklart är vi noga med besiktning :laugh:

Håller med Immer om att äldre hästar kan vara nog så viktiga att hålla igång om man vill kunna rida dom.
Om lederna börja bli dåliga och musklerna svårare att hålla i trim så kan det vara nödvändigt med lättare motion varje dag. Jämför med en unghäst som musklar sig snabbt, läker snabbt och behöver vila emellanåt.

Nu menar jag såklart inte att ni ska skaffa en unghäst, men en "gammal" är väl att ta i. Sen beror skicket mycket på hur fräsch hästen varit i sitt liv, skick på hovar, tänder m.m.

Man kan säkert få tag på en riktigt fräsch 16-19åring men däröver skulle jag tro att det börjar bli mer sällsynt. Sen tycker jag inte nödvändigtvis att man ska skaffa en inte så skolad häst om man som nybörjare bara vill lulla runt i skogen. I skogen är det nästan ännu svårare att rida hästen på ett icke-slitande sätt och för en nybörjare är det förmodligen ett stort plus om hästen är såpass lydig att den lyssnar på ryttaren även om den blir lite stressad/skraj/nervös.

Skulle mao ha letat efter en välskolad, lydig, cool häst med bra egen balans i 10-19års-åldern med ett psyke som passar för att inte rida varje dag. Alltså en häst som inte blir tokstressad av att stå två dagar i rad eller så. Det är ju väldigt individuellt oavsett ålder.

Angående priset så det man ofta får betala mycket för är "potential" i tävlingssammanhang, bra steg, hoppkapacitet m.m.
Ibland kan man hitta hästar som av någon anledning inte funkar på tävlingsbanorna eller som helt enkelt bevisat att den inte räcker särskilt långt i tävlingssammanhang trots att den är välriden, inte så bra steg och ingen hopptalang t ex. Såna hästar skulle jag hellre satsa på än en "billig" oskolad häst eller som bara bör promenadridas för att den är för gammal.

Förstår resonemanget att man inte vill betala för tävlingskapacitet om man själv inte tänker tävla (så tänkte jag själv när jag skulle köpa häst), men samtidigt håller jag fast vid att en orutinerad ryttare behöver en skolad häst, en äldre häst bör inte ha en alltför orutinerad ryttare som kommer slita onödigt mycket på den ofrivilligt, och en äldre häst bör bli aktiverad regelbundet. Som orutinerad ryttare tycker jag man ska satsa på en häst som i sig är såpass skolad och hållbar att man har en ärlig chans att inte rida sönder den inom några år.

Senast ändrad:

Tack för mycket bra synpunkter!
Jag håller helt med dig ang att det bör vara en välskolad häst.
Och när jag tänker efter så kan det faktiskt hända att mamma, efter att hon blivit lite säkrare på hästryggen, vill kunna få ut mer av hästen. Iallafall att det går att arbeta korrekt.

Jag ska ha dina punkter i åtanke! :)

att hästen inte behövs ridas lika mycket när den är äldre tycker ja inte stämmer helt eftersom många äldre hästar har behov av att hålla muskler och allt igång för att hålla och bli ännu äldre..så därför så kanske de är bättre med en lite yngre häst.

annars tycker inte ja att de är nåt fel med att köpa hästar i 20 års åldern för dom kan vara lika fräscha och ridbara som yngre hästar.
känner folk som köpt gamla travhästar som vart i den åldern som är runt 30 nu och fortfarande rids som vanliga skogsmullar varje dag i skogen utan problem och vad ja vet så har dom inga problem med tänderna än.

men de är ju en chansning att köpa äldre hästar.

ja jag har också insett att det kan vara dumt att köpa en så gammal häst, eftersom att det inte är tänkt att den ska ridas varje dag.

Gammal travare kommer det inte bli, vill att hon ska få ett halvblod eller en större och grövre ponny som är relativt välutbildad.

Gammal travare kommer det inte bli, vill att hon ska få ett halvblod eller en större och grövre ponny som är relativt välutbildad.

nejnej..menar inte att man ska köpa en gammal travhäst, menar bara att åldern inte behöver ha så stor betydelse när de gäller hållbarhet o sånt.

man ska inte haka upp sej för mycket på hur gammal hästen är.

Jag hade inte heller köpt en så pass gammal häst, jag hade hållt mig i ramen 14-19 år och kollat av där.
En äldre häst behöver nog motioneras rätt kontinuerligt och hållas igång, men har de tillgång stora ytor att röra sig på, kan det räcka med varannan dags ridning.

Jag red min 18-åring 6 dagar i veckan (ibland fler dagar på raken, men med skrittdagar mellan) och då mådde han som bäst, men då hade han inte heller så mycket att röra sig på i hagen.

Jag håller med de andra att leta efter en häst med ett bra temperament, en bra egen balans och med lite utbildning.

Lycka till i hästletandet!

Tack för det svaret!

Jag vill ju att mammsen ska få en så bra häst som möjligt :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar