Hur gammal vid första barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 23 när sonen föddes och 26 när 2:an kom (sept. i år)

Karriären tar jag efter, pluggar just nu samtidigt som jag är mammaledig och är väl klar om en sisådär 3 år :)
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag fick min underbara son i november 2004, då var jag 20 och hans pappa var 19.

På sätt och vis var han planerad fast ändå en överraskning, vi använde inte skydd. Jag och hans pappa träffades första gången i november 2002, men vi hade det lite från och till förhållande ända tills januari 2004. Vi höll ihop tills det att sonen var 7-8 månader, sen insåg vi att vi hade glidit isär. Sen dess har jag varit ensamstånde med ett från och till förhållande sen hösten 2005. Nu är mitt nyårslöfte att skaffa mig en kille som ger mig allt, och killen ifråga är kraftigt nedlagd!

Jag jobbar som timanställd kassörska i en matvarubutik med skiftande arbetstider, men har som tur var fått in sonen på nattdagis. Det enda jag kan ångra lite är att som timanställd så får man inte vara sjuk, man får ingen ersättning för att vara hemma med sjukt barn, vilket jag har haft sen december. Vi har hamnat i en ond cirkel, han är sjuk, jag är sjuk osv. Men vet ni vad ? Jag är 22 år och mamma till en underbar 2 åring, är till på köpet ensamstående och klarar det galant! Ålder betyder ingenting! det är viljan och mognaden som bestämmer om du klarar att pyssla ihop barn med resten i ditt liv. Lycka till!!
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag kommer vara 23 när bebisen kommer (till sommaren) och pappan 24 och fyller 25 till hösten. Har varit ihop i 3 år och vi har en gård och båda har jobb. Har inte rest jorden runt men har inte direkt något behov av det just nu. Det kan vi ju lika gärna göra senare!
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag tror att det är bäst att låta var och en känna efter själv vad som är lämpligast. Bara för att det kanske för dom flesta verkar mer ordentligt och så om man väntar med barn så innebär ju inte det att det är det rätta för alla!
Jag fyller 20 i år och har haft längtan om att få barn så länge jag kan minnas ungefär! :p Min fästman som jag har varit förlovad med i två år fyller 26 i år. Jag tror att många skulle tycka att jag skulle vara för ung för att skaffa barn nu och borde utbilda mig till någonting speciellt innan.
Men om jag inte vet vad jag vill plugga så ska jag väl inte behöva vänta i en massa år bara för att det är mest lämpligt?
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag är 34 och fick mitt första barn för 3 månader sedan. Jag har rest jorden runt, jobbat utomlands, gjort karriär, skaffat eget hem, bil och häst och har pengar på banken. Men det är inte därför jag skaffat barn först nu utan pga att jag träffade min sambo sent i livet och det tog ett tag för oss att bli med barn.
Jag har alltid velat ha barn - många barn. Hade jag fått välja hade 22-23 varit en perfekt ålder för första barnet och jag hade skaffat 4-5 barn. Nu hoppas jag hinna få 2 barn till men med tanke på hur lång tid det tog att få första kanske det bara blir ett till (eller kanske inget :cry: )
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Ha förtröstan!!!! Vi genomgick barnlöshetsutredning innan vi fick till första. Vi använde inget skydd efter det den lille parveln kom ut och tog upp sexlivet efter någon månad, så vi fick jobba ganska bra på nr 2 då han kom till världen ganska exakt 3 år efter brorsan.
SEN :) när vi kom fram till att vi gärna ville försöka få ett tredje barn så smack så var jag gravid på första försöket. Nr 4 var inte ens beställd ;)

Lycka till!!!

Gira :banana:
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag jobbar som timanställd kassörska i en matvarubutik med skiftande arbetstider, men har som tur var fått in sonen på nattdagis. Det enda jag kan ångra lite är att som timanställd så får man inte vara sjuk, man får ingen ersättning för att vara hemma med sjukt barn, vilket jag har haft sen december. Vi har hamnat i en ond cirkel, han är sjuk, jag är sjuk osv. Men vet ni vad ? Jag är 22 år och mamma till en underbar 2 åring, är till på köpet ensamstående och klarar det galant! Ålder betyder ingenting! det är viljan och mognaden som bestämmer om du klarar att pyssla ihop barn med resten i ditt liv. Lycka till!!

Men va?
Jag var timanställd under ett år som lärarvikarie och hade inte ens en fast skola som jag var på. Jag fick sjukpenning av försäkringskassan om jag blev sjuk och fick erbjudanden om jobb. Alltså om det ringde någon på morgonen och frågade om jag kunde jobba, så fick jag ersättning för den dagen. Och eftersom de alltid ringde, så fungerade det jätte bra den perioden jag var sjuk.

Jag är dessutom timanställd nu, utöver studier, och går då på schema (jobbar varannan helg och på lov). Om jag blir sjuk så får jag ersättning för det, det är inget snack om saken. Du borde därför kolla upp det där, för så ska det inte vara. man har rätt till sjukpenning när man är sjuk och är uppsatt på jobb, oavsett arbetsform och anställning.

//JUlia
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

nyss fyllda 25 var jag..... jobbig graviditet många krämpor, massor med gravidkilon, fel på ämnesomsättning osv.... totalkaos... tror jag fysiskt hade klarat det bättre för några år sedan MEN jag hade ALDRIG varit lika mentalt förberedd, för då jag var 20 ungefär hade jag INGEN aning om att det fanns krampor alls... tja, kanske att man spyr... och att man ammar några gånger per dag.... men sover hela nätter :angel: osv..... hehe.... snacka om att jag levde bland molnen..... hur som haver, åldern bör inte avgöra, viktigast tycker väl jag är att man har som ambition att älska barnet och göra allt man kan för att ge denna varelse en bra uppväxt... och då gärna med både mamma och pappa.... tillsammans... :)
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Om allt går som det ska så kommer både jag och sambon vara 29 år när vårt första barn föds. Det ålder känns helt perfekt för oss! Vi har hunnit utbilda oss, resa lite, skaffat hyggliga jobb, tillräckligt stort boende och stabil ekonomi.

För oss hade det varit fel att få barn mycket tidigare i livet. Vi har båda verkligen njutit av studentliv utan några bekymmer, och även att de senaste åren ha haft gott om pengar att spender a bara på sig själv ;). Jag känner att jag nu inte har några problem med att "ge upp" lite frihet och pengar eftersom jag känner att jag har kunnat unna mig det tidigare.

Jag har däremot full förståelse för att inte alla känner att de vill vänta så länge, jag tycker det är helt upp till en själv att känna när man är redo. Måste dock erkänna att jag reagerar på tonårstjejer som planerar att bli gravid innan de gått ut gymnasiet.... Känns inte som bra planering eller moget beteende.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag är 19 och väntar första barnet. Har aldrig känt för att resa och festa runt. Tja för några år sedan festade jag ju rejält och gjorde mina tabbar men jag tröttnade på det. Det är så olika med vad man vill i livet. Jag har alltid velat vara en ung mamma och skaffa familj gifta mig med mera. När man är mogen är ju helt beroende på indnividen dock kan jag ju säga att jag tycker man åtminstone ska vara myndig. Jag tycker inte man ska skaffa barn när man är typ 15. Men oplanerade saker kan inträffa då med. Ålder gör inte föräldern.... Det är beroende på hur man är som person.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag var 23, sonen föddes för 3 månader sen. Sambon 27. HAde jag fått bestämma hade det blivit tidigare, vi träffades för 8 år sen, har bott ihop i 7 år. Har aldrig haft nåt större intresse för resor, festa, karriär mm. Istället har vi bosatt oss på gård med djur. Har säsongsjobb, det jag utbildat mig till kan man bara jobba med på sommarhalvåret. Sambon har haft fast jobb med hyfsad lön i många år.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

17 för först o 28 för sista. Jag hade bestämt mig för att föda alla mina barn innan jag fyllde 30, ville inte blli en "gammal" mamma. Nu är jag långt över 30 så några fler barn blir det inte
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Hej!
Jag hade precis fyllt 20 år och det har gått jättebra. Nu är dottern 12 och det känns som att man själv är ung fortfarande.. :banana:
Nämen, det känner man själv om man är mogen till att ta ansvar för ett nytt liv.


Du har fått många fina svar och jag tycker att du ska lyssna till ditt hjärta.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Jag blir 22 i vår och min sambo fyller snart 27. Vi har varit ihop i snart 6½ år och bott ihop i snart 3 år. Nu bor vi i hus och skulle ha plats för ett barn. Jag har velat ha barn till och från sen 18-årsåldern ungefär, dels för att min sambos syskon fick barn ungefär då. Innan hade jag knappt haft barn i min närhet och då jag gick i skolan funderade jag inte så mkt mer än att jag gärna ville leva familjeliv rätt tidigt. När jag gick ur skolan fick jag bara ett deltidsjobb och har bara haft det eller andra otrygga anställningar tills nu ca 2½ år senare. Jag började nog fundera mer allvarligt på att skaffa barn för något år sedan när jag såg det inom en snar framtid. Jag var dock fortfarande lite velig vad gäller studier, resande, boende osv. Men nu blir jag bara mer och mer säker. Min sambo har tillsvidareanställning på heltid sen flera år, det är bara jag som inte har fått något heltidsjobb tillsvidare (kommer nog få sluta där jag är nu snart). Det gör att vi måste vänta.

Min sambo kan vänta tills han är minst 30, men jag börjar "övertala" honom. Jag förklarar att jag ändå inte kan bestämma mig om studier på heltid förrän om några år och att jag vill jobba först och skaffa barn (resa hinner man sen) för det kan man inte skjuta på för länge. Jag vill ha barn senast innan jag blir 25 och då måste man räkna med att det kan ta ett tag innan det tar sig. Jag säger också att ju längre jag skjuter på det desto längre måste jag vänta med ev. studier vilket hindrar mig.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Förresten.. det där med att man måste festa skallen av sig (typ..) innan man skaffar barn övertygar en bara ännu mer om att man verkligen vill ha barn. Jag festade mest från 14-årsåldern och senare när jag kom in på krogen och det är inget jag kommer sakna.. dessutom kan man alltid gå ut då och då med kompisar. Resandet har jag ändå inte riktigt råd med än och det hinner man hela livet! Barn däremot vill jag ha så fort jag har ett tryggt jobb och lägger hellre pengar på saker till barn.
 
Sv: Hur gammal vid första barnet?

Hmm, jag får verkligen ta och kolla upp det. För så har jag hört. Blir försäkringskassan på måndag :devil:


På tal om att festa, innan jag fick barn så var jag ingen festflicka utan var ute lite då och då. Träffade en kille som var likadan, så ofta bestod våra helger av titta på film. När det tog slut så var jga ute när jag blev barnledig, dvs varann helg och träffade en kille som älskar att festa. Så det var fest varann helg när jag var barnledig. Det har oxå tagit slut, men jag gillar fortfarande att festa när jag är barnledig. Så sånt där är olika...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp